Översikt

  • Tervetuloa kurssille

    Terveiset viimeisen kerran jälkeen:

    Kiitos aktiivisesta työskentelystä ja heittäytymisestä harjoituksiin! Tässä ohjeet kurssin lopputehtävään alla.

    Oppimispäiväkirjareflektio (DL 3.5. MyCon palautuskansioon):

    Kirjoita ajattelemaasi, kokemaasi ja oppimaasi jäsentelevä, tarkasteleva ja analysoiva pohdiskelu tukeutuen omiin oppimispäiväkirjamerkintöihisi, kurssikertojen aikana kirjoittamiisi pohdintoihin, kurssimateriaaleihin ja muistiisi.

    3-5 sivua, riviväli 1-1,5. Palautus 3.5. MyCoon.

    Apukysymykset (kaikkia ei ole pakko käyttää):

    -Millainen viestijäkuvasi oli kurssin alussa? Onko viestijäkuvasi tarkentunut, miten? Mistä tarkennus johtuu?
    -Miten viestintä- ja vuorovaikutustaitosi ovat kehittyneet? Oletko esimerkiksi onnistunut tunnistamaan jotain osaamista tai jonkin kehityskohteen? Oletko tullut tietoisemmaksi jostain näkökulmista, käsitteistä tai jäsennyksistä, joita voit käyttää vuorovaikutuskäyttäytymisesi tarkasteluun?
    -Millaisia erilaisia vuorovaikutustilanteita tulevaisuudessasi siintää? Pohdi, voitko hyödyntää jotain kurssilla oppimaasi/huomaamaasi/oivaltamaasi niissä ja miten.
    -Mitä haluaisit oppia seuraavaksi? Miten voisit edistää oppimistasi?
    -Jos esiintymistilanteet ovat jännittäneet sinua paljon, mitä ajattelet jännityksestäsi nyt kurssin päätyttyä? Jos jännitys on lieventynyt, miten saisit ylläpidettyä tätä?
    -Oletko jo käyttänyt tai pohtinut jotain kurssilla käsiteltyä asiaa tai kurssin keskusteluissa esiin tullutta näkökulmaa jossakin vuorovaikutustilanteessa? Miten?
    -Kurssin tavoitteet olivat seuraavat: Kurssin käytyään opiskelija osaa havainnoida ja analysoida vuorovaikutusta erilaisissa tilanteissa, osaa antaa ja vastaanottaa palautetta viestintä- ja vuorovaikutustaidoista, on kehittynyt viestintätaidoissa ja tiedostaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa. Pohdiskele miten tavoitteet kohdallasi täyttyivät ja mikä olisi tukenut niiden täyttymistä lisää.

    Mikäli haluat suorittaa kurssin 3op:n laajuisena, tässä 1op lisätehtävä:

    Podcast-tehtävä (palautus linkkinä mulle mailiin DL 10.5.):

    Aihe: Työelämän vuorovaikutus

    Lue ja kuuntele lähdemateriaali ja siihen pohjaten apukysymysten avulla laadi noin 15-20 minuutin podcast (nauhoitus esim. puhelimella tai Panoptolla), jossa viittaat lähdemateriaaliin (vähintään 8 kertaa) ja sidot sen omaan pohdintaasi ja ajatteluusi. Voit sitoa myös kurssilla käsiteltyjä asioita pohdintoihisi.

    Lähdemateriaali:

    Horila, T. (2020). Communication competence in the workplace, p. 165-178. in Workplace Communication, eds. Mikkola, L. & Valo, M. Routledge: NY. (Löytyy https://primo.aalto.fi hakemalla workplace communication)

    Vuorotellen S01E05: Dialogisen vuorovaikutuksen jäljillä: https://soundcloud.com/user-452222496/vuorotellen-s01e05-dialogisen-vuorovaikutuksen-jaljilla

    Haavoittuvuus on tarpeellista myös työelämässä –blogiteksti Fanni Aallolta (https://prologos.fi/haavoittuvuus-on-tarpeellista-myos-tyoelamassa/)

    Ja näiden lisäksi yksi vapaasti valittava luku kirjan Workplace Communication Part 2 –osiosta (Dynamics of Workplace Communication).

