Topic outline

    • Valinnaisia tehtäviä valitaan yksi. Tarjolla on seitsemän tehtävää:

      1. Lukutehtävä: Tekniikan etiikka
      2. Akateemiset opiskelutaidot
      3. Insinööriksi kasvamassa
      4. Omat vahvuudet
      5. Aikaansaamisen aakkoset
      6. Opi elämäntaitoja
      7. Itsensä ruoskimisella parempaan suoritukseen?


      Tehtävästä riippuen työskentely on täysin itsenäistä (mutta ohjattua), tai tehtävään liittyy orientoiva ennakkopalautus sekä varsinainen tehtävä, joka koostuu työpajatyöskentelystä ja reflektiopalautuksesta tai vastaavista tehtävistä.

      • Hyväksytty suoritus edellyttää tehtävään liittyvien kaikkien palautusten tekemistä sekä mahdolliseen lähiopetukseen osallistumista
      • Palautuksia lukevat Tuula ja Piia, ura- tai opintopsykologi sekä Itsensä ruoskimisella parempaan suoritukseen -tehtävän kohdalla myös Nyyti ry:n työntekijä.
      • Reflektiopalautuksista tai vastaavista lopputehtävistä annetaan joko kaikille tehtävän valinneille opiskelijoille yhteistä palautetta tai jokaiselle erikseen henkilökohtaista palautetta. Jokaisesta tehtävästä myös kerätään palautetta tehtävän päätyttyä - kerrothan, mitä pidit tehtävästä!


      Tutustu alla oleviin tehtävien kuvauksiin ja valitse sen jälkeen yksi sinua kiinnostava tehtävä kohdassa Valinnaisen tehtävän valinta. Huomathan, että osassa tehtävissä on rajattu osallistujamäärä. Kun olet tallentanut valintasi, valitsemasi tehtävän kohdalle tulee näkyviin ajankohta, jolloin saat lisätietoa tehtävästä. Materiaali ja palaukset kuhunkin tehtävään liittyen julkaistaan tällä sivulla kunkin tehtävän alla tehtävän käynnistyessä. Tehtävään liittyvistä tarkemmista ohjeista viestitään MyCoursesin uutistoiminnon avulla, joten ethän estä viestin ohjautumista aalto-sähköpostiisi.


    • Group choice icon

      Valitse yksi tehtävä pe 1.10. klo 18 mennessä.

    • 1. Lukutehtävä: Tekniikan etiikka

      ”Jos pitää paikkansa, että kaikki inhimillinen toiminta on moraalisesti latautunutta, silloin myös teknisten laitteiden suunnittelu, valmistus ja myynti on aina moraalisesti latautunutta. Laite on kehitetty tuomaan jonkinlaista hyvää sekä sen tuottajalle että käyttäjälle. Näitä hyviä ja niiden tavoittelun tapoja voi arvioida moraalisesti." (Heikkerö, 2009)

      Tämä tehtävä on itsenäisesti, mutta ohjatusti suoritettava. Tehtävän aikana luetaan Topi Heikkerön teos Tekniikan etiikka (2009), joka johdattaa tekniikan etiikan teoriaan ja käytäntöön kysyen, mitä tekniikan etiikka on ja miksi tekniikan etiikka on tärkeää? Tehtävän tavoitteena on myös oppia ja kehittää tehokkaan lukemisen taitoa.

      Tehtävän eteneminen

      • Ajoitus: I-II periodi
      • Ennakkotehtävä: ma 18.10. klo 18 mennessä
      • Lukeminen ja reflektiotehtävä: ma 29.11. klo 18 mennessä
      • Huom. Tähän tehtävään ei liity kontaktiopetusta.
    • 2. Akateemiset opiskelutaidot

      "Erittäin harvoilla meistä opiskelijoista on hyvä käsitys siitä, miten tehokkaita omat opiskelutapamme ovat, milloin opittava asia on itse asiassa opittu, miksi toiset asiat ovat helpompia ja toiset vaikeampia oppia, ja ennen kaikkea millä keinoilla omia metodeja voisi parantaa. Kyse on kuitenkin vain siitä, ettemme ole jaksaneet etsiä tarpeeksi syvältä." (Valkonen, 2016)

      Tämä tehtävä antaa sinulle mahdollisuuden oppia lisää oppimisesta ja konkreettisia keinoja omien opiskelutapojesi ja -tekniikoidesi tehostamiseen. Tehtävä kannattaa valita, jos haluat saada yliopisto-opetuksesta enemmän irti ja olet valmis haastamaan omia käsityksiäsi oppimisesta. Tehtävän aikana tutustutaan itsenäisesti englanninkieliseen materiaaliin. Tehtävään kuuluu myös käytännön kokeilu, jonka teet omista lähtökohdistasi itseäsi varten. Kokeiluun liittyen palautetaan suunnitelma kokeilusta (eli ennakkotehtävä) sekä kokeilun onnistumista reflektoiva loppupalautus.


