SCI-C1002 - Käyttäjälähtöinen tuotekehitysprojekti, Luento-opetus, 12.1.2024-12.4.2024
This course space end date is set to 12.04.2024 Search Courses: SCI-C1002
RT3: Projektin suunnan esittely
Tehtävän tarkoituksena on syventää ymmärrystä kahdesta valitusta ongelmakentästä, tunnistaa niihin liittyviä osaongelmia ja käyttäjän tarpeita sekä valita toinen ongelmakentistä projektin alustavaksi suunnaksi. Tehtävä toteutetaan luentoesityksenä ja kalvot tulee palauttaa PDF:nä MyCoursesiin.
Osaongelmien rajaus
Ongelmakentän määrittely: Tutkikaa valitsemaanne kahta ongelmakenttää tarkemmin ja ideoikaa niihin sisältyviä osaongelmia ( 5 p kriteeri väh. 10 monipuolista osanongelmaa yhdestä ongelmakentästä), syy-seuraussuhteita, käyttäjän tarpeita ja kestävyysnäkökulmia.
Ongelmakentän valinta: Miettikää kummankin ongelmakenttänne suhteen, miksi sitä kannattaisi / ei kannattaisi lähteä ratkaisemaan projektissanne. Valitkaa analyysinne perusteella toinen jatkokäsittelyyn.
Pöytätutkimus: Tehkää valitusta ongelmakentästä uusi, syvällisempi pöytätutkimuskierros, esimerkiksi katsomalla tarkemmin määrittelemiänne osaongelmia tai muita edellisessä tehtäväpalautuksessa tutkimianne asioita.
Osaongelmien valinta: Valitkaa pöytätutkimuksen pohjalta 2–3 perustellusti rajattua, toisiinsa kytkeytynyttä osaongelmaa, jotka toimivat projektin alkupisteenä.
Esityksen valmistelu
Valmistelkaa 5–7 minuutin esitys, jossa esittelette valitsemanne ongelmakentän ja perustelut sen valinnalle. Esitykseen kuuluu kalvot, jotka palautetaan PDF-muodossa MyCoursesiin. Esityksen sisältö:
Miksi valitsemanne ongelmakenttä on kiinnostava?
Millaisista osaongelmista valittu ongelmakenttänne koostuu?
Mitkä olivat kiinnostavimmat opit pöytätutkimuksesta?
Mitkä olivat osaongelmien valintakriteerit? Miksi nämä kriteerit valittiin?
Mihin osaongelmiin aiotte keskittyä projektin aikana?
Mitä lähteitä käytitte? Kirjoittakaa lähdeluettelo kalvojen loppuun ja noudattakaa tunnettua viittaustyyliä läpi esityksen (esim. Harvard tai APA).
Käytittekö AI:ta tehtävän teon tukena, ja jos käytitte, miten?
Esittäminen ja sparraus
Jokaisen tiimin tehtävänä on paitsi esitellä oma projekti myös antaa rakentavaa palautetta toiselle tiimille heidän esityksensä perusteella. Sparrailu tapahtuu breakout-huoneissa kahden tiimin kesken, muut saman opettajan tiimit ovat yleisönä. Tavoitteena on tarjota kehitysehdotuksia ja vinkkejä jatkokehityksen tueksi. Toisen tiimin esityksen aikana voitte pohtia esimerkiksi seuraavia näkökulmia:
Ongelmakenttä
- Mihin suuntaan osaongelmiin jakoa voisi mielestänne laajentaa?
- Miten ryhmä onnistui valittujen ongelmien tarkastelun syvällisyydessä?
Pöytätutkimus
- Mitä lisänäkökulmia pöytätutkimukseen voisi jatkossa ottaa?
- Millaisia muita olemassa olevia ratkaisuja keksit itse ongelmiin?
Valintakriteerit
- Millaisiksi koitte ryhmän käyttämät valintakriteerit? Mikä niissä oli kiinnostavaa ja mikä toimi erityisen hyvin? Millaisia haasteita näette?
Jatkokehitys
- Mitä haasteita tai mahdollisuuksia näette valituissa osaongelmissa?
- Mihin kiinnittäisitte jatkossa huomiota?
Myös ei-sparrausvastuussa olevien tiimien oletetaan osallistuvan aktiivisesti keskusteluun.
MyCoursesiin tulee palauttaa vain esityksen kalvot PDF-muodossa. Käyttäkää palautuksen otsikkona ja tiedostonimenä ‘Ryhmätehtävä 3 - Ryhmä [ryhmän numero]’.