Översikt

    • Tutkimuksen nimi:  Factors Connected to Self- and Peer Assessment (FACTSPA)

      Tutkimuspaikat: Aalto-yliopisto, Kemian ja materiaalitieteen laitos ja Helsingin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta , Hämeen ammattikorkeakoulu
      Tutkimuksen vastuulliset tutkijat: Lauri Partanen (Aalto-yliopisto, lauri.partanen@aalto.fi), Liisa Myyry (Helsingin yliopisto, liisa.myyry@helsinki.fi), Henna Asikainen (Helsingin yliopisto, henna.asikainen@helsinki.fi), Viivi Virtanen (Hämeen ammattikorkeakoulu, viivi.virtanen@hamk.fi)
      Tutkimusorganisaatio: Kemian ja materiaalitieteen laitos, Aalto-yliopisto, HYPE, yliopistopedagogiikan keskus, Kasvatustieteiden tiedekunta ja Helsingin yliopisto, Hämeen ammattikorkeakoulu  
       
      1. TUTKIMUKSEN TARKOITUS, HYÖTY JA MERKITYS 


      Tutkimuksessa selvitetään Kemian ja materiaalitieteen laitoksen opiskelijoiden kykyä vertais- ja itsearviointiin, siihen vaikuttavia tekijöitä sekä kokemuksia vertais- ja itsearvioinnista. Tutkimuksessa pyritään myös selvittämään, miten esimerkiksi kurssitehtävän tehtävänanto vaikuttaa itse- ja vertaisarviointikykyyn. Laajemmin tarkastellaan, kuinka osallistavat opetusmenetelmät vaikuttavat kurssilaisten oppijuuteen, kuormittuneisuuteen ja kurssilla pärjäämiseen esim. oppimistrategioiden kautta sekä miten eri oppijuuden indikaattorit ovat kytköksissä toisiinsa. Tutkimus on perustutkimusta. Tutkimus ei ota kantaa yksittäisen tutkittavan vertais- tai itsearviointitaitoon tai oppijuuteen, mutta tuloksista on tarkoitus tiedottaa sekä laitoksen opettajille että opiskelijoille. 

       
      2. TUTKIMUKSEN TOTEUTUSTAPA 


      Tutkimus kohdistuu Termodynamiikan kurssille, joka järjestetään laitoksella 2022 - 2024. Kurssille voi osallistua osallistumatta tutkimukseen. Kurssilla tehdään erilaisia itsenäisesti ja ryhmässä tehtäviä verkkotehtäviä ja harjoitteita. Keskeisenä osana tutkimuksen kannalta kemiallisen termodynamiikan kurssiin kuuluu kuusi kappaletta itse- ja vertaisarvioituja laskuharjoituksia. Arviointi tapahtuu MyCourses-alustalla, jossa opiskelijat eivät näe toistensa arviointeja. Kurssi on 5 op kokonaisuus. Kemiallinen termodynamiikka on pakollinen toisen vuoden kurssi Kemian tekniikan kandidaattiohjelmassa. Tehtävien lisäksi Kemiallinen termodynamiikka sisältää monimuoto-opetusta. Opetus pitää sisällään mm. pohdintatehtäviä, keskustelua, ja äänestyksiä. Tavoitteena on syventyä kemiallisen termodynamiikan keskeisiin käsitteisiin. Vuonna 2021 kemiallisen termodynamiikan kurssilla on myös laboratoriotöitä, mutta vuodesta 2022 alkaen laboratoriotyöt on jaettu omaan kurssiinsa.

       

      Itse- ja vertaisarvioitujen harjoitusten ja muiden tehtävien pisteiden lisäksi tutkittavilta kerätään kyselyaineistoa. Tutkittavat täyttävät neljä sähköistä kyselylomaketta kurssin eri vaiheissa: kurssin alussa ensimmäisten harjoitusten yhteydessä, kurssin keskivälillä  ensimmäisen periodin lopussa sekä kurssin lopussa toisen periodin loppupuolella. Kurssin lopussa kyselyitä on kaksi, joista toinen pitää sisällään pedagogisia mittareita ja toinen konseptuaalisen testin, jossa selvitetään opiskelijoiden vaihtoehtoisia käsityksiä kurssin keskeisimmistä käsitteistä. Kyselystä riippuen vastaaminen kestää 10-50 minuuttia. Sähköiset kyselyt toteutetaan Webropol-lomakkeilla. Kyselyissä selvitetään mm. opiskelijoiden tavoiteorientaatiota, motivaatiota, minäpystyvyyttä, lähestymistapoja opiskeluun, opetuksen kuormitusta, itsekriittisyyttä sekä kokemuksia vertais- ja itsearvioinnista ja kurssista yleisesti.