      Tehtävän eteneminen
      • Ajoitus: II periodi
      • Ennakkotehtävä: pe 12.11. klo 18 mennessä
      • Käytännön kokeilu: ma 15.–pe 19.11. aikana
      • Reflektiotehtävä: pe 26.11. klo 18 mennessä
      • Huom. Tähän tehtävään ei liity kontaktiopetusta.
      • Huom. Tehtävä on sama kuin ELEC-A0110-kurssilla. Jos teit samannimisen tehtävän viime vuonna, harkitse kannattaako tehtävää tehdä uudelleen. Tehtävän tekeminen toistamiseen ei ole tokikaan kielellettyä - ehkä päinvastoin tietyissä tapauksissa jopa kannattavaa.
    • 3. Insinööriksi kasvamassa

      Opintojen toisena vuonna uravalinnat voivat tuntua vielä kaukaisilta. Seuraa opinnoissa sitä, mikä kiinnostaa, tartu uteliaasti haasteisiin ja tunnista vahvuuksiasi ja taitojasi. Valintojen tekemistä helpottaa, kun tunnistat omia taitojasi ja arvioit onnistumisiasi realistisesti. Taitojen ja aikaansaannosten riittävän kattavalla dokumentoinnilla on paljon merkitystä myös työpaikkaa hakiessa.

      Omien taitojen ja osaamisen tunnistaminen alkaa siitä, että kokoat kokemuksiasi erilaisissa töissä, opinnoissa, harjoittelussa, projekteissa, järjestötoiminnassa, vapaaehtoistyössä, harrastusten parissa tai luottamustehtävissä. Osaaminen ei tarkoita sitä, että pitäisi olla mestaruustasolla asian suhteen, vaan sitä, että olet perehtynyt johonkin ja tehnyt jotain, jossa haluat myös kehittyä. Esimerkiksi partion tai urheiluharrastuksen parissa voi kertyä merkittävää organisointi- ja johtamistaitoa. Ajattele osaamistasi laajasti, se ei rajoitu vain siihen, mitä opit pääaineesi kautta. 

      Ennakkotyöpajassa alustamme uraohjauspsykologin johdolla taitojen ja onnistumisten tunnistamista avuksi niiden dokumentointiin ja esittämiseen työnhakutilanteissa. Työpajan jälkeen MyCoursesissa avautuu tehtäviä liittyen taitojen ja osaamisen sekä onnistumisten ja aikaansaannosten tunnistamiseen ja kokoamiseen.


      Tehtävän eteneminen
      • Ajoitus: II periodi
      • Työpaja: ti 2.11. klo 12-14, TU1. Työpajan vetää uraohjauspsykologi Seija Leppänen.
      • MyCoursesin tehtävät tehty ke 24.11. klo 18 mennessä
      • Huom. Rajattu osallistujamäärä: 35 opiskelijaa.

    • 4. Omat vahvuudet

      Opiskelussa huomio kääntyy usein siihen, mitä ei vielä osata ja mitä kaikkea pitäisi vielä oppia. Kasvaminen ja kehittyminen ovatkin elämän mittainen prosessi. Toisinaan on kuitenkin hyvä pysähtyä aktiivisesti pohtimaan mitä kaikkea jo osaat, missä olet hyvä. Meillä kaikilla on valtavasti vahvuuksia ja potentiaalia, joskus voi tuntua haastavalta kertoa siitä tai löytää omalle osaamiselle sanoja. Omat vahvuudet -työpajassa pääset työstämään itsesi vahvoja puolia opintopsykologin kanssa.

      Tehtävän eteneminen

      • Ajoitus: III periodi
      • Ennakkotehtävä: ti 18.1. klo 18 mennessä
      • Työpaja: ti 25.1. klo 14-16, TU5. Työpajan vetää opintopsykologi Alli Mattila.
      • Reflektiotehtävä: pe 4.2. klo 18 mennessä
      • Huom. Rajattu osallistujamäärä: 35 opiskelijaa.


