Osion kuvaus

  • Kurssipalautejärjestelmä

    Aalto-yliopistossa kurssipalautetta annetaan nykyisin kunkin kurssin päätteeksi sähköisesti Webropol-lomakkeella. Kurssipalaute on anonyymi palautteenantoväylä ja se on käytössä kaikilla kursseilla. Kun kysely julkaistaan, opiskelija saa sähköpostiinsa linkin, jota seuraamalla hän pääsee vastaamaan. Opiskelijoilla on kolme viikkoa aikaa vastata kyselyyn. Kolme päivää ennen kyselyn sulkeutumista järjestelmä lähettää muistutusviestin niille opiskelijoille, jotka eivät ole vielä antaneet palautetta.

    Käsiteltyään ja analysoituaan palautteen opettaja antaa opiskelijoille vastapalautetta esim. kurssin MyCourses kotisivulla. Palaute otetaan huomioon kurssia kehitettäessä. Lopuksi laitos tai koulutusohjelma kokoaa kurssien palautteet koulutusohjelman sisällön ja rakenteen kehittämisen pohjaksi.

    Varsinaisen kurssipalautteen lisäksi opiskelijapalautetta on mahdollista antaa myös jo ennen kurssia tai sen aikana, joko suullisesti tai kirjallisesti esim. sähköpostitse kurssin opettajille. Kun palautetta saadaan jo kurssin aikana, opettajilla on mahdollisuus tehdä tarvittavia muutoksia jo käynnissä olevan kurssin kuluessa.

    Kevät 2023

    Kevään 2023 kurssilta palautetta kerättiin Wepropol-kyselyllä.

    Vastausprosentti oli 38,3 %.
    Yleisarvosana (asteikolla 1-5): 3,74
    Mediaaniarviot palautekysymyksiin:
    - Yleisarvioni kurssista kokonaisuutena: Erittäin hyvä (4/5)
    - Tapa, jolla opetus toteutettiin (esim. luento, laboratoriotyöt, ryhmätyöt, verkko-opetus, harjoitukset) tuki oppimistani: Jonkin verran samaa mieltä (4/5)
    - Olen tyytyväinen omaan opiskelupanokseeni tällä kurssilla: Jonkin verran samaa mieltä (4/5)
    - Kurssin suorittaminen vaati minulta siitä saatavaan opintopistemäärään verrattuna (ohjeistuksen mukainen mitoitus: 1 ECTS = 27 tuntia): Mitoituksen mukaisesti (3/5)
    - Uskon, että kurssilla oppimani asiat ovat minulle hyödyllisiä tulevaisuudessa: Täysin samaa mieltä (5/5)

    Opettajan vastapalaute:

    Kurssille ilmoittautui opiskelijoita kaikista Aallon korkeakouluista ja joukko JOO-oikeudella opiskelevia. Kurssin opiskelijamäärä ylitti selvästi aiempien toteutusten määrät. Osa lisäyksestä selittyy insinööritieteiden kandidaattiohjelman ainemuutoksilla, mutta lisäystä oli myös muualta tulevien opiskelijoiden määrässä.

    Kurssi järjestettiin lähiopetusmuotoisesti, tarjoamalla lisäksi parin vuoden takaiset luentovideotallenteet opiskelijoiden käytettäväksi päivitetyn luentoaineiston ja muun materiaalin ohella. Kurssi sisälsi vastuuopettajan ja vierailijoiden luentoja, harjoituksia, oppimispäiväkirjatyöskentelyä ja projektityöskentelyä.

    Saadun palautteen perusteella kurssi onnistui hyvin. Luokittelevan palautteen jakauma vastasi aiempien vuosien vastaavia. Arviointikohdassa ’Uskon, että kurssilla oppimani asiat ovat minulle hyödyllisiä tulevaisuudessa’ kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden tyytyväisyys oli erittäin korkea, keskimäärin 4,6/5. Kurssikyselyyn vastanneissa oli hyvin edustettuna sekä kurssia eri tavoitetasoilla ja kurssiarvosanoilla suorittaneet että eri opintosuunnilta tulevat opiskelijat.
    Palautetta antaneiden 31 opiskelijan osuus oli noin 3/8 kurssin suorittajista. Sanallista palautetta antoi lähes 3/4 vastaajista. Opetuksen saavutettavuutta ja osallistavuutta edistäneinä ja syrjintää vähentäneinä asioina vastauksista nousivat eniten esiin tarjolla olleet luentojen videotallenteet, kurssin osien vaihtoehtoiset suoritustavat, harjoitusten suoritustapa ja ryhmien muodostustapa. Oppimista edistäneitä asioita mainittiin selvästi runsaammin kuin oppimista haitanneita. Eniten kiitosta saivat laskuharjoitukset, ryhmätyönä toteutettu projektityö, oppimispäiväkirjat ja erityisesti kurssin loppuosan ryhmäpäiväkirja sekä vaihtoehtoiset ja monipuoliset suoritustavat. Oppimista haitanneista seikoista vain oppimispäiväkirjatehtävien epäselvyys sai kolme mainintaa ja muut moitteet jakautuivat eri seikkojen kesken yhdellä tai kahdella maininnalla. Palautteen ja myös oppimispäiväkirjojen perusteella kurssi on koettu mielenkiintoiseksi, monipuoliseksi ja opettavaiseksi. Kurssin kehittämistä jatketaan ilmenneiden vähäistenkin ongelmakohtien korjaamisella ja sisällön sekä aineiston parantamisella.

    Kevät 2022

    Kevään 2022 kurssilta palautetta kerättiin Wepropol-kyselyllä.
    Vastausprosentti oli 39,7 %.
    Yleisarvosana (asteikolla 1-5): 3,57
    Mediaaniarviot palautekysymyksiin:
    - Yleisarvioni kurssista kokonaisuutena: Erittäin hyvä (4/5)
    - Tapa, jolla opetus toteutettiin (esim. luento, laboratoriotyöt, ryhmätyöt, verkko-opetus, harjoitukset) tuki oppimistani: Jonkin verran samaa mieltä (4/5)
    - Olen tyytyväinen omaan opiskelupanokseeni tällä kurssilla: Jonkin verran samaa mieltä (4/5)
    - Kurssin suorittaminen vaati minulta siitä saatavaan opintopistemäärään verrattuna (ohjeistuksen mukainen mitoitus: 1 ECTS = 27 tuntia): Mitoituksen mukaisesti (3/5)
    - Uskon, että kurssilla oppimani asiat ovat minulle hyödyllisiä tulevaisuudessa: Täysin samaa mieltä (5/5)

    Kevät 2021

    Kevään 2021 kurssilta palautetta kerättiin Wepropol-kyselyllä.
    Vastausprosentti oli 44,4 %.
    Yleisarvosana (asteikolla 1-5): 3,46
    Mediaaniarviot palautekysymyksiin:
    - Yleisarvioni kurssista kokonaisuutena: Erittäin hyvä (4/5)
    - Tapa, jolla opetus toteutettiin (esim. luento, laboratoriotyöt, ryhmätyöt, verkko-opetus, harjoitukset) tuki oppimistani: Jonkin verran samaa mieltä (4/5)
    - Olen tyytyväinen omaan opiskelupanokseeni tällä kurssilla: Jonkin verran samaa mieltä (4/5)
    - Kurssin suorittaminen vaati minulta siitä saatavaan opintopistemäärään verrattuna (ohjeistuksen mukainen mitoitus: 1 ECTS = 27 tuntia): Mitoituksen mukaisesti (3/5)
    - Uskon, että kurssilla oppimani asiat ovat minulle hyödyllisiä tulevaisuudessa: Jonkin verran samaa mieltä (4/5)

    Kevät 2020

    Kevään 2020 kurssilta palautetta kerättiin Wepropol-kyselyllä.
    Vastausprosentti oli 43,2 %.
    Yleisarvosana (asteikolla 1-5): 3,56
    Mediaaniarviot palautekysymyksiin:
    - Yleisarvioni kurssista kokonaisuutena: Erittäin hyvä (4/5)
    - Tapa, jolla opetus toteutettiin (esim. luento, laboratoriotyöt, ryhmätyöt, verkko-opetus, harjoitukset) tuki oppimistani: Ei samaa eikä eri mieltä/Jonkin verran samaa mieltä (3,5/5)
    - Olen tyytyväinen omaan opiskelupanokseeni tällä kurssilla: Jonkin verran samaa mieltä (4/5)
    - Kurssin suorittaminen vaati minulta siitä saatavaan opintopistemäärään verrattuna (ohjeistuksen mukainen mitoitus: 1 ECTS = 27 tuntia): Mitoituksen mukaisesti (3/5)
    - Uskon, että kurssilla oppimani asiat ovat minulle hyödyllisiä tulevaisuudessa: Jonkin verran samaa mieltä (4/5)

    Kevät 2019

    Kevään 2019 kurssilta palautetta kerättiin Wepropol-kyselyllä.
    Vastausprosentti oli 35,3 %.
    Yleisarvosana (asteikolla 1-5): 4,08
    Mediaaniarviot palautekysymyksiin:
    - Yleisarvioni kurssista kokonaisuutena: Erittäin hyvä (4/5)
    - Tapa, jolla opetus toteutettiin (esim. luento, laboratoriotyöt, ryhmätyöt, verkko-opetus, harjoitukset) tuki oppimistani: Jonkin verran/täysin samaa mieltä (4,5/5)
    - Olen tyytyväinen omaan opiskelupanokseeni tällä kurssilla: Jonkin verran samaa mieltä (4/5)
    - Kurssin suorittaminen vaati minulta siitä saatavaan opintopistemäärään verrattuna (ohjeistuksen mukainen mitoitus: 1 ECTS = 27 tuntia): Mitoituksen mukaisesti (3/5)
    - Uskon, että kurssilla oppimani asiat ovat minulle hyödyllisiä tulevaisuudessa: Jonkin verran/täysin samaa mieltä (4,5/5)