Osion kuvaus

    • Tässä tapaamisessa tutustumme toisiimme sekä kurssin sisältöihin, työskentelytapoihin ja tavoitteisiin.
    • Täsmennetään tavoitteita itse kunkin toiveista ja ajatuksista keskustellen.
    • Tutustutaan suunnittelevaan kirjoittamiseen yleisenä lähestymistapana kirjoitusprosessiin.
    • Saatavilla vasta, kun: You are a(n) Opiskelija
      Tiedosto icon
      1. Tapaamisen diat Tiedosto PDF
    • Kotitehtävä 1: viikkotavoite ja 11 viikon suunnitelma

      • Ensimmäisessä tapaamisessamme sovimme, että yksi kurssin työmuodoista on viikkotavoitteiden asettaminen ja seuranta.
      • Jos et vielä ole kirjannut viikkotehtävää ylös, tee se ennen tapaamista. Keskustellaan viikkotavoitteen onnistumisesta pienryhmissä.
      • Lisäksi ala kirjata ylös päivätavoitteita "11 viikon suunnitelmaan väitöskirjan tekijöille" (pohja alla, voit luoda myös samanlaisen taulukon myös itse)
      • Pyri soveltamaan 11 viikon suunnitelmassa päivien kolmijakoa. Pyri siis luomaan itsellesi:
      1. fokuspäiviä eli intensiivisiä kirjoitus- ja tutkimuspäiviä
      2. puskuripäiviä eli päiviä, jolloin hoidat välttämättömiä mutta väitöstutkimukseen liittymättömiä tehtäviä
      3. vapaapäiviä eli oikeita vapaapäiviä. 
      • 11 viikon suunnitelmaan on tarkoitus kirjata vain päivän tyyppi (1 - 3 yllä) ja pääsisältö otsikkomaisesti. Sovella kolmijakoa joustavasti: älä ajattele, ettei fokuspäiviin saa kuulua lainkaan muita töitä tai puskuripäiviin kirjoittamista.
      • Sen sijaan pyri hahmottamaan, mitkä päivät voisivat tulla lähimmäksi ideaalia fokus- tai puskuripäivää (tai vapaapäivää).
    • Sivu icon
      1) Lue ajatuksella lista kurssin mahdollisista sisällöistä:
      • hyvän tutkimustekstin yleiset piirteet (syventävä oppimäärä): argumentaatio, lähteiden käyttö, tekstin jäsentäminen, virkeilmaisu, tyyli jne.
      • hyvän tutkimustekstin tekstilaji- tai alakohtaisia piirteitä
      • kirjoittamisprosessin hallinta: apukeinot, tavoitteiden asettaminen ja työn seuranta, lähteiden ja aineiston käsittely osana kirjoitusprosessia, lähdeviitetyökalut
      • kirjoittaminen ja henkinen hyvinvointi: työn rytmitys, luovuuden ruokkiminen ja ylläpito, stressin hallinta, kirjoittamisen psykologia (jippoja ja yleisiä linjoja)
      • yleistajuistava (eli populääri) tiedekirjoittaminen, muu kirjallinen tiedeviestintä, rahoitushakemus, portfolio, työhakemus ja muut akateemiset markkinointitekstit
      • lukeminen, luetun tulkinta, muistiinpanot, referointi ja lähteiden kanssa keskusteleminen.
      • Jokin muu: mikä?
      2) Kerro hieman (anonyymisti) itsestäsi ja toiveistasi kurssille vastaamalla kysymyksiin Flingassa
      • Pääset Flingaan täältä: https://edu.flinga.fi/s/E2U4NGS
      • Jos Flinga on sinulle uusi: Flingassa voi luoda ilmoitustauluja, joihin kukin osallistuja voi lisätä omia lappujaan esim. vastatakseen kysymyksiin tai kommentoidakseen ehdotuksia. Laput luodaan ruudun oikeassa yläkulmassa valitsemalla lapulle väri ja muoto, kirjoittamalla teksti ja painamalla "send". Tämän jälkeen lappua voi raahata ilmoitustaululla vapaasti.
      • Voit myös navigoida tuplaklikkaamalla taustaa ja jättämällä hiiren napin pohjaan. Voit tällöin siirtää koko taulua haluamaasi suuntaan. Oikean alakulman napeista voit säätää näkymän kokoa. Voit siirtää myös toisten lappuja saadaksesi omasi sopimaan sekaan paremmin.
      • Kirjoita vastaukset Tapanin jättämiin lappuihin kukin omalla lapulleen. Siirrä vastauslappusi kysymyslapun lähelle.