        
      3. TUTKITTAVIEN OIKEUDET

       
      Tutkimukseen osallistuminen on täysin vapaaehtoista ja siihen osallistumisen voi keskeyttää missä vaiheessa tahansa ilman seuraamuksia ja syytä ilmoittamatta. Tutkimuksesta voi kieltäytyä ilmoittamalla siitä kurssin opettalle, Lauri Partaselle missä vaiheessa kurssia tai tutkimusta tahansa. Vain suostumuksen antaneiden opiskelijoiden materiaalia käytetään tutkimuksen aineistona. Kurssille osallistuminen ei edellytä osallistumista tutkimukseen. Tutkijat antavat haluttaessa lisätietoa tutkimusmenetelmistä tai tutkimuksen tarkoituksista. Kaikkiin kysymyksiin pyritään vastaamaan, mikäli ne eivät vaikuta tutkimustuloksiin. Kaikilta tutkimukseen osallistujilta pyydetään suostumus tutkimukseen. Osallistujien, jotka eivät halua tutkimukseen osallistua, kurssitehtäviä ei käytetä tutkimusaineistona. Tutkimukseen osallistumiseen ei kulu enempää aikaa kuin kurssin suorittamiseen. Kyselyihin osallistumisesta annetaan laskuharjoituspisteitä ja vastaaminen on mahdollista, vaikka ei osallistuisi tutkimukseen. Tällöin vastauksia käytetään ainoastaan kurssin ja kandiohjelman opetuksen kehittämiseen. Kaikki tutkimusaineiston käsittely ja analysointi on täysin luottamuksellista. Kyselytiedot yhdistetään itse- ja vertaisarvioinnin ja välikokeiden tuloksiin vasta kurssin loputtua, eikä vastauksilla ole vaikutusta kurssin arvosanaan.  Aineisto raportoidaan yleisellä tasolla niin, ettei yksittäistä vastaajaa voi vastauksista tunnistaa. Tutkimukseen osallistuminen on tärkeää, jotta opetuskäytäntöjä voidaan kehittää tutkitusti oikeaan suuntaan eikä arvailujen pohjalta. 

        
       
      4. TUTKIMUSAINEISTON KÄYTTÖTARKOITUS

       
      Tutkimus on rakennettu siten, että vastaajan henkilöllisyys tulee vain tutkijoiden tietoon. Opiskelijoilta kysytään tunnistetietoja (opiskelijanumero), jotta voidaan yhdistää eri datat keskenään ja tutkia näin kurssin vaikutuksia. Tunnistetiedot kuitenkin poistetaan heti kun datat on saatu yhdistettyä. Ainoastaan projektin tutkijat käsittelevät tutkimustietoa. Sähköisesti tallennettu aineisto säilytetään Helsingin yliopiston tarjoamalla verkkolevyllä, johon projektin vastuullisilla tutkijoilla ja mahdollisilla tutkimusavustajilla on pääsy salasanalla ja käyttäjätunnuksella. Aineistosta osallistujat erotetaan toisistaan järjestysnumerolla. Tutkittavien tunnistetietoja säilytetään aineiston tarkistusta varten, mutta niitä säilytetään eri paikassa kuin tutkimusdataa. Henkilötiedot kuitenkin tuhotaan tutkimuksen valmistumisen jälkeen. Kyselyaineisto tulee olemaan tutkimuskäytössä ilman tunnistetietoja. Vertais- ja itsearviointitiedot säilytetään MyCourses-alustalla. Tutkimusaineisto analyysituloksineen arkistoidaan käytön jälkeen. Tutkimusten tulokset julkaistaan kansainvälistä ja/tai kotimaista asiantuntija-arviota käyttävissä tieteellisissä julkaisusarjoissa sekä tieteellisissä kokouksissa. Tulosten raportoinnissa ei käytetä mitään sellaisia merkintöjä, joista vastaajan henkilöllisyys olisi pääteltävissä.

         
      Jos jokin muuhun tutkimusryhmään kuuluva tutkija esittää perustellun aineistopyynnön, tutkimusdata voidaan lähettää uudelleen analysoitavaksi tai jatkoanalysoitavaksi johonkin muuhun tutkimusryhmään. Tällöin kiinnitetään erityistä huomiota siihen, ettei tutkimusaineistosta ole mahdollista päätellä tutkittavien henkilöllisyyttä. Ilman tunnisteita olevaa osaa voidaan julkaista ns. open science –periaatetta noudattavissa tutkimusaineistopankeissa. Myös tällöin kiinnitetään erityistä huomiota siihen, ettei tutkimusaineistosta ole mahdollista päätellä tutkittavien henkilötietoja.  
       
      Tutkimuksen osallistujat osallistuvat seuraaviin vaiheisiin, jotka kaikki kuuluvat myös osaksi kurssin suorittamista:  

      1. Kyselylomakkeisiin vastaaminen kurssin alussa, keskivälissä ja lopussa. Näillä selvitetään mahdollisia muutoksia opiskelijan kokemuksissa, oppijuudessa kurssin aikana sekä konseptuaalista ymmärrystä kurssin jälkeen.
      2.  Osallistuminen vertais- ja itsearviointiin osana viikkoharjoituksia. Näissä mitataan opiskelijoiden kykyä arvioida omia ja muiden töitä. 
      3. Muihin kurssin verkkotehtäviin osallistuminen (Esim. Perusall ja MyCourses-tehtävät).