    Apukysymykset:

    • Mitä on vuorovaikutuskompetenssi (communication competence), mitkä ovat sen osa-alueet?
    • Millaista on taitava vuorovaikutus työpaikalla?
    • Millaisia molekulaarisia ja molaarisia taitoja työelämässä tarvitaan yleisesti? Entä omalla alallasi erityisesti?

    • Millaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa viestinnän ja vuorovaikutuksen etiikkaa tulee pohtia?
    • Miten jäsennät dialogisen vuorovaikutuksen? Miten dialogista vuorovaikutusta voisi tukea työpaikoilla? Mikä uhkaa ja vaikeuttaa sitä?

    • Millaisilla tavoilla haavoittuvuutta voi jäsentää?
    • Millaisiin työelämän vuorovaikutustilanteisiin haavoittuvuus voi liittyä?
    • Mitä mahdollisuuksia ja riskejä haavoittuvuuden ilmentämiseen työelämän vuorovaikutustilanteissa liittyy?

    • Minkä luvun valitsit kirjan Workplace Communication Dynamics in the Workplace –osiosta ja miksi? Mitä ajatuksia lukemasi herätti sinussa? Mikä oli uutta? Mikä sitoutui jo aiempaan tietämykseesi? Oletko eri mieltä jostain luvun ajatuksesta, mistä ja miten? Onko sinulla kokemuksia lukemaasi liittyen? Miten voisit hyödyntää lukemaasi tulevaisuudessa?

    Terveiset viidennen kerran jälkeen:

    Kiitos valtavan mielenkiintoisista esityksistä!

    Tässä muistettavat:

    1.Kirjoita oppimispäiväkirjamerkintä (noin 0,5-1 sivu) DL 8.4. seuraavien ohjeiden avulla:
    •Miltä esityksen pitäminen tuntui?
    •Mitä ideoita sait muiden esityksistä?
    •Mitä tekisit eri tavalla, jos nyt pitäisit esityksen uudestaan?
    •Mistä annat itsellesi kiitosta esityksen pitämisessä?
    •Millainen on mielestäsi hyvä yleisö? Mikä tukisi sitä, että jokainen oppisi yleisötaitoja?

    2.Kirjoita lopulliset palautteet luonnostesi pohjalta vertaisryhmäsi esiintyjille:
    1.Muista suhteuttaa palaute esiintyjän esityksen tavoitteeseen tai ydinviestiin:  toteutuiko tavoite, välittyikö ydinviesti esityksestä? Mitä olisi voinut tehdä toisin, jotta omalla kohdallasi esityksen tavoite olisi toteutunut paremmin? Välittyikö jokin muu ydinviestinä, kuin esiintyjän muotoilema ydinviesti? Mitkä asiat esimerkiksi havainnollistamisessa, jäsentelyssä, kohdentamisessa tai perustelemisessa saivat tämän aikaan?
    2.Ota huomioon myös esiintyjän toiveet sen suhteen mistä hän erityisesti toivoo palautetta ja minkä voi jättää huomiotta.
    3.Palauta mieleen palautteen antamiseen liittyneitä periaatteita, joita käsittelimme toisella tapaamiskerralla. Tärkeintä:
    •Rakentava palaute kohdistuu aina toimintaan, ei persoonaan.
    •Palautteessa omat vaikutelmat pyritään sitomaan konkreettisiin havaintoihin, väärintulkintojen ja epämääräisyyden välttämiseksi.
    •Palaute pyritään aina sitomaan tavoitteeseen.


