Översikt

  • Tillgänglig om: You are a(n) Studerande

    YLEISTÄ

    Osaamistavoitteet
    Synteesi syventää edelleen yleisnäkemystä arkkitehtuurista taiteen ja tekniikan lajina. Harjoitustehtävissä opitaan suunnittelun funktionaalisia, teknisiä, maisemallisia ja ekologisia aineksia. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa yhdistellä aiemmilla arkkitehtuurin perusteiden ja rakennusopin kursseilla opittuja tietoja ja taitoja. Opiskelija ymmärtää rakenteiden, materiaalien ja detaljien roolin osana arkkitehtonista kokonaisuutta.

    Avainsisältö
    Synteesi jatkaa arkkitehtuurin taiteenlajin ja ammattitaidon perustana olevien ilmiöiden, tietojen ja taitojen kartoitusta.

    Toteutus, työmuodot ja arvostelu
    Luentoja ja ohjattuja harjoitustehtäviä; osallistuminen viikkoharjoituksiin sekä väli- ja loppukatselmuksiin. Arvostelu asteikolla 0-5.

    Työmäärä toteutustavoittain
    87 h kontaktiopetusta (sis.12h luentoja), 210 h itsenäistä työskentelyä ( sis. 12h luentojen reflektointia). Yhteensä 297h = 11op. (Ero Sisun merkintöihin johtuu, III-periodin arviointiviikon huomioimisesta, jolloin ei ole luentoa, sekä aiempia vuosia pidemmästä pääsiäislomasta.)

    Korvaavuudet ja esitietovaatimukset
    Kurssi toteutetaan toisen vuosikurssin opiskelijoille. Kurssi korvaa Arkkitehtuurin perusteiden kurssin 2B ARK-A1505 ja Rakennusopin perusteiden kurssin 2B ARK-A3503. Vain toisen oppituolin osuuden suorittamisesta pitää keskustella opettajien kanssa. Kurssin esitietovaatimukset ovat kurssit Tila 2 sekä Aine 2.


    KURSSIHENKILÖKUNTA


    Arkkitehtuurin perusteet

    • Jenni Reuter, professori
    • Iris Andersson, yliopisto-opettaja
    • Arto Ollila, tuntiopettaja
    • Kirsti Paloheimo, tuntiopettaja
    • Leo Lindroos, tuntiopettaja


    Rakennusopin perusteet

    • Simon Mahringer, yliopisto-opettaja 
    • Alli Bur, tuntiopettaja
    • Mikko Liski, tuntiopettaja
    • Miina Vuorinen, tuntiopettaja
    • Paul Thynell, tuntiopettaja
    • Reetta Kanervo, oppilasassistentti 


    Kestävä rakentaminen

    • Matti Kuittinen, professori



    LUENNOT

    Kurssiin sisältyvät Rakennusopin luennot maanantai-iltapäivisin 9.1-13.2.2023 klo 13.15-15.00 salissa U6 KONECRANES - U149.


    OHJAUSKÄYTÄNNÖT

    Kurssi on lähiopetusta. Harjoitustöiden ohjaukset toteututetaan yksilö- ja pienryhmäohjauksina. Kutakin pienryhmää vetää oma vastuuopettaja. Ohjausta tehtäviin on saatavilla aikatauluun merkittyinä harjoitusaikoina. Työt esitellään muille pienryhmissä sekä palautetaan MyCoursesiin omaan kansioonsa. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää jokaisen harjoitustehtävän palauttamista. Annetuista aikatauluista tulee pitää kiinni.

    Tarkemmat aikataulut, ohjaustavat ja -tilat ilmenevät aikataulut -välilehdeltä.

    Ryhmien kokoonpano ilmoitetaan kurssin Mycourses-sivulla kurssin alkaessa.

    Tukea tietokonetyöskentelyyn saa koulun Digi-klinikalta torstaisin klo 16.30 - 18.30 (Väre J302)  sekä omatoimisesti Digital Design -alustalla.



    HARJOITUSTYÖ

    Arkkitehtuuri on rakentamisen taidetta. Laadukas arkkitehtuuri syntyy arkkitehdin kyvystä ymmärtää ihmisen ja ympäristön, luonnonvoimien, materiaalien ja rakennustekniikan välisiä suhteita, sekä arkkitehdin kyvystä yhdistää ja luoda näistä osatekijöistä ihmiselle mittakaavaltaan soveltuvaa ja kestävää elinympäristöä.

    Synteesi -kurssin nimi viittaa tähän arkkitehtuurin asioita yhdistävään ominaisuuteen. Sanana “synteesi” juontaa juurensa kreikan kielestä “syn” summa ja “thesis” asema. Synteesi tarkoittaa siis olemassa olevien asioiden yhdistämistä yhdeksi uudeksi kokonaisuudeksi, joka on enemmän kuin osiensa summa. 

    Synteesi -kurssilla suunnitellaan taiteilijatalo annetun taiteilijan, tilaohjelman ja tontin pohjalta.

    Kurssi koostuu kolmesta osatehtävästä ja näiden synteesinä eli summana tuotetusta lopullisesta suunnitelmasta. Osatehtävät eivät ole irrallisia taiteilijatalosta, vaan niiden tarkoituksena on tarkastella pientaloprojektia eri näkökulmista ja tukea suunnittelutyötä vaiheistamalla prosessia osiin. 

    Suunnittelussa tulee kiinnittää huomiota kestävään kehitykseen. Kukin opiskelija valitsee tehtävän kannalta tärkeäksi kokeman kestävän kehityksen osa-alueen tai tavoitteen, jota hän tutkii suunnittelun eri osavaiheissa. 

    Osatehtävät ovat:

    1. konteksti ja toiminta
    2. rakenne ja materiaali
    3. detalji

    Annetulle taiteilijalle suunnitellaan noin 150– 200 m2 kokoinen asuintalo, joka sisältää tilan taiteelliseen työskentelyyn. Tontit sijaitsevat Helsingin Lauttasaaressa. Kyseiset tontit ovat ennestään tuttuja kurssilta Tila 2.

    Tontit, taiteilijat ja vastuuopettajat:

    1. Lauttasaarentie: Jussi TwoSeven, vastuuopettaja Leo ja Alli
    2. Taivaanvuohentie: Kim Simonsson, vastuuopettajat Kirsti ja Mikko
    3. Veijarivuori: F, vastuuopettajat Iris ja Paul
    4. Merikylpylänpuisto: Jenni Rope, Vastuuopettajat Arto ja Miina

    Työtä on suositeltavaa ohjauttaa tontin vastuuopettajalla kussakin osatehtävässä vähintään kerran. Muuten ohjausta voi ja kannattaa ottaa vapaasti kaikilta opettajilta. Opiskelijalla on aktiivinen rooli suunnitteluprosessin eteenpäin viemiseksi. Kurssilla käytetään ohjauslistaa, jota voitte hyödyntää apuna oman prosessin aikatauluttamisessa.



    ARVOSTELUPERUSTEET

    Taiteilijatalon loppupalaute annetaan arviointimatsriisin avulla, joka on löydettävissä Materiaalit-välilehdellä. Arvioinnin osa-alueita ovat: arkkitehtoninen kokonaisote, suhde paikkaan, toiminnallisuus, rakenteellinen johdonmukaisuus, kestävyys, innovatiivinen materiaalin käyttö, detaljointi, esitystapa ja oppimisprosessi. 

    Jälkipalautuksista ei saa kirjallista palautetta.


    KURSSIN SUORITETTUAAN OPISKELIJA ON:

    • tutustunut asiakkaan kanssa toimimiseen
    • harjoitellut pientalon suunnittelua asiakkaan toiveiden ja tontin reunaehtojen pohjalta
    • tutustunut pientalon suunnitteluun eri suunnittelu mittakaavoissa,  kaupunkirakenteesta detaljointiin
    • harjoitellut tilojen ja toimintojen mitoitusta
    • tutustunut eri rakennusmateriaalien teknisiin ja arkkitehtonisiin ominaisuuksiin, sekä harjoitellut soveltamaan niitä omassa suunnitellessaan
    • tarkastellut suunnittelun eri osa-alueita valitsemastaan kestävyyden näkökulmasta
    • harjoitellut esittämään ideoitaan ja suunnitelmiaan niin suullisesti kuin visuaalisesti piirustuksin, kuvin ja pienoismallein
    • harjoitellut aikatauluttamaan omaa työskentelyään pitkässä prosessissa
    • harjoitellut antamaan vertaispalautetta