LC-5000 - Kommunicera som expert, Föreläsning, 6.9.2022-29.5.2023
This course space end date is set to 29.05.2023 Search Courses: LC-5000
Uppgift 3: Debattera och utvärdera
Nu är det dags att hålla de debatter ni planerade i uppgift 2. Kom ihåg att det är träning. Ta uppgiften på allvar, men inte på för mycket allvar. Det är viktigt att ha en positiv, uppmuntrande stämning. Om ni vill kan ni värma upp med minidebatter (1 minut) om lättsamma teman såsom:
Pizza är godare än hamburgare
Katter är trevligare än hundar
Vintern är den bästa årstiden
Netflix är bättre än gymmet
Debatterna bör antingen framföras på en kursträff eller bandas in på video, så att läraren kan titta på dem. Om videofilerna är för stora för MyCourses kan ni använda Panopto, YouTube, Google Drive eller någon annan tjänst för att dela dem med läraren. Det räcker med att en deltagare lämnar in videon.
Direkt efter varje debatt ska ni göra en gemensam utvärdering som lämnas in. I utvärderingen deltar också de som eventuellt har lyssnat på debatterna och fungerat som ordförande. Välj om ni gör utvärderingen muntligt (till exempel som en diskussion som ni spelar in) eller om ni samskriver. Använd frågorna nedan, men se dem som stöd. Ni kan också ta upp annat i era kommentarer. Ge alltid exempel när det är möjligt. Bara en i gruppen behöver lämna in utvärderingen, bara det framkommer vem som deltagit. Om debatterna har framförts på en kursträff görs också utvärderingen där och behöver inte lämnas in.
Utvärdering av debatt
1. Vem debatterade? Om vad?
2. Vem deltar i utvärderingen?
3. Höll sig diskussionen till saken eller kom den in på sidospår?
4. Blev det en dialog där parterna lyssnade på varandra och tog fasta på varandras inlägg?
5. Var debattörerna sakliga, med trovärdig argumentation? Fanns det avvikelser?
6. Vilka argument fungerade särskilt bra? Varför? (Byggde dessa argument på logos (fakta), ethos (förtroende) eller pathos (känslor)?
7. Hur var debatten rent retoriskt. Användes exempel, berättelser, effektfullt språk?
8. Hur övertygande var debattörernas kroppsspråk, tonfall, röstanvändning och liknande?
9. Var det någon av parterna som hade övertaget eller var debatten jämn? Fanns det en klar vinnare, och varför?
10, Vad tyckte ni som deltog i debatten var svårast? Vad har ni lärt er?