Topic outline

  • Koe: Kieli 2021

    Käännöstehtävien palautus Google Driveen

    Valmiin prosessikirjan palautus tulostettuna sekä tähän kansioon pdf-tiedostona



    Kurssitehtävä


    Arabiankielinen runous, käännöskokeet ja niiden dokumentointi


    Kurssin teema on käännös. Puhumme kääntämisestä metaforisesti ja laajasti ymmärrettynä:

    - kieleltä toiselle 

    - kirjoitusjärjestelmästä toiselle

    - ilmaisumuodoista ja medioista toiselle.


    Mitä oikeastaan voidaan kääntää?

    Millä tavoin kieli taipuu toiselle? 

    Millä tavoin teknologiat ja kirjoitusjärjestelmät muokkaavat kirjoituksen tapoja? 

    Entä millä tavoin typografia voidaan mieltää kääntämiseksi?





    Mitä tehdään?


    - Saat käyttöösi yhden arabian kielestä käännetyn runon. Kurssin aikana teet siitä erilaisia ‘käännöksiä’ yhä uudelleen ja uudelleen. Käännöksiä ohjaa Arja.


    - Opettelet myös kirjainmuotoilun perusteita (latinalaiset aakkoset). Nimeä käännöskokeidesi kokonaisuus sanalla, jossa on 5–7 kirjainta. Muotoile kirjaintyyppi, jolla saat rakennettua otsikon prosessikirjasi kanneksi. Kirjainmuotoilua ohjaa Hanna.


    - Opettelet perusteet arabiankieliseen taittoon InDesignissa. Tätä ohjaa Samar.


    - Kirjoitat kurssin aikana oppimispäiväkirjaa, jossa voit pohtia kurssin aiheita, tähän kurssiin liittyviä tekstejä ja omaa työskentelyäsi.


    - Lopuksi kokoat käännöskokeesi, muistiinpanosi sekä lukemiasi tekstejä A4-kokoiseksi prosessikirjaksi, jonka tulostat itse ja sidot yksinkertaisella wire-sidoksella. Lopullisessa kirjassasi tulee olla seuraavat osat:


    1. Kansilehti, jossa itse muotoilemasi otsikko

    2. Alkuperäinen arabiankielinen runo, jonka olet taittanut

    3. Luettava ja epäluettava versio runosta

    4. Vähintään 12 erilaista omaa ‘käännöstäsi’ runosta

    5. Vähintään yksi kurssia varten lukemasi essee taitettuna

    6. Haluamasi valikoima oppimispäiväkirjan merkintöjä, luonnoksia, muistiinpanoja, omaa tutkimustasi dokumentoituna




    Kirjaasi tulevat tehtävät



    Taittotehtävä perjantaiksi 17.9.

    Saat käsiteltäväksesi arabian kielestä käännetyn runon. Muotoile tekstistä kaksi erilaista taittoversiota kumpikin omalle A4-kokoiselle sivulleen. Tuo taitot valmiiksi tulostettuna perjantain tunnille.

    Toisen taiton tulee olla mahdollisimman lukukelpoinen/luettava. Toisen tulee olla lukukelvoton/epäluettava. 

    Käytä vain mustaa väriä. Molempien taittojen täytyy sisältää kaikki annettu teksti, mutta ei tekstin ulkopuolisia elementtejä. 





    Arabiankielinen taitto tehdään keskiviikkoisin Samarin ohjauksessa

    Keskiviikko 29.9.

    Keskiviikko 6.10.

    Keskiviikko 13.10.

    Palaute 20.10.






    Käännöstehtävä 1, palautus perjantaina 24.9. tänne

    ’Typografian traditio’ pdf

    Tee tekstistä 1–5 versiota, jossa keskityt johonkin typografian osa-alueeseen, ja tutkit millaisia muutoksia eri valinnat aiheuttavat tekstin merkityksiin.

    Ehdotuksia:

    Kirjaintyyppi: Tee harkittuja ja tutkittuja valintoja kirjaintyypeiksi. Mitä jos ajattelisit fontin vaihtamista kääntämisenä? Millaisia äänensävyjä tai kulttuurisia viittauksia saat aikaan?

    Gridi: Minkälaisiin palstoihin tai millaisiin apulinjastoihin voit asetella tekstin? Entä mitä jos teksti olisikin pelkkä gridi?

    Layout: Millaisia sävyjä saat tekstiin muuttamalla sen taittoa, kirjainten, sanojen, lauseiden tai rivien väliin jäävää tilaa?

    Ornamentti: Millaisia vaikutuksia graafisella koristelulla on tekstiin? Lainaa vaikutteita esimerkiksi keskiajan, rokokoon, barokin, jugendin, arts&crafts -liikkeen tai new wave -ajan, kalligrafian tai  arabiankielisen tekstin ornamentiikasta.

