Topic outline

    • Kotitehtävät

      1. Lue ja kuuntele kappale 7 s. 111–112
      2. Opiskele uusia sanoja
      3. Review listening comprehension exercise 13 p. 125
      4. Arvioitava Kotitehtävä 2, määräaika 31.10.2022


    • Not available unless: You are a(n) Student
      File icon
      Äänite kappale 7 File MP3
    • Not available unless: You are a(n) Student
      File icon
      Harjoitus 13 s. 125 äänite File MP3
    • Pienissä ryhmissä

      A. Puhutaan!

      1. Mitä kuuluu tänään?
      2. Missä sä olit eilen? (=Where were you yesterday? Mä olin töissä/koulussa/kotona…)
      3. Missä sä olit tänään kello 14.00?
      4. Missä sä olet nyt?
      5. Mistä sä oot kotoisin?
      6. Missä sä asut?
      7. Mihin aikaan sä heräsit tänään?
      8. Mihin aikaan sä heräät huomenna aamulla?
      9. Mihin aikaan sä syöt lounasta?
      10. Mihin aikaan sä menet nukkumaan tänään?
      11. Mistä sä yleensä ostat ruokaa? (Where do you usually buy groceries? Mä ostan yleensä ruokaa Alepasta/K-marketista/verkosta(=online)…) 
      12. Millä sä yleensä menet töihin/kouluun/harrastuksiin? (How do you usually go to work/school/to your hobbies? Mä menen yleensä bussilla/autolla/ratikalla…)

      B. Harjoitus 13 s. 125

      • You will soon do a listening comprehension exercise where you will have to fill in the missing train schedules. What words do you expect to hear?
      • Familiarize yourselves with the following key words:

      Lähtevät kaukojunat = Departing long distance trains

      Minne = Mihin = Where to

      Lähtöaika = Deaprture time

      Inter City juna = a type of train

      Pendolin = another type of train

      Pikajuna = another type of train

      Z-juna = another type of train

      lähtee = leaves

      Raide = track

      raiteelta X = from track X

      • Listen to the audio several times and fill in the missing information in the table “Lähtevät kaukojunat” on page 125
      • Compare your results and discuss (in English): Which parts were difficult? Which were easier?