Pienissä ryhmissä
A. Puhutaan!
- Mitä
kuuluu tänään?
- Missä sä olit eilen? (=Where
were you yesterday? Mä olin töissä/koulussa/kotona…)
- Missä
sä olit tänään kello 14.00?
- Missä
sä olet nyt?
- Missä
sä asut?
- Mihin
aikaan sä heräsit tänään?
- Mihin
aikaan sä heräät huomenna aamulla?
- Mihin
aikaan sä syöt lounasta?
- Mihin
aikaan sä menet nukkumaan tänään?
- Mistä
sä yleensä ostat ruokaa? (Where
do you usually buy groceries? Mä ostan yleensä ruokaa
Alepasta/K-marketista/verkosta(=online)…)
- Millä
sä yleensä menet töihin/kouluun/harrastuksiin? (How do you usually go to work/school/to
your hobbies? Mä menen yleensä bussilla/autolla/ratikalla…)
B. Kolme matkustajaa
- Take turns reading and
translating "Susan, opiskelija" from "Kolme
matkustajaa" on page 176 (126).
- Find all the Missä, mistä and
mihin forms.
- Look at the Mihin forms. How
have they been made? (See the rules on page 178 (127)).
C.
Harjoitus 16 s. 173 (13 s. 125)
You will
soon do a listening comprehension exercise where you will have to fill in the
missing train schedules. What words do you expect to hear?
Familiarize
yourselves with the following key words:
- Lähtevät
kaukojunat = Departing long distance trains
- Minne =
Mihin = Where to
- Lähtöaika =
Departure time
- Inter City
juna = a type of train
- Pendolino =
another type of train
- Pikajuna =
another type of train
- Z-juna =
another type of train
- lähtee =
leaves
- raide =
track
- raiteelta X
= from track X
Listen to
the audio several times and fill in the missing information in the table
“Lähtevät kaukojunat” on page 125/173.
Compare
your results and discuss (in English): Which parts were difficult? Which
were easier?