ELO-C1031 - Elokuvatuotannon prosessi, Luento-opetus, 4.12.2023-12.1.2024
Kurssiasetusten perusteella kurssi on päättynyt 12.01.2024 Etsi kursseja: ELO-C1031
Osion kuvaus
-
-
Tehtävä 1 (T1) Oppimispäiväkirja
Ohje oppimispäiväkirjan laatimisesta
Elokuvatuotannon prosessi -kurssilla pidetään oppimispäiväkirjaa. Päiväkirjan kirjoittaminen tähtää oman henkilökohtaisen näkemyksen muodostamiseen kurssin asioista. Tämä vuoksi päiväkirja kirjoitetaan omin sanoin käyttäen kokonaisia virkkeitä. Tärkeintä on pohtia omaa oppimistaan ja perustella näkemyksensä.Oppimispäiväkirja palautetaan kurssilla kaksi kertaa 17.12.2023 ja viimeisen opetusviikon päätteeksi 14.1.2024. Kummassakin palautuksessa käsitellään siihen mennessä opittuja asioita. Päiväkirjaa kannattaa kirjoittaa jokaisen opetuspäivän jälkeen koko kurssin ajan. Omat ajatukset on helpointa kirjata, kun ne ovat riittävän tuoreina mielessä. Kirjoittamisen helpottamiseksi kannattaa vastata seuraaviin kysymyksiin:
1. Mitä opin?
Tähän kysymykseen vastaat parhaiten kertomalla omin sanoin keskeiset oppimasi asiat. Älä referoi kurssin materiaalia vaan kerro, mitä itse koet oppineesi.
2. Mikä asia jäi minulle epäselväksi?
Tähän kysymykseen on usein vaikeampi vastata kuin ensimmäiseen kysymykseen. Kysymyksen tarkoituksena on kehittää kykyä arvioida omaa oppimistaan. Pohdi, millaisia ovat oppimasi tiedon rajat ja mistä haluaisit tietää lisää.
3. Mitä oppimani tieto merkitsee itselleni?
Tämä kysymys on kaikkein vaativin. Sen tarkoituksena on suhteuttaa oppimasi asiat sinulle aikaisemmin tuttuihin asioihin. Suhteuta oppimasi asiat vanhoihin käsityksiisi asioista. Pohdi, ovatko ne sopusoinnussa vai ristiriidassa keskenään. Tarkoituksena on, että pystyt yhdistämään vanhan ja uuden tiedon kokonaisuudeksi, ja tämä onnistuu vain suhteuttamalla nämä kaksi toisiinsa.
Oppimispäiväkirjaa ei arvostella sen faktojen perusteella vaan tärkeintä on pohtia oman tiedon kehittymistä ja kehittymisen merkitystä.
Oppimispäiväkirjat palautetaan MyCourses-sivujen kautta.
Olet suorittanut oppimispäiväkirjan hyväksytysti, kun niistä on luettavissa:
- kerronnallisuus
- asiaankuuluvuus
- laajuus
- omakohtaisuus
- kerronnallisuus
-
Korvaavat tehtävät
Opintojaksolla on 100% läsnäolopakko. Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% läsnäoloa. Jos olet 20% poissa sairastumisen vuoksi, korvaava tehtävä on essee-tehtävä kyseisen poissaolopäivän aiheista. Opintojakson suorittaminen edellyttää tentin, kaikkien tehtävien sekä poissaoloa korvaavien tehtävien palauttamista, jotta saa kurssisuorituksen.
4.12. AP: Lue opintojakson oppimistavoitteet ja asiasisällöt SISUsta. Kirjoita essee (1-2s) aiheesta Miten oppimistavoitteiden ymmärtäminen auttaa opintojaksolle orientoitumistani ja oppimistani.
4.12. IP: Tutustu Dance Brothers -sarjasta netistä löytyvään tietoon ja viestintämateriaaleihin. Kirjoita essee (1-2s), jossa kuvailet millainen sarja on kyseessä. Alla tunnilla käytyjä materiaaleja. Jos et pääse Netflixistä katsomaan sarjan 3 ensimmäsitä jaksoa, tulee sarja maksutta katsottavaksi YLE Areenaan 15.12.
https://areena.yle.fi/1-65831543
https://www.netflix.com/fi/title/81485938
https://www.imdb.com/title/tt17550826
5.12. AP: Tutustu ELO:n opintojaksoilla tai välityönä tehtävien tuotantojen Ohjeisiin ja tee niistä tiivistelmä. Tunnilla vieraillut ELOn tuottaja Anu Hukan jakama linkki ELOn tuotantomateriaalien OneDriveen. Dokumentti löytyy sieltä.
https://aaltofi-my.sharepoint.com/personal/ilkka_mertsola_aalto_fi/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Filkka%5Fmertsola%5Faalto%5Ffi%2FDocuments%2FTUOTANTOKANSIO&ga=1
IP: Kirjoita kaiken kattava kooste (1-2s) tuotannon prosessissa työskentelevien työntekijöiden ammattinimikkeistä ja työrooleista.