    Terveiset ja muistettavat neljännen kerran jälkeen:

    Kiitos aktiivisesta työskentelystä ja mielenkiintoisista keskusteluista. Ennen seuraavaa kertaa (kahden viikon päästä 5.4.) olisi tehtävä tuttu oppimispäiväkirjamerkintä, kuuntelutehtävä sekä valmistelta esitys. Alla ohjeita:

    1. Kirjoita oppimispäiväkirjamerkintä (noin 0,5-1 sivu) DL 1.4. seuraavien ohjeiden avulla:
    •Mikä oli itsellesi kiinnostavista tällä kerralla?
    •Mitä jäit pohtimaan? Heräsikö kysymyksiä?
    •Mitä (uutta) huomasit tai opit itsestäsi?
    •Mikä tuki oppimistasi? Mikä heikensi sitä?
    •Miten voisit hyödyntää tietoisuutta nonverbaalisen viestinnän luokitteluista käytännössä?
    •Miten voisit kehittyä kuuntelijana?

    2. Kuuntele (ja kirjaa itsellesi ylös, mitä ajatuksia podcast herättää):

    https://prologos.fi/vuorotellenesiintyminen-ja-yleiso/ 

    Tosi ok kuunnella podi vaikka lenkillä, kiva jos kirjaat ajatuksiasi ylös, mutta ei paineita.

    3. Valmistele esitys:

    5-10 minuutin harjoiteltu esitys (vaikuttava puhe, pitch, tilannepuhe, akateeminen esitys tai jokin muu sinua hyödyttävä esitys). Voi olla joko meidän kurssiporukalle kohdennettu tai voit tehdä esityksen harjoittelumielessä jollekin toiselle yleisölle.

    • Esityskieli suomi tai englanti.
    • Muista pohtia: mikä on ydinviestisi, miten kohdennat tälle tai kuvitellulle yleisölle, millainen rakenne tukee esitystäsi, miten havainnollistat, miten perustelet. Käytä kurssikertojen kalvoja, alta löytyviä rakennevaihtoehtoja ja Audience analysis -asiakirjaa apuna.
    • Harjoittele ainakin kerran kellon kanssa! Ei tarvitse kuitenkaan jännittää sen takia tuleeko esitystilanteessa täysi viisi  minuuttia täyteen.
    • Lataa mahdollinen esitysmateriaalisi (PowerPoint tms.)  MyCoon ennen 5.4. kertaa.
    • Saat käyttää esityksen aikana puhumisen apuna itsellesi parhaiten sopivia muistiinpanoja (muista, että esitysmateriaali on ensisijaisesti yleisöä varten, puhujan muistiinpanot puhujaa varten
    • Ei haittaa jos jännittää, tuemme toisiamme!


    Rakennevinkkejä (saa käyttää muutakin):

    Pitch:

    ANSVA Attention = herätä huomio, Need = "helvetti", kuvaile ongelma, Satisfaction = esitä uniikki ratkaisusi, Visualization = "taivas", kuvaile mihin ratkaisusi vie, Action = kehota toimimaan

    Esimerkki (lopussa V ja A toisinpäin): 


    AIDA = järjestele esitys niin, että sisältö luo peräkkäisiä vaikutuksia: attention, interest, desire, action!

    Esimerkki: 

    Vaikuttava puhe:

    Exordium eli alkusanat – riko jää, voita yleisö puolellesi

    Narratio eli johdattelu – alusta, taustoita, johdattele aiheen pariin

    Partitio eli väittämä – esitä puheesi väite

    Confirmatio eli perustelu – tue väitettä monipuolisesti faktoilla ja kielikuvilla

    Peroratio eli loppunousu – lopeta selkeästi ja jätä yleisö tunnelatautuneeseen tilaan

    Tilannepuheita:

    Tervetuliaispuhe

    Tavoite toivottaa vieraat tervetulleeksi (rentoon juhlaan tai esimerkiksi muodollisemmin jonkin organisaation tilaisuuteen) ja informoida tulevasta motivoivalla tavalla.

