LC-5000 - Kommunicera som expert, Föreläsning, 6.9.2022-29.5.2023
This course space end date is set to 29.05.2023 Search Courses: LC-5000
Uppgift 2: Planera debatter
I den här uppgiften förbereder ni tillsammans de debatter ni sedan håller i uppgift 3. Alla ska delta i två debatter. Den första debatten är max 7 minuter lång och den andra max 15 minuter. Det är okej om de blir klart kortare, men se till att ha tillräckligt många turtagningar.
Så här arbetar ni i grupp:
Om ni är två som samarbetar håller ni två debatter där ni turas om att vara pro och contra. Ni måste själva hålla reda på tid och turtagning.
Om ni är tre i gruppen ordnas tre debatter med två deltagare i varje. Den som inte deltar i debatten fungerar som tidtagare och lyssnare eller ordförande.
Om ni är fyra i gruppen ordnas fyra debatter med två deltagare i varje enligt följande system:
- deltagare a - deltagare b
- deltagare c - deltagare d
- deltagare b - deltagare c
- deltagare d - deltagare a
De som inte deltar i debatten kan fungera som tidtagare, lyssnare och ordförande.
Debattämnen
Ni ska själva komma överens om ämnen för era debatter. Förslag finns i listan nedan, men välj gärna ämnen som ni själva kommer på. Om ni vill kan ni dra lott bland alla förslag och låta slumpen avgöra.
Förslagen till debattämnen är formulerade som teser, så att den ena parten kan vara pro och den andra contra.
- Satsningen på programmering som skolämne var fel och tar bort viktig tid från annat.
- Hastighetsgränserna i trafiken är för låga och bör höjas.
- Höj skatten på socker, kött och annan mat som är skadlig för hälsa och miljö.
- Medborgarlön är framtidens lösning.
- Förbjud biltrafik i Helsingfors centrum och gör kollektivtrafiken gratis.
- Marijuana borde legaliseras.
- Alkos monopolställning måste hävas. Låt matbutiker sälja alkohol.
- Inför obligatorisk värnplikt för alla.
- Slopa inträdesförhören till universiteten.
- Förbjud bensin- och dieselbilar senast 2030.
- Kvoteríng behövs för mer jämställda bolagsstyrelser.
- Inför skoluniform i grundskolan för att minska mobbning
- Gör utbytesstudíer utomlands minst 1 termin obligatoriskt för alla Aalto-studerande
- Dataspel förstör barn och ungdomar.
- Stoppa våldet med hårdare straff
- Inför högre skatt på flygresor.
- Stoppa stödet till elitidrotten.
- Skippa kärnkraften och satsa på alternativa energiformer.
- Förbjud snuset i hela EU.
- Mer konst och litteratur för teknikstuderande!
Planera debatt 1
Den första debatten är relativt kort (max 7 minuter) och kan ses som en träningsrunda där inte så mycket förberedelse krävs. Den går till ungefär så här:
1. Pro inleder, max 1 minut
2. Contra kommenterar, max 1 minut
3. Pro max 1 minut
4. Contra max 1 minut
5. Tankepaus, max 1 minut
6. Pro avslutar, max 1 minut
7. Contra avslutar, max 1 minut
Jobba så här:
Kom överens om ett relativt lätt ämne för den här debatten.
Bestäm turordningen om ni är fler än 2 i gruppen och bestäm vem som ska vara pro och contra.
Jobba sedan individuellt i ca 30 minuter för att planera er argumentation med hjälp av följande frågor:
- Vilka är mina 3 bästa argument? I vilken ordning bör jag lägga fram dem? (Ett tips är att spara det bästa till sist.)
- Vilka argument kan jag förvänta mig från motparten? Hur kan jag bemöta dem?
- Hur kan jag visa att mina argument har grund? (exempel, statistik, egen erfarenhet…)
- Vad ska jag satsa på när det gäller språk och stil?
Visa inte varandra era argument! Den här planeringen behöver inte lämnas in till läraren.
Planera debatt 2
Den andra debatten är längre, så här krävs ett ämne där det finns flera aspekter att ta fasta på. Om ni är fler än två i gruppen kan den som inte debatterar antingen fungera som lyssnare och tidtagare eller som ordförande. Om ni väljer att använda ordförande behövs inte tidtagning, utan ordförande kan fördela ordet, t.ex. genom att debattörerna visar med handen då de vill tala.
Om ni inte har ordförande kan debatten exempelvis se ut så här:
1. Pro inleder: preciserar tesen och börjar argumentera (max 2 minuter)
2. Contra kommenterar (max 2 minuter)
3. Pro har max 2 minuter - contra får avbryta en gång och ställa en fråga, pro väljer om hen svarar eller inte - fortsätter sedan sitt inlägg
4. Contra har max 2 minuter - pro får avbryta en gång och ställa en fråga, contra väljer om hen svarar eller inte - fortsätter sedan sitt inlägg
5. Pro max 2 minuter + Contra max 2 minuter - eller mer fri debatt utan bestämd turordning 3-4 minuter
6. Pro summerar (max 2 minuter)
7. Contra summerar (max 2 minuter)
Jobba så här:
Kom överens om ett ämne. Välj gärna något lite mer komplext än i debatt 1.
Bestäm turordningen om ni är fler än 2 i gruppen och bestäm vem som ska vara pro och contra.
Bestäm modell för debatten. Ska ni ha ordförande? Ska ni ha bestämd turordning eller mer fri debatt?
Jobba sedan individuellt i ca 1 timme för att planera er argumentation med hjälp av frågorna nedan. Planeringen ska den här gången lämnas in. Svara på minst 10 av frågorna. Ni behöver inte vänta på lärarens respons innan ni fortsätter till uppgift 3. Visa inte varandra era argument!
1. Vad är ämnet (tesen) ?
2. Vilken roll har jag (pro eller contra)?
3. Om jag är pro: Hur ska jag precisera tesen och vad blir mitt första argument?
4. Om jag är contra: Vad ska jag vara uppmärksam på då pro inleder och vad borde bli mitt första argument?
5. Vad har jag för ethosargument? Hur kan jag visa att jag är trovärdig?
6. Vad har jag för pathosargument? Hur kan jag påverka genom att väcka känslor?
7. Vad har jag för logosargument?
8. Hur kan jag visa att argumenten har grund? (exempel, siffror, egen erfarenhet, forskning…)
9. Vad kan jag använda för exempel, berättelse, analogi eller annat knep för att övertyga?
10. Hur kan jag använda språket. Kan jag memorera någon kraftfull fras?
11. Vilka tänkbara motargument kan motparten komma med?
12. Hur kan jag bemöta motargumenten?
13. Vad ska jag mer tänka på vad gäller bemötande av motparten? Ska jag t.ex. försöka hålla mig lugn eller vara offensiv?
14. Vad behöver jag tänka på då det gäller röst, tonfall, ögonkontakt och kroppsspråk?