Skip to main content

Tehtävä 5A. Ajankäytön hallinta: viikkosuunnitelma

Completion requirements
Make a submission
Due: Wednesday, 16 April 2025, 10:59 PM

Huom. Tehtävässä 5 on tarkoitus valita vain yksi vaihtoehdoista: 5A, 5B tai 5C. Valitse itselle sopivin tehtävä näistä vaihtoehdoista ja palauta tehtävä kyseiselle sivulle.

Tehtävässä 5A et tarvitse aikaisempaa kokemusta. Huomioi, että tehtävän viikkosuunnitelmaa on tarkoitus seurata viikon ajan ennen pohdintaa ja palautusta, joten aloitathan tehtävän tekemisen ajoissa.


Tämän tehtävän tavoitteena on pohtia ja harjoitella ajankäytön hallintaa.

Tehtävänanto:

  • Aloita tehtävä katsomalla opintopsykologien laatima ajankäytön video: Linkki
  • Tämän jälkeen tehtävä on kolmiosainen: 1. harjoittele ajankäytön suunnittelua, 2. tee viikkosuunnitelma, 3. pohdi ja arvioi aikataulusuunnitelmaasi. Ohjeet kuhunkin osaan löydät alta.


Palautus: min. 1/2 A4-sivua pohdintaa 3. osion (pohdi ja arvioi aikataulusuunnitelmaasi) ohjeiden mukaisesti. Reflektoi myös ajankäytön videosta sinulle ilmenneitä huomioita ja oppeja. Palauta kokonaisuus PDF-muodossa viimeistään 26.9.2024. Muista liittää samaan tiedostoon myös viikkosuunnitelmasi.




--------- Ohjeet tehtävän suorittamiseen: ---------


1. Harjoittele ajankäytön suunnittelua


Valmistelu

Tehtävässä tulet tarkastelemaan tavanomaisen viikon ajankäyttöäsi.

Katso ensin seuraava videopätkä (4 min):


Kerää pöydälle kynä ja post-it -lappuja tai suttupaperia, jota voit tarvittaessa leikellä.

laput


Listaa asioita, joihin käytät aikaa viikoittain

Listaa post-it-lapuille asioita, joihin käytät aikaa viikoittain. Kirjoita yksi asia yhteen lappuun (tarvittaessa voit leikata post-it-lappuja pienemmiksi paperin säästämiseksi):

    • Ota huomioon kaikki elämän alueet
    • Opiskelu - Listaa nyt menossa olevat kurssit; jokainen omalle lapulleen
    • Harrastukset
    • Ihmissuhteisiin liittyvät asiat (esim. aikaa ystäville, jne.)
    • Kotityöt
    • Syöminen
    • Lepo, palautuminen
    • Työt
    • Muut…

laput


ABC: lajittele tehtävät

Katso seuraava video introksi (3 min):


Nyt kun olet saanut kaikki viikon tehtävät lapuille, ota laput eteesi ja lajittele ne seuraavan ABC-mallin mukaan:

•A-tehtävät:

Tuloksen, tavoitteiden saavuttamisen ja tulevaisuuden kannalta kaikkein tärkeimmät työtehtävät. Käytä paras aikasi ja energiasi suoritustasolla 80-100 %

 (Esim. Pääaineen keskeiset kurssit, todella tärkeä työprojekti, merkittävä ottelu tulossa harrastuksessa, jne.).

Vinkkinä: neljä-kuusi ydinasiaa, näihin parhaat paukut, prime time, omat jutut!

•B-tehtävät:

Välttämättömiä töitä, usein rutiineja, joiden tulosvaikutus vähäisempi. Käytä vain kohtuullisesti aikaa ja energiaa suoritustasolla 60-80% (esim. Kurssi, jonka voin tiputtaa, jos asiat menevät vaikeiksi)

•C-tehtävät:

Vähäpätöiset asiat – teetkö ollenkaan? Suoritustaso 0-60 %, nämä ovat asioita, joita teet vain jos ehdit, ja jotka eivät ns. kaada venettä, vaikka jäisivät tekemättä juuri nyt!

Ota valokuva kokonaisuudesta itsellesi (jos lappuja on paljon, kuvaa "korit" A, B ja C erikseen). Näin muistat myös myöhemmin, mitä olit kirjoittanut, jos laput sattuvat hukkumaan.

kori a


Huomio A-koriin!

Tämän jälkeen kohdista huomiosi A-koriin. Poimi sieltä kaikki opiskeluun liittyvät tehtävät (kurssit, yms.).

Listaa post-it-lapuille, mitä konkreettisesti pitää tehdä ennen kurssia (valmistautuminen, jne), kurssin aikana ja kurssin päättyessä. Jokainen meneillään oleva tai alkamassa oleva kurssi kerrallaan!

Pura tavoitteet viikoittaisiksi tehtäviksi kysymällä mitä minun on tehtävä, jotta tavoite toteutuu?

    • Esim. jos aion päästä matikan kurssista läpi, viikoittaisia tehtäviä ovat luennolla käynti, materiaalien hankkiminen,  laskeminen, laskuharjoituksissa käynti, laskutupaan osallistuminen, kavereiden kanssa laskeminen, neuvojen kysyminen, puuttuvien tietojen opettelu muilta sivustoilta, heikosti hallittujen osuuksien kertaaminen
    • Esim. jos aion päästä  kuntoon, viikoittaisena tehtävänäni on urheilla 4 kertaa viikossa
    • Jos kyseessä on 5 opintopisteen kurssi, tasaisesti suoritettu viikoittainen työmäärä kuuden periodin kurssilla on melko suuri. Työtunteja kurssin suorittamiseen vaaditaan yhteensä 135. Tämä jaettuna kuudelle viikolle tarkoittaa yli 20 työtuntia viikossa.

Pilko tehtävät niin pieniin osiin, että saat ne varmasti tehtyä. Sopiva kokonaisuus on esim. tunnin mittainen työskentely. Näin varmistat, että saat onnistumisen kokemuksia.

Suuntaa huomio ensi viikkoon. Mitä kaikkea sinun pitää tehdä ensi viikolla? Järjestä post-it-laput sen mukaisesti, mitä hommista kuuluu ensi viikolle.

Katso esimerkki siitä, millä tavalla tehtävää ei kannata ja kannattaa tehdä täältä.



2. Tee viikkosuunnitelma

Vinkkejä viikkosuunnitelman tekemiseen

Jatkossa varaa joka viikko aikaa viikkosuunnitelman tekemiseen. Kirjaa viikkosuunnitelmaan tavoitteet, pura ne auki konkreettisiksi tehtäviksi ja kirjaa tehtävät kalenteriin. Osa tehtävistä, kuten osallistuminen luennolle, voidaan siirtää suoraan kalenteriin. Joidenkin tehtävien osalta ei voi tietää etukäteen tarkkaan aikaa, se kannattaa silloin kirjata päivän pääasiaksi päivän alkuun. Luennot ja harjoitukset saat SISU:sta liitettyä suoraan esim. Googlen kalenteriin.

    • Tarkista kalenteri päivittäin
    • Mieti aamulla, mikä on päivän pääasia
    • Tarkasta tavoitelista viikoittain (printtaa seinälle)
    • Tunnista, mitkä ovat sinulle tärkeimpiä tavoitteita
    • Varmista, että sinulla on hyvä kuva siitä, mitä tänään aiot tehdä ja mikä on päivän pääasia, ja mitä tällä viikolla aiot tehdä

"Recognize your prime time and defend it ruthlessly”

Jokaisella ihmisellä on paras aika päivästä (prime time). Tunnista se ja käytä se aika itsellesi tärkeimpien asioiden toteuttamiseen. Ole jämäkkä ja sano silloin ei muille asioilla. Poista häiriötekijät. Sulje myös viestintävälineet. Keskeytyksestä kuluu 15 minuuttia, ennen kuin mieli palautuu vaikean asian äärelle, jota olit tekemässä.

Itsenäisen opiskelusuunnitelman tekeminen kalenteriin

Korkeakoulussa suurin osa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti. Kirjaa näkyviin mm. aika, jonka käytät luennolle valmistautumiseen. Saat enemmän irti luennosta, kun olet tutustunut etukäteen aineistoon. Kirjaa myös näkyviin luennon kertaamiseen käytettävä aika esim. luennon jälkeisenä päivänä. Näin tenttiin opiskelu helpottuu huomattavasti. Kertaamisessa voit tehdä yhteenvedon luennon keskeisestä asioita esim. jollakin visuaalisella tavalla.


Ohjeet viikkosuunnitelman tekemiseen

Moni toteaa, että osaa kyllä suunnitella ja aikatauluttaa, mutta hommat eivät tule siltikään tehtyä: tekemistä on liikaa, ei saa aloitettua, jossain mättää! Kun opit tekemään realistisen viikko-ohjelman, hyvin suunniteltu on enemmän kuin puoliksi tehty!

Ota esille kaikki A-koriisi laittamat tavoitteet - mitkä niistä vaativat huomiotasi ja tekoja kuluvan viikon (7 päivää) aikana? Laita ne omaan kasaan.

Tulosta (tai kirjoita suoraan tiedostoon) oheinen lomake, joko tarkoilla kellonajoilla tai ilman kellonaikoja. Katso ensin molemmat lomakkeet ja pohdi kumpi sopii sinulle paremmin!

Kirjoita jokainen viikon tavoite omaan lokeroonsa (TAVOITTEET) ja siihen liittyvät tehtävät seuraavaan sarakkeeseen allekain (TEHTÄVÄT -sarake). Mieti sen jälkeen, mikä seuraavan seitsemän päivän aikana on tärkeintä ja listaile joka päivälle pääasiat (PÄIVÄN PÄÄASIAT -sarake). Muista, että myös lepo voi olla jonkin päivän pääasia! Tämän jälkeen aikatauluta viikkosi - aloita pakollisista tiettyyn kellonaikaan tapahtuvista menoista (kuten luennot) ja sen jälkeen aikatauluta itsenäistä työskentelyä.

Tehtyäsi aikataulun kokeile seurata aikataulua seuraavan viikon ajan. Tämän jälkeen siirry alla olevaan Pohdi ja arvioi aikataulusuunnitelmaasi -osioon.


Voit ottaa mallia tästä osittain täytetystä esimerkistä:

VIIKKO-OHJELMA

 

MA

 

TI

 

KE

 

TO

 

PE

 

LA

 

SU

VIIKKO:

TAVOITTEET

TEHTÄVÄT

PÄIVÄN PÄÄASIAT

 

 Course A

 

 Read the material and comment

 Deadline for article

 Lectures and Homework for lab

 Lab session

 Read the course material

 Exam

 Work

 Family time

 Lectures

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Lab

 

 Homework

 

 

 

 

 

 

 

 Attend lab session

 

 

 

 

 

 

 

 

8

8

8

8

8

8

8

 

 

 

 

9  Article

9 Lecture

9

9

9

9

9

 

10 Article

10 Lecture

10

10

10

10

10

 

11 Article

11 LUNCH

11

11

11

11

11

 

 

 

 

12 LUNCH

12 Homework

12

12

12

12

12

 

13 Lecture

13 Homework

13

13

13

13

13

 

14 Lecture

14 Homework

14

14

14

14

14

 

 

 

 

15 Article

15 Lecture

15

15

15

15

15

 

16 Article

16 Lecture

16

16

16

16

16

 

17 Article

17

17

17

17

17

17

 

 

 

 

18 Home

18

18

18

18

18

18

 

Ilta

Gym

Ilta

Ilta

Ilta

Ilta

Ilta

Ilta

 

 

 

 

 

 

 





3. Pohdi ja arvioi aikataulusuunnitelmaasi

Siirrythän tähän osioon vasta sitten, kun olet tehnyt viikkosuunnitelman ja seurannut sitä vähintään yhden viikon ajan.

Miten meni omasta mielestä?

Ota esiin edellinen aikataulusuunnitelmasi ja pohdi seuraavia kysymyksiä ennen kuin jatkat eteenpäin:

- Miten suunnitelmasi toteutui? Mikä meni niin kuin piti?

- Millaisia haasteita tai ongelmia aikataulusi noudattamisessa tuli? Mihin aikasi todellisuudessa meni, jos se ei mennyt suunnitelman mukaan?

- Oliko suunnitelma realistinen ja käyttökelpoinen? Jos poikkesit tavoitteistasi, teitkö sen tietoisesti vai huomaamatta?

- Mihin kaikkeen huomasit, että voit itse vaikuttaa toimivalla ajanhallinnalla? Mihin taas et voinut?

- Mitä opit tästä harjoituksesta (jos opit)? Miten huomioit oppimasi seuraavan aikataulun suunnittelussa?


Huomasