Opinto-ohjelma
Kandiseminaarin oppimistavoitteet
Kandiseminaarilla on neljä pääasiallista oppimistavoitetta:
- Opiskelijat osaavat muodostaa tutkimusongelman ja rajat työn tarpeeksi selkeästi
- Opiskelijat osaavat etsiä oman työnsä kannalta keskeisimmät tieteelliset julkaisut
- Opiskelijat osaavat arvioida kriittisesti etsimäänsä tietoa ja toisten opiskelijoiden töitä (loppupresikset, tutkimusraportti)
- Opiskelijat osaavat kirjoittaa löydöksistään siistin tieteellisen paperin (väliversio, tutkimusraportti)
Kandidaatin tutkielman ja seminaarin suorittaminen
Kandiseminaari suoritetaan
- Osallistumalla aktiivisesti seminaariin etänä Zoomin kautta (läsnäolo saminaaritapaamisissa on pakollista), sisältäen muiden opiskelijoiden töiden opponentoinnin (2 op, 0-5)
- Laatimalla kandidaatintutkielman (10 op, 0-5)
- Kirjoittamalla kypsyysnäytteen (0 op, hyväksytty/hylätty)
– perehtyneisyys tutkielman aihepiiriin ja suomen kielen taito
Seminaarityöskentely
Seminaari on akateemisen opetuksen muoto, jossa pieni ryhmä tapaa toisiaan säännöllisesti, ja jossa jokainen osallistuja on aktiivinen. Seminaarityöskentely ei ole samanlaista kuin luentomuotoinen opetus, koska se edellyttää kaikkien osallistumista.
Seminaarityöskentelyyn kuuluu oman työn esittelemisen lisäksi opponointi; jokainen opiskelija opponoi toisen opiskelijan työn. Seminaarin ohjaaja osoittaa kullekin opiskelijalle opponoijan. Opponoijan tehtävä on tutustua tarkasti toisen opiskelijat työhön ja kirjoittaa siitä lausunto (ks. ohjeet opponentin lausunnon kirjoittamiseen Materiaalit-osiossa).
Kaikki seminaaritapaamiset tapahtuvat Zoomissa. Henkilökohtaiset tapaamiset varataan MyCoursesin ajanvaraustyökalun kautta.Seminaarin työmäärä ja arvostelu
Kurssin työmäärä, 12 opintopistettä, vastaa n. 320 tuntia työtä. 32 tuntia on varattu seminaarityöskentelyyn (seminaaritapaamiset, henkilökohtaiset tapaamiset, opponenttina toimiminen) ja loput 286 tuntia itsenäiseen työskentelyyn kandidaatintutkielman
parissa.
Toteutustapa: seminaari |
Työmäärä |
---|---|
Seminaaritapaamiset (verkossa Zoomin kautta) |
12 tuntia |
Henkilökohtaiset tapaamiset (verkossa Zoomin kautta) |
2 tuntia |
Opponenttina toimiminen (työhön tutustuminen ja lausunto) |
20 tuntia |
Yhteensä | 34 tuntia |
Toteutustapa: kandidaatintutkielma |
|
Itsenäinen työskentely oman työn parissa (kirjallisuuteen tutustuminen ja kirjoittaminen) |
286 tuntia |
Yhteensä | 320 tuntia |
Arvostelu
1 - välttävä |
2 | 3 - hyvä |
4 | 5 -erinomainen |
---|---|---|---|---|
•Enemmän kuin yksi poissaolo
tai myöhästynyt palautettu työ
TAI •Selkeästi puutteellinen opponentointi
(suullinen tai kirjallinen)
|
•Yksittäinen poissaolo
seminaarista tai henkilö-kohtaisesta tapaamisesta,
mutta kirjalliset työt palautettu ajallaan
TAI •Ei poissaoloja, mutta yksittäinen myöhästynyt palautus
|
•Ei poissaoloja
seminaari- tai henkilö-kohtaista tapaamisista
•Kaikki kirjalliset työt palautettu ajallaan • Opponentin lausunto riittävä, mutta ei
osoita syvällistä paneutumista |
+ Selkeät seminaariesitykset +
Aktiivinen osallistuminen seminaarissa |
+ Erityisen ansiokas opponentin lausunto, joka osoittaa perehtyneisyyttä toisen työhön; kritiikki on rakentavaa ja auttaa kehittämään työtä + Erityisen aktiivinen osallistuminen seminaareissa |
Palautettavat työt ja niiden deadlinet
Kurssilla palautetaan neljä kirjallista työtä: tutkimussuunnitelma, väliversio kandidaatintutkielmasta, valmis kandidaatintutkielma ja opponentin lausunto. Palautusajat ao. taulukossa.
Palautettava työ |
Viimeinen palautuspäivä |
---|---|
Alustava johdanto |
pe 24.9. klo 23.59 mennessä |
Väliversio | pe 22.10. klo 23.59 mennessä |
Semiaarissa esitettävä valmis työ |
pe 3.12. klo 23.59 mennessä |
Opponentin lausunto |
ti 1.12. klo 15 mennessä |
Yhteydenpito
Yhteydenpito kurssin vetäjiin tapahtuu pääsääntöisesti keskustelualuuen kautta; mikäli joku asia jää epäselväksi tai sinulla on kommentti, käytä siis keskustelupalstaa.
Vetäjään saa yhteyden myös sähköpostitse, mutta tämä väylä ei ole tarkoitettu yleisluontoisiin kurssia tai sen sisältöä koskevien asioiden hoitamiseen. Sähköpostilla ei siis tulla vastaamaan esim. yleisiin kysymyksiin, eikä kysymyksiin joihin löytyy vastaus kurssialueelta.