MITEN
TEHDÄ KOHTAUKSEN HENKILÖISSÄ NÄKYVÄKSI tarkka ajatus, tietty luonteenpiirre, haluttu tunne, käänne,
toiminta...
4 viikon ohjauskurssilla
tutkitaan ja käydään käytännössä läpi ohjaajan keinoja välittää ajatuksensa ja
ideansa paperilta kohtaukseen. Ideoita syntyy helposti, mutta miten ohjaaja saa näkemyksensä ja havaintonsa
henkilöistä välitettyä tarkasti ja juuri halutulla tavalla myös lopputulokseen eli katsojalle?
Miten kirjoittaa ja ohjata tarkka visio näkyväksi? Ilman turhia alleviivauksia tai itsestäänselvyyksiä?
Näkyviin
1 ja 2 kurssit kuuluvat yhteen ja ne tulee suorittaa kummatkin. Ne
lomittuvat keskenään laboratoriomaiseksi kohtausharjoituskurssiksi,
missä tutkitaan intentiota suhteessa lopputulokseen. Keskiössä on kohtauksen subteksti.
Näkyviin
1 on kirjoituskurssi ja Näkyviin 2 näyttelijänohjauskurssi. Ensin
opiskelijat kirjoittavat tehtävänantojen mukaan henkilöitä, sitten
tilanteita ja kohtauksia. Kahden viikon jälkeen kullakin osallistujalla
on joko kohtaus tai sekvenssi, jonka ohjaaja ohjaa ja kurssilaiset
keskenään kuvaavat (ei kuvaajia eikä muuta työryhmää) itse
roolittamiensa ammattinäyttelijöiden tai TEAKISTA liikkuvuusopintojen
kautta ilmoittautuneiden näyttelijäopiskelijoiden kanssa. Kukin ohjaaja
leikkaa kohtauksensa itse ja ne katsotaan ja puretaan lopuksi yhdessä.
Alustava aikataulu (tarkentuu tammikuun alussa)
Viikko
4: ti-pe klo 9h30-16.30 kirjoitusharjoituksia, keskusteluita,
katseluita ja vierailija (sisältää myös itsenäistä työskentelyä)
Viikko
5: ma-pe klo 9h30 -15 kirjoitusharjoituksia, keskusteluita, katseluita
ja vierailija (sisältää myös itsenäistä työskentelyä sekä kohtausten
casting ja lokaatiovalinnat kampuksella)
Viikko
6: ma-pe klo 9-16: valmistelut ja kohatuksen ohjaus sekä kiertävästi
toisen ohjaajan kohtauksien kuvaus (kullakin ohjaajalla 1-2
kuvauspäivää, riippuen osallstujamäärästä)
Viikko 7: ma-pe klo 9-16: ohjaus, kuvaus ja leikkaus (itsenäisesti). Pe 18.2 kohtausten katselu ja purku