Topic outline

  • KURSSIN TAVOITE

    Kurssin tavoitteena on toteuttaa tuotejohtamisen projekti, jonka lopputuloksena on yhteistyöorganisaatiolle suunniteltu, toteutettavissa oleva kokeilu liittyen tuotteen kehittämiseen. Tämän kokeilun sisältävää suunnitelmaa kutsutaan "roadmap":ksi (= perusteltu suunnitelma tuotekeskeiseen liiketoimintakokeiluun).

    ARVIOINTI

    Kumppani kanssa tehtävä projekti ja sen osana laadittu roadmap kattaa kaikkiaan 60% kurssin kokonaisarvosanasta. Kumppanille laadittava suunnitelma sisältää sekä varsinaisen roadmapin että sen taustalla olevien tarpeiden määrityksen, erilaiset kokeilut sekä sen arvioidun vaikuttavuuden:

    • Mahdollisuuksien määrittely ja testaaminen, 20% kurssiarviosta (arviointi projektin lopputuloksista)
      • Asiakastarve & sisäiset tarpeet, 10% koko kurssista
      • Kokeilut projektin aikana, 10% koko kurssista
    • Kokeileva kehityssuunntelma, 40% kurssiarviosta
      • Roadmap, 25% koko kurssista
      • Projektin vaikuttavuus, 15% koko kurssista

    PALAUTUKSET

    Kurssin arviointi perustuu ensisijaisesti kumppanille toimitettuun ja esitettyyn materiaaliin.

    Mikäli nämä tulokset eivät täysin heijastele ryhmän saavutuksia projektin aikana (esim. loppuesitys on hyvin yksinkertaistettu ja räätälöity tietylle yleisölle tai projektissa on erityisen monia iteraatioita), projektia voidaan arvioida myös muun materiaalin perusteella. Tämä mahdollinen lisämateriaali toimitetaan kurssille projektipäiväkirjan kanssa yhteisellä palautuslaatikolla.


    • Not available unless: You are a(n) Student
      File icon
      Esimerkkejä aiempien projektien arvioinneista File XLSX

      Tiedostossa on kooste aiempien vuosien arvioista projektien tarpeiden, kokeiluiden, roadmapien sekä vaikutusten suhteen. Kullekin ulottuvuudelle on muutamia esimerkkejä eri arvosanatasoilla. Nämä ovat otteita aiemmista palautteista, eivät arviointikriteereitä. Arvosanatasot niputtavat eri tasoisia suunnitelmia, ja niputuksen karkeus vaihtelee. Koosteen tarkoitus onkin erityisesti havainnollistaa millaisia laadullisia eroja kussakin ulottuvuudessa on, ei yksittäisen ulottuvuuden tarkkoja kriteereitä.

    • Assignment icon
    • Not available unless: You are a(n) Student
      File icon
      Esimerkki argumentatiivisen esityksen rakentamisesta File PDF
    • Esitykseen voi soveltaa esimerkiksi seuraava summittaista rakennetta

      1. Avauskalvo/kansi (1 kalvo): Projektin tavoite kysymyksenä
      2. Argumentin avauskalvo (1 kalvo): Ratkaisun motivointi SCR-kehyksellä 
      3. Projektin vaiheet (ehkä taustat) lyhyesti (1-2 kalvoa). Olennaista on kertoa, kuinka edellisessä jo hieman avattuun ratkaisuun päädyttiin, ja näyttää mitä on tehty. Fokus tässä on pohjustaa argumenttia, ei dokumentoida projektia.
      4. Ratkaisun kriteereiden rakentaminen (1-4 kalvoa): Tässä tavoite on tarjota yleisölle selkeä, yksinkertainen, mutta tarkka tapa hahmottaa se tilanne mihin ratkaisun, tuotteen, strategian (tms.) täytyy sopia, ja mitkä ovat sen tärkeimmät mekanismit. Tässä tyypillisiä aiheita ovat käyttäjän tarpeet, käyttäjän polku, kumppanin osaaminen, kilpailun luonne ja vastaavat.
      5. Ratkaisu (1-5 kalvoa). Mikä ratkaisee 2. kalvolla esitetyn haasteen? Tässä mahdollisimman konkreettinen ja tarkka paketointi: mockup, demo jne. Myös ratkaisun mahdollistama tulevaisuus (visio, motivoiva tavoite, suunta, saavutus esim vuoden päästä) on käypää sisältöä.
      6. Roadmap, eli ratkaisun pilkkominen priorisoinnilla ja asettelu aikajanalle. (1-2 kalvoa)
      7. Tilanteeseen sopiva lopuke (1 kalvo). Mikäli sopii tilanteeseen, esim. visio toistettuna.