7.12. AP: Kirjoita (1-2s) ääniosaston, apulaisohjausosaston sekä castingin ammattinimikkeistä ja työrooleista.
IP: Kirjoita essee (2s) tuottajan työnkuvasta elokuvan/draamasarjan ideoinnista sen julkaisemiseen. Käytä tenttikirjaa ja verkosta löytyviä lähteitä. Merkitse kaikki käyttämäsi lähteet esseeseen.
8.12. AP: Kirjoita essee (1-2s) 2 apulaisohjaajan työnkuvasta elokuvassa/draamasarjassa. Käytä tenttikirjaa ja verkosta löytyviä lähteitä. Merkitse kaikki käyttämäsi lähteet esseeseen.
IP: Kirjoita essee (2s) lavastajan sekä kuvaajan työnkuvista elokuvassa/draamasarjassa. Käytä tenttikirjaa ja verkosta löytyviä lähteitä. Merkitse kaikki käyttämäsi lähteet esseeseen.
11.1. AP: Kirjoita essee (1-2s) käsikirjoittajan työnkuvasta elokuvan/draamasarjan ideoinnista sen viimeiseen versioon. Käytä tenttikirjaa ja verkosta löytyviä lähteitä. Merkitse kaikki käyttämäsi lähteet esseeseen.
12.12. AP: Kirjoita essee (1s) ELOn jälkituotannon workflowsta. Käytä Jussi Lohijoen slaideja lähteenä.
IP: Kirjoita essee (2s) 1. apulaisohjaajan sekä äänisuunnittelijan työnkuvista elokuvassa/draamasarjassa. Käytä tenttikirjaa ja verkosta löytyviä lähteitä. Merkitse kaikki käyttämäsi lähteet esseeseen.
13.12. AP: Kirjoita essee (1-2s) millainen olisi unelmatuotanto, jossa haluaisit työskennellä omasta suuntautumisestasi käsin elokuvassa/draamasarjassa. Käytä tenttikirjaa ja verkosta löytyviä lähteitä. Merkitse kaikki käyttämäsi lähteet esseeseen.
IP: Kirjoita essee (2s) näyttelijän sekä tuotantopäällikön työnkuvista elokuvassa/draamasarjassa. Käytä tenttikirjaa ja verkosta löytyviä lähteitä. Merkitse kaikki käyttämäsi lähteet esseeseen.
14.12. AP: Kirjoita essee (1s) jossa pohdit mitä opiskelijatuottajanat / opiskelijatuotannossa on tärkeää ottaa huomioon tuotantoympäristössämme. Voit käyttää ELO:n tuottajan Anu Hukan materiaaleja, jotka löytyvät hänen jakamastaan drive-kansiosta. Merkitse kaikki käyttämäsi lähteet esseeseen.
IP: Kirjoita essee (2s) kuvaussihteerin työnkuvista elokuvassa/draamasarjassa sekä tutki YLE:n verkkosivuilta löytyviä tietoja, josta selviää millaisia tuotantoja YLE toivoo heille tarjottavan ja krijoita siitä pohdintojasi. Merkitse kaikki käyttämäsi lähteet esseeseen.
https://yle.fi/aihe/s/tuotantoyhtioille/tarjoa-ohjelma
https://yle.fi/aihe/s/yleisradio/freelancer-onko-sinulla-ohjelmaidea
8.1. AP: Kirjoita essee (1s) ohjaajan työnkuvasta elokuvassa/draamasarjassa. Käytä tenttikirjaa ja verkosta löytyviä lähteitä. Merkitse kaikki käyttämäsi lähteet esseeseen.
IP: Lukupiirin tenttikirjatiivistelmien lukua. Lähetetty sähköpostitse.
9.1. AP: Kirjoita essee (0,5 - 1s) Aallon opiskelijalyhytelokuvien festivaalilevityksestä pohjautuen tuottaja Anu Hukan jakamaan ohjemateriaaliin drivessä. Ohjeen loppuosassa löytyy ohjeet juuri festivaalilevityksestä.