    1.      Puhuttele vieraita ja toivota heidät tervetulleeksi tilaisuuteen.

    2.      Kuvaile lyhyesti tilaisuuden luonne / tarkoitus.

    3.      Esittele tilanteen ohjelmaa tarkemmin.

    4.      Esittele mahdolliset puhuja / esiintyjä lyhyesti.

    5.      Motivoi vieraita kuuntelemaan / osallistumaan.

    6.      Ohjaa kuulijoiden huomio seuraavaan esiintyjään / ohjelmanumeroon.

    7.      Kehota kuulijoita nauttimaan.


    Esittelypuhe

    Tavoitteena luoda into kuunnella puhujaa jonka esittelet / ”myydä puhuja” yleisölle ja saada yleisö suhtautumaan puhujaan myönteisesti.

    1.      Kehota yleisöä siirtämään huomio sinuun ja puheeseesi.

    2.      Toivota puhuja tervetulleeksi.

    3.      Esittele hänet kertomalla nimi, titteli, rooli (jos esim. työyhteisön uusi jäsen) ja panos tilaisuudelle.

    4.      Esittele puhujan tilanteen kannalta oleellisimmat saavutukset.

    5.      Esittele puhujan aihe ja puheen mahdollinen otsikko. Korosta puhujan aiheen tärkeyttä. Jos esittelet työyhteisön uuden jäsenen, kerro minkä asioiden parissa / missä roolissa hän tulee työskentelemään.

    6.      Siirrä puheenvuoro kohteliaasti esittelemällesi puhujalle.

    Onnittelupuhe

    Tavoitteena onnitella mieleenpainuvasti ja tunnelmaa kohottaen.

    1.      Puhuttele henkilöä / paria / ryhmää, jota onnittelet ja fokusoi puheesi tilanteeseen.

    2.      Kerro keiden kaikkien puolesta onnittelet ja miksi onnittelet.

    3.      Onnittele.

    4.      Puhu asioista / kokemuksista, jotka yhdistävät sinua onniteltavaa henkilöä.

    5.      Puhu onniteltavan henkilön hyvistä puolista / miten ne ovat näkyneet yhteisissä hetkissänne.

    6.      Kuvaile jotain esimerkkiä / yksityiskohtaa / tilannetta onniteltavan hyviin puoliin liittyen.

    7.      Kiitä yhteisistä hetkistä / hyvistä puolista ja toivo niitä lisää tulevaisuuteen.

    8.      Sano aforismi / lainaus / kehotus kippistää loppulauseeksi


    Kiitospuhe

    Tavoite kiittää tunnustuksesta, jonka olet juuri saanut.

    1.     Puhuttele kiitettävää henkilöä / henkilöitä ja mahdollista muuta yleisöä.

    2.     Kiitä onnitteluista / tunnustuksesta / avusta / panoksesta / huomiosta / lahjasta tai mistä kiitätkään.

    3.     Kuvaile lyhyesti kiitettävän asian merkitystä itsellesi.

    4.     Jaa mukava muisto yhteistyöstä.

    5.     Kiitä vielä selkeästi lahjasta ja ilmaise, että se on mieluisa.

    6.     Kiitä lahjan antajaa / yleisöä / kaikkia vielä kerran ja kohota mahdollinen malja / ohjeista aplodeihin tms

    Akateeminen esitys:

    Aloitus: Tervehdi yleisöä ja esittele itsesi.

    Aiheen käsittely:

    Mitä on tutkittu tai tarkasteltu? Sanoita tutkimuskysymys / tarkastelun kohde auki selkeästi ja ytimekkäästi.

    Miksi tutkitaan? Miten päädyit aiheen pariin? Miksi aihetta on tärkeää/ kiinnostavaa tutkia? Miten aihe liittyy kuulijoiden elämään?

    Mikä teoria/näkökulma/rajaus? Millainen on tutkimuksesi teoreettinen tausta? Miksi jokin rajaus on tehty tai näkökulma valittu?