    • 5. Aikaansaamisen aakkoset

      Vetkutteletko ja viivytteletkö tehtävien tekemistä? Koetko ehkä olevasi aikaansaamaton? Tuntuuko, että aika menee hukkaan? Jos kyllä, ei hätää, olet todennäköisesti ihan normaali yliopisto-opiskelija: lähes kaikki opiskelijat yliopistossa ovat ajoittain aikaansaamattomia. Jos haluat kehittää aikaansaamisen taitojasi, tule mukaan tähän opintopsykologin vetämään työpajaan oppimaan itsestäsi ja omista työtavoistasi. Valmistaudut työpajaan tekemällä lyhyen ennakkotehtävän ja työpajan jälkeen kerrot mitä olet oppinut itsestäsi ja omista työtavoistasi.

      Tehtävän eteneminen
      • Ajoitus: III periodi
      • Ennakkotehtävä: ma 31.1. klo 18 mennessä
      • Työpaja: ti 1.2. klo 14-16, TU5. Työpajan vetää opintopsykologi Mikko Inkinen.
      • Reflektiotehtävä: ke 9.2. klo 18 mennessä
      • Huom. Rajattu osallistujamäärä: 35 opiskelijaa.
    • 6. Opi elämäntaitoja

      Tämän tehtävän aikana tutustutaan itsenäisesti Nyyti ry:n tuottamaan Opi elämäntaitoa -sivustoon. Sivuston tarkoituksena on tarjota tietoa sekä keinoja oman hyvinvoinnin ja elämäntaitojen vahvistamiseen.  Sisältöä on monipuolisesti elämänhallintaan keskeisesti liittyvistä aiheista, kuten:

      • kohti itseni näköistä elämää (tarpeet, arvot ja tavoitteet)
      • hyvän arjen perusta (ruokailu, uni ja liikkuminen)
      • stressi, ajanhallinta ja rentoutuminen
      • ajatusten tunnistaminen ja niiden kanssa työskentely
      • tunteet, itsetuntemus ja itsetunto
      • sosiaaliset taidot ja ihmissuhteet

      Aiheista valitaan yksi itselle mieluisin ja hyödyllisin. Tehtävä sopii sinulle, jos haluat syventyä tarkemmin itseesi ja omaan elämääsi, löytää omia voimavarojasi sekä tutkia sitä, mistä sinulle mielekäs ja hyvä arki rakentuu.

      Tehtävän eteneminen
      • Ajoitus: III periodi
      • Materiaaliin tutustuminen: ma 10.pe 28.1. aikana
      • Reflektiotehtävä: pe 28.1. klo 18 mennessä
      • Huom. Tähän tehtävään ei liity kontaktiopetusta.
    • 7. Itsensä ruoskimisella parempaan suoritukseen?

      Miten soimaava itsekritiikki vaikuttaa oppimiseemme ja hyvinvointiimme? Miten voimme käsitellä epäonnistumisen kokemuksia rakentavalla tavalla? Mitä saamme, kun shiftaamme itsekritiikin toimintamme korjaukseen? Miten vaativa asenne heijastuu ympärillämme oleviin ihmisiin? 

      Nyyti ry:n järjestämässä työpajassa pääset tutustumaan:

      • itsekritiikin tunnistamiseen ja vaikutuksiin
      • keinoihin, joiden avulla irtautua itsekritiikin dominoinnista
      • siihen, mitä myötätunto on sekä yleisimpiin siihen liittyviin vääriin uskomuksiin
      • tutkimukseen perustuvaan tietoon itsemyötätunnon vaikutuksesta mm. henkiseen hyvinvointiin, kognitiiviseen suoriutumiseen, luovuuteen, stressinhallintaan ja laadukkaisiin sosiaalisiin suhteisiin

      Aihetta lähestytään lyhyiden pojustusten, keskustelun ja harjoitteiden kautta. Reflektiotehtävän avulla integroit oppimaasi omaan elämääsi ja saat tehtävästä henkilökohtaisen palautteen.

      Tehtävän eteneminen
      • Ajoitus: II-III periodi
      • Ennakkotehtävä: to 13.1. klo 18 mennessä
      • Työpaja: to 20.1. klo 12-14, Zoom. Työpajan vetää Nyyti ry:n asiantuntija Päivi Kohta. 
      • Reflektiotehtävä: ma 31.1. klo 18 mennessä