Korvaavia tehtäviä
Osan puuttuvista suorituksista (laskuharjoitustehtäviä ja/tai ryhmälaskuharjoituksia) voi
korvata vapaaehtoisella yksin tai pareittain tehtävällä kirjallisuuskatsauksella. Täällä on
listattuna aiheita, mutta aihe voi olla myös opiskelijan oma
kurssin aiheeseen liittyvä tai sitä laajentava. Kirjallisuuskatsauksesta saa kuusi kurssipistettä. Tehtävään ei pitäisi kulua
aikaa viittä tuntia pidempään -- se mitä siinä ajassa saatte aikaiseksi riittää ja tärkeintä on että itse saatte työn tekemisestä jotakin irti.
Kirjallisuuskatsauksessa arvostellaan loppuraportti, jossa kannattaa keskittyä seuraaviin asioihin:
- Yleiset kommentit ja ajatukset projektityön aiheesta -- mistä on kyse, mihin sitä voi käyttää tai miksi se on tärkeää?
- Hyviksi osoittautuneet hakusanat, joilla tietoa on löytynyt. Lisäksi lista hyviksi osoittautuneista lähteistä.
- Mitkä asiat kaipaisivat vielä selvitystä? Kuinka etenisitte projektissa, mikäli työn olisi oltava laajempi? Erityisesti lista jatkokysymyksistä, jotka vaatisivat selvennystä.
Alla olevien aiheiden yhteydessä on hieman aiheeseen liittyvää aineistoa, joka toivon mukaan auttaa pääsemään aiheessa alkuun. Ottakaa etukäteen yhteyttä luennoitsijaan (jami.kinnunen@aalto.fi), mikäli haluatte kirjallisuuskatsauksen jostakin aiheesta tehdä.
Tehtävä palautetaan pdf-muodossa tähän palautuslaatikkoon. Jos työ on tehty parin kanssa täytyy molempien tehdä oma palautus. Deadline palautukselle 28.10.2022.
Oma aihe:
esimerkiksi johonkin liikuntamuotoon liittyvän ilmiön tai asian tarkastelu fysiikan näkökulmasta: pallopelit (ballistiikkaa, pyörimistä, törmäyksiä), tanssi/luistelu/voimistelu/parkour (tasapainoa, energian ja pyörimismäärän säilymistä), frisbee (ballistiikkaa, pyörimistä), uinti, juoksu, mikä vaan...
Lähteitä: pitkän matkan juoksu https://www.nature.com/articles/nature03052
- Valkoinen valo vs valkoinen LED:
http://www.physicsclassroom.com/class/light/Lesson-2/Visible-Light-and-the-Eye-s-Response
https://www.youtube.com/watch?v=bcstc1ozczQ
http://solar-center.stanford.edu/SID/activities/GreenSun.html Kasvihuonekaasut ja hiilidioksidin dipolimomentti:
www.youtube.com/watch?v=sTvqIijqvTg
https://www.quora.com/Why-is-CO2-non-polar
http://physics.stackexchange.com/questions/9296/how-does-carbon-dioxide-or-water-vapour-absorb-thermal-infra-red-radiation-from
Laserjäähdytys:
https://www.youtube.com/watch?v=hFkiMWrA2Bc&t=135s
https://phet.colorado.edu/en/simulation/lasersDimensioanalyysi ja Buckinhamin pi-teoreema:
http://iopscience.iop.org/0143-0807/31/4/019
Fourier-analyysi:
https://phet.colorado.edu/en/simulation/legacy/fourier
https://www.youtube.com/watch?v=7hSMtRdHutY