Osion kuvaus

  • Intensiiviviikko 4. - 8.3.2024

    Aikataulu ja paikat

    Zoom-linkki (käytössä koko viikon, tarpeen mukaan)
    https://aalto.zoom.us/j/68099018955

    Itsenäinen työskentely aina omavalintaisessa paikassa

    Maanantai 4.3.2024, VÄRE Q103
    Kaikki / All:
    • 13 – 15.30 Kaikille yhteinen kokoontuminen, englanninkieliset aihe-esittelyt
    • 15.45 – 16 Ohjeistus opinnäytteen kommentointiin.
    • 16 – 17 Itsenäistä työskentelyä: opinnäytetekstin lukua ja kommentointia

    Tiistai 5.3.2024, VÄRE R106/online
    Kaikki:
    • 9 – 10.30 Itsenäinen työskentely jatkuu: opinnäytetekstin lukua ja kommentointia
    • 10.30 – 11.30 Palaute opinnäytteestä
    • 11.45 – 12.15 Ohjeet opinnäytesuunnitelmien lukemiseen ja kommentointiin
    • 12.15 – 13.15 Lounas
    Suunnitelman tekijät:
    • 13.15 – 17 Itsenäistä työskentelyä: Tehtävän kommentointi
    Opinnäytteen kirjoittajat:
    • 13.15 – 17 Itsenäistä työskentelyä – Opinnäytteen kirjoittaminen jatkuu saadun
    palautteen perusteella

    Keskiviikko 6.3.2024, VÄRE R113 Projekti M
    Suunnitelman tekijät:
    • 9.30 – 12 Keskustelu: suullinen palaute ensimmäisistä suunnitelmaluonnoksista
    • 12 – 13 Lounas
    • 13 – 14 Harjoite tekstin kehittämiseen (aivoriihiä, kontrolloitua vapaata
    kirjoittamista, miellekarttatekniikoita). Myös opinnäytteen kirjoittajat tervetulleita.
    • 14 – 17 Itsenäistä työskentelyä
    Opinnäytteen kirjoittajat:
    • 9 – 17 Itsenäinen työskentely jatkuu – lähetä uusi tekstiluonnos opettajalle 15.00
    mennessä

    Torstai 7.3.2024 Tapaamiset Väre R106, muuten vapaavalintainen sijainti
    Kaikki:
    • 9 – 17 Itsenäistä työskentelyä
    + henkilökohtaiset tutorointitapaamiset opettajan kanssa (30 min.)
    HUOM. VARAA AIKA MyCoursesista (MA1 11.30 - 16 / MA2 9.30 - 11)

    Perjantai 8.3.2024, VÄRE Q203
    Suunnitelman tekijät: Lähetä uusittu opinnäytesuunnitelma viimeistään klo 9.00 mennessä.
    Kaikki:
    • 9.00 – 11.30 Luetaan kaikki suunnitelmat ja valmistaudutaan antamaan niistä
    suullista palautetta (ohjeet erikseen).
    • 11.30 – 12.30 Lounas
    • 12.30 – 14 Suullinen palaute uusista suunnitelmaversioista
    • 14.15 – 15.15 Intensiiviviikon päätös / Palaute + mahdollisia kysymyksiä töiden
    jatkosta


    • Kansio icon

      Tässä kansiossa ovat intensiiviviikolla luettavat ja kommentoitavat tekstit (TIISTAI: Mirein opinnäytesuunnitelma, Suvin opinnäytesuunnitelma + essee) ja suunnitelmat (KESKIVIIKKO: Kristiina, Tuulia, Aino, Susanna, Satu, Kaisa, Ella). 

      Tiistain kommentointia varten kaikki lukevat Mirein ja Suvin tekstit.

      Keskiviikkoa varten kaikki lukevat kaikkien suunnitelmat, mutta paneutuvat huolellisemmin yhteen niistä valmistautuen kommentoimaan sitä jäsennellysti. Kommentoijat jakautuvat seuraavan listan mukaisesti:

      Kristiina -> Tuulia
      Tuulia -> Susanna
      Aino -> Satu (kirjallisesti)
      Susanna -> Kristiina
      Satu -> Aino (kirjallisesti)
      Kaisa -> Ella
      Ella -> Kaisa

      Lisäksi kaikilla on mahdollisuus (ja toivottavaa onkin) kommentoida kaikkien tekstejä.

    • Saatavilla vasta, kun: Kuulut ryhmään L01 (SISU)
      Kansio icon
      Opinnäytesuunnitelmien 2.versio - luetaan ja kommentoidaan perjantaina Kansio

      Tässä kansiossa ovat perjantaiaamuna palautetut (sähköpostilla outi.i.lahtinen@aalto.fi) opinnäytesuunnitelmien toiset versiot. Lue ne kaikki ja mieti kommentteja. Pyri huomioimaan erityisesti sitä, miten suunnitelma on jo kehittynyt sitten viime näkemän ja miten sitä mielestäsi vielä kannattaisi kehittää.

    • Kansio icon

      Tässä kansiossa ovat ohjeet tekstin ja suunnitelmien kommentointiin. Lisäksi kansiossa ovat pdf-tiedostona katkelma Kimmo Svinhufvudin kirjasta Kokonaisvaltainen kirjoittaminen, joka luetaan keskiviikkoiltapäivän kirjoitustyöpajaa varten, sekä keskiviikon powerpoint-diat.

    • Tehtävä icon

      Palauta tähän 25.9. annettu kotitehtävä:

      •Valitse 1-2 metodia, jotka voisivat liittyä omaan tutkimukseesi ja perustele, miksi ne valitsit. Kerro myös, minkälaista tietoa ajattelet, että ne voisivat sinulle tuottaa.
      •DL tehtävälle 16.10.

    • Tehtävä icon

      Mieti työllesi teoreettista viitekehystä. Millaiseen laajempaan aihepiiriin ja keskusteluun työsi liittyy ja millaisesta kirjallisuudesta voisit saada tukea omassa työssäsi? Mieti, millaisilla asiasanoilla voisit löytää työsi kannalta relevanttia kirjallisuutta ja tee niillä tietokantahakuja. Valitse hakujen tuloksista 2-5 julkaisua, joita saattaisit voida käyttää lähteinä työssäsi.

    • Tiedosto icon

      Lue 27.11. seminaarikerran kotitehtävää varten.

    • Tehtävä icon

      Liitä tähän kansioon lähdeviiteharjoitustekstisi. Tässä vielä muistutukseksi tehtävä:

      1. Lue MyCoursesista Kimmo Svinhufvudin teksti Lue tehokkaasti kirjasta Gradutakuu (2015)

      •  Valmistaudu kertomaan tekstin herättämistä ajatuksista.

      2. Tee kirjoitusharjoitelma (½-1 s.), johon sisältyy vähintään kaksi lähdeviittausharjoitusta, ja kokoa lähdeluettelo keräämistäsi lähdemateriaaleista.

      •Valitse toisesta tekstistä yhden lauseen suora sitaatti ja merkitse siihen lähdeviite.
      •Tee toisesta tekstistä vähintään kahden lauseen parafraasi ja merkitse siihen lähdeviite.
      •Tee lähdeluettelo käytetyistä materiaaleista.

    • Tehtävä icon

      •Mieti mitä haluat opinnäytteen kautta tietää ja muotoile siitä 1-2 lauseen mittainen kysymys

    • Tehtävä icon

      Tutustu powerpointtien esittämiin näkökulmiin lähteistä. Tarkastele omaa opinnäytetyöhösi löytämiäsi ja valitsemiasi lähteitä lähdekriittisesti eli pohdi niiden luotettavuutta ja kerro, mitä tarkoitusta täyttämään  olet ne omaan työhösi valinnut, kuinka tärkeitä ne sinun työssäsi ovat ja mikä niiden anti on.

    • Tehtävä icon

      Perehdy argumentaatiota koskeviin powerpoint-dioihin. Mieti, mikä kaikki esitetyissä asioissa on sinulle ihan selvää ja ymmärrettävää, mikä taas vaikeasti hahmottuvaa tai mitä et ymmärrä (tai mistä et ehkä ole samaa mieltä). Laadi listoja kummastakin (kaikista) tapauksista. Jos mahdollista, mieti (ja kirjoita) myös, mitkä asiat tekevät jostakin ymmärrettävää eli auttavat asian hahmottamisessa ja mitkä taas vaikeuttavat ymmärtämistä.