Topic outline

  • TAUSTAA

    Mikäli projektin ensimmäiset osat on tehty asianmukaisesti, on kurssin alkaessa mahdotonta ennakoida, minkä tyyppisen aiheen parissa ja minkä kumppanin / kumppaneiden kanssa ryhmä työskentele tässä vaiheessa kurssia.

    Aiheesta riippumatta kaikki projektit vaativat sekä kenttätyötä tuotekokeilun suunnittelun pohjaksi että kokeilun muotoilua ja siirtoa yritykselle. 

    TÄRKEIMMÄT VAIHEET

    Eri projektit vaativat erilaista kehittämistä, ja tarkat tehtävät sekä niiden ajoitus riippuu kustakin projektista. Jokaisessa projektissa on kuitenkin tyypillisesti kaksi pilaria:

    Kenttätyö: Jotta kokeilu olisi hyvin perusteltu, sen täytyy tuottaa asiakkaalle arvoa sekä sopia yrityksen suuntaa ja kyvykkyyksiin, sillä muuten sitä ei joko kannata tai voida toteuttaa. Tähän liittyy tyypillisesti seuraavat vaiheet:

    • Projektin arvolähteen tarkennus (value proposition)
    • Liiketoimintamallin arviointi 
    • Toimialakartoitus
    • Kyvykkyyksien ja resurssien analysointi

    Kokeilun muotoilu ja viestintä: Edellisten pohjalta, yhteistyössä kumppanin kanssa, muodostetaan toteutussuunnitelma liiketoimintakokeilulle. Tämä ei ole suoraviivaista tai etene selkeissä vaiheissa, vaan tyypillisesti se vaatii vuorottelua seuraavien toimien kesken:

    • Mahdollisuuden prototypointi 
    • Liiketoimintakokeilun suunnittelu
    • Esityksen ja projektin siirron valmistelu

    TAVOITTEET

    (Yritys)kumppanin tarpeisiin ja kyvykkyyksiin sovitettu, mahdollisimman toteutettavissa oleva kokeilu, joka luo kestävää liiketoiminnallista ja/tai yhteiskunnallista arvoa kehittämällä kumppanin tarjoamaa.

    OSAAMISTAVOITTEET

    Kaikille yhteiset: yhteistoiminnallisen projektin toteuttaminen (yritys)kumppanin kanssa; kokeilun liiketoiminnallisen arvon argumentointi ja esittäminen; liiketoimintakokeilun suunnittelu

    Projektin painotuksista riippuen: Tilanteeseen soveltuvien tutkimusmenetelmien soveltaminen (havainnoiva, laadullinen, määrällinen, tai vastaava); liiketoimintamallin, toimialan, ja/tai tuotteen/palvelun arvolähteen analysointi; (yritys)kumppanin kyvykkyyksien ja/tai resurssien arviointi