    Miten toteutit tutkimuksesi/projektisi? Raportoi aineistonkeruuta ja -analyysiä, kuvaile systemaattisesti ja kerro esimerkkejä.

    Mitä tuloksia ja johtopäätöksiä? Mikä tuloksissa on kiinnostavinta? Mitä johtopäätöksiä niistä voi vetää?

    Lopetus: Kiitä yleisöä ja tiivistä tärkein asia, jonka haluat yleisön muistavan (ydinviestisi).




    Terveiset ja muistettavat kolmannen kerran jälkeen:

    Kiitokset kolmannen kerran työskentelystä. Neljättä kertaa varten pohdi alustavasti: haluatko pitää 5.4. kerralla pitchin, vaikuttavan puheen, tilannepuheen vai akateemisen esityksen? Vai jonkin muun puheen, minkä? Mihin aiheeseen esityksesi voisi liittyä? Valmistaudu siihen, että seuraavalla kerralla aloitetaan esityksen ideointi

    Muista kirjoittaa myös oppimispäiväkirjamerkintä (noin 0,5-1 sivu) DL 18.3. seuraavien ohjeiden avulla:

    •Mikä oli itsellesi uutta tai kiinnostavaa?
    •Mitä jäit pohtimaan? Heräsikö kysymyksiä?
    •Mitä (uutta) huomasit tai opit itsestäsi?
    •Mikä tuki oppimistasi?
    •Miten voisit hyödyntää kurssikerralla käsiteltyjä asioita käytännössä?
    •(Mitkä ovat terveen äänenkäytön peruspilarit? Mikä pilareista vaatii kohdallasi huomiota?
    •Miten hahmotat esiintymistaidon tällä hetkellä? Mitä osa-aluetta voisit pyrkiä seuraavaksi kehittämään omalla kohdallasi?)

    Terveiset ja muistettavat toisen kerran jälkeen:

    Kiitokset aktiivisesta työskentelystä ja heittäytymisestä! Kolmatta kertaa varten: Mieti, muistele, kirjaa itsellesi ylös: Oletko nähnyt hyvän tai jopa erinomaisen puhe-esityksen? Kuka puheen piti? Kenelle? Missä? Milloin? Mistä aiheesta? Miksi esitys oli mielestäsi hyvä tai erinomainen?

    Muistattehan tehdä myös oppimispäiväkirjamerkinnän (DL 11.3. palautus palautuskansioon). Päiväkirjamerkinnän apuna voi käyttää seuraavia kysymyksiä, tai voit kirjoittaa sen myös vapaamuotoisesti:

    •Mikä oli itsellesi uutta tai kiinnostavaa?
    •Mitä jäit pohtimaan? Heräsikö kysymyksiä?
    •Mitä (uutta) huomasit tai opit itsestäsi?
    •Mikä tuki oppimistasi?
    •Miten voisit hyödyntää kurssikerralla käsiteltyjä asioita käytännössä?
    •(Mitkä ovat mielestäsi rakentavan palautteen antamisessa tärkeimmät tekijät, jotka tulee huomioida?
    •Oletko suhtautunut esiintymiseen enemmän esittämisorientaatiosta vai viestimisorientaatiosta käsin? Miksi? Voisiko viestimisorientaation omaksumisesta olla hyötyä esiintymisjännityksen kohtuullistamisessa?)

    Terveiset ja muistettavat ensimmäisen kerran jälkeen:

    Kiitokset aktiivisesta osallistumisesta ensimmäisellä kerralla! Muistakaa tehdä oppimispäiväkirja (palautuskansio, jossa myös ohjeet alla) 4.3. mennessä ja lukea lukutehtävä 8.3. kerralle lukutehtävä, jonka pohjalta työskennellään. Lukutehtävä on:

    Ten Common Mistakes in Giving Feedback (s. 6-10) julkaisusta Feedback That Works (Center for Creative Leadership) Aalto Primon kautta (primo.aalto.fi).