    Luettavuus: Mitä tarkoittaisi ”kääntää” runon teksti  mahdollisimman luettavaan muotoon? Entä millainen olisi mahdollisimman lukukelvoton teksti?








    Käännöstehtävä 2 palautus perjantaina 1.10. tänne

    ’Uudelleenkirjoittaminen’ pdf

    Tee tekstistä 1–5 versiota, jossa käytät jotain sääntöä, rajoitetta tai muuta periaatetta ‘kirjoittaaksesi tekstin’ pohjalta uuden tekstin. Kuinka pieniä tai kuinka suuria muutoksia saat tehtyä? Kuinka ne muuttavat tekstin sävyä, lajityyppiä, kertomusta, tai sen puhujaa?

    Ehdotuksia:

    Akrostinen teksti: Rivien alkukirjaimet muodostavat pystysuoraan sanan, erisnimen tai lauseen.

    Antonyminen teksti: Jokainen sana vaihdetaan vastakohdakseen (usein absoluuttista vastakohtaa ei ole vaan on vain ehdotettava sellaista).

    Lumipallo: Uusi teksti kootaan olemassa olevasta tekstistä niin, että ensimmäiselllä rivillä on yksi kirjain, toisella kaksi kirjainta, kolmannella kolme jne.

    Tautogrammi: Kaikki sanat alkavat samalla kirjaimella.

    Anagrammi: Sanan, rivin tai lauseen kaikki kirjaimet vaihtavat paikkaa. Esimerkiksi runon ensimmäisen rivin kirjaimia käytetään kaikkien seuraavien rivien kirjoittamiseen. Tässä voi käyttää avuksi anagrammikonetta https://www.arrak.fi/fi/ag

    Välimerkit: Minkälaisia muutoksia tekstiin saat vain tekemällä ortografisia muutoksia, eli muuttamalla rivinvaihtojen paikkaa, välimerkkejä?




    Käännöstehtävä 3 palautus perjantaina 8.10. tänne

    ’Tekstin kuvallisuus’

    Tee tekstistä 1–5 versiota, jossa käytät sitä sellaisenaan mutta käännät erilaiseen visuaaliseen muotoon ja asetteluun. Voit tutkia eri vaihtoehtoja luettavan ja epäluettavan, tunnistettavan ja monitulkintaisen välillä.

    Ehdotuksia:

    Genre: Useat tekstilajit (genret) ovat tunnistettavia visuaalisen ulkomuotonsa perusteella. Minkälaisen käännöksen voit tehdä runoudesta johonkin muuhun tekstilajiin?

    Diagrammi: Minkälainen runo olisi kaaviona esitettynä, aseteltuna tilaan? Voit kokeilla käyttää koko tekstiä kaavion materiaalina, tai vaihtoehtoisesti käyttää vain avainsanoja tai luoda kokonaan käsitteellisen kaavion.

    Aseeminen kirjoitus tarkoittaa kirjoitusta, jota ei voi lukea, ja joka siksi asettuu kielen ja kuvan välimaastoihin. Millaisella ’lukukelvottomalla’ kirjoituksella tulkitsisit omaa runoasi? http://www.asemic.net/





    Käännöstehtävä 4 palautus perjantaina 15.10. tänne

    ’Kielestä aineeksi’

    Tee tekstistä 1–5 versiota, jossa käännät tekstin kokonaan visuaaliseen, ei-kielelliseen muotoon.

    Ehdotuksia:

    Piirros: tulkitse runo piirroksena, joka on ei-esittävä.

    Esine: Millainen runo olisi kolmiulotteisena objektina/esinekokoelmana/installaationa?

    Väri: Minkälainen väri tai väripaletti runo on? Miten ilmaisisit sen sisällön pelkillä väreillä?

    Liike: Voit tutkia runon ilmaisemista liikegrafiikan tai animaation keinoin, ilman tekstiä.



    • File icon
      Typotorstai // LUENTO 16.9.2021 File
      Not available unless: You are a(n) Student
    • Forum icon
      Tasateräkalligrafia a-z Forum
      Not available unless: You are a(n) Student
    • File icon
      Typotorstai // LUENTO 23.9.2021 File
      Not available unless: You are a(n) Student
    • File icon
      Typotorstai // LUENTO 30.9.2021 File
      Not available unless: You are a(n) Student
    • Assignment icon
      Oppimisportfoliot Assignment
      Not available unless: You are a(n) Student

      Oppimisportfoliot tai niiden linkit voi palauttaa tänne. Palautus näkyy vain palauttajalle itselleen.