IP: Kirjoita essee (2s) siitä mitä TEME ja AVEK tekevät alallamme, mikä niiden merkitys on ja miten toimintansa liittyy omaan suuntautumisalaasi. Käytä em. organisaatioiden nettisivuja lähteenä.
10.1. AP: Kirjoita essee (1-2s) taloussuunnittelun ja taloushallinnan peruselementeistä ja merkityksestä elokuvatuotannossa, sekä mitä SET tekee alallamme ja miten toiminta liittyy omaan tulevaan työhösi alalla. Käytä lähteenä taloussuunnitteluun keskittyvää luentomateriaalia, jonka on lähetetty teille sähköpostitse.
IP: Kirjoita tiivistelmä (1-2s) musiikin käyttöluvista ja käyttöoikeuksista. Käytä lähteenä NCB:n nettisivujen tietoja.
11.1. AP: Kirjoita essee (2s) jossa pohdit dokumenttielokuvan tuotantoprosessia ja miltä osin se eroaa fiktioelokuvan tuotantoprosessista. Käytä sähköpostitse lähetettyä Jouko Aaltosen luentomateriaalia.
IP: Kirjoita essee (2s) mitä tarkoitusta varten saavutettavuusraiderit on kehitetty, sekä siitä mitä SES ja Nordisk Film tekevät alallamme, mikä niiden merkitys on ja miten toimintansa liittyy omaan suuntautumisalaasi. Käytä em. organisaatioiden nettisivuja lähteenä. Saavutettavuudesta löydät tietoa Kulttuuruia kaikille sivustolta https://www.kulttuuriakaikille.fi/saavutettavuus -
Tehtävä 2 (T2) Lukupiiri
Tenttikirjan lukeminen pienryhmissä ja luettujen osien avainasioiden koostaminen PowerPoint esitykseen (+/- 10s) ja esitysten esittely ja jakaminen koko ryhmälle.
Tenttikirja löytyy Aallon kirjastosta e-kirjana.
Ryhmä 1.
Elisa Syväoja Ilmari Järvenpää Mathilda Elias Onerva Kari Solomon Luoma Vitalij Petuhov Väinö Koljonen Introduction
What’s New in the Third Edition
Part I – Developing Your Film on Paper
Chapter 1 – From Idea to Cinematic Story
Chapter 2 – The Screenplay
Chapter 3 – The Visual Language and Aesthetics of Cinema
Chapter 4 – Organizing Cinematic Time and Space
Chapter 5 – From Screenplay to Visual Plan
Ryhmä 2.
Jori Pirkkalainen Josu Koivisto Lotta Pirhonen Myrsky Vederhorn Noora Ranne Veeti Hautanen Viena Kytöjoki Part II – Preparing for Production
Chapter 6 – Preparing for Production
Chapter 7 – The Cast and Crew
Part III – Tools and Techniques: Production
Chapter 8 – The Digital Video System
Chapter 9 – The Digital Video Camera
Chapter 10 – The Camera Lens
Chapter 11 – Camera Support
Ryhmä 3.Elli Melasniemi Elmo Nikula Ida Lindgren Kasper Lampela Mirva Toivonen Tiia Horppu Vilma Hannén Part III – Tools and Techniques: Production
Chapter 12 – Basics of ExposureChapter 13 – Basics of Light and Lighting
Chapter 14 – Lighting and Exposure: Beyond the Basics
Chapter 15 – Sound for Production
Chapter 16 – Location Sound Techniques
Chapter 17 – On-Set Procedures
Chapter 18 – Set Etiquette and Production Safety
Ryhmä 4.
Alexander Rytkönen Eetu Jokela Erika Rehmonen Henrik Björklund Irina Jaako Sandra Tervonen Viljami Penttilä Part IV – Tools and Techniques: Postproduction
Chapter 19 – Postproduction Overview: Workflow and The Editing Stages
Chapter 20 – Digital Editing Fundamentals
Chapter 21 – The Art and Technique of Editing
Chapter 22 – The Sound Design in Film
Chapter 23 – Cutting Sound and Working with Multiple Tracks
Chapter 24 – Grading, Mastering, and Distribution
-
Tehtävä 13.12.
Itsenäinen ryhmätehtävä 13.12. klo9:30-12
Valitse esim. pääaineesi puitteissa tehtävä kuten SES Masterclass tai alan ammattilaisen haastattelu.
Ilmoita valintasi sähköpostilla johanna.wartio@aalto.fi
Kirjoita tehtävästäsi oppimispäiväkirjaan raportti/päiväkirjamerkintä.
-
Tehtävä 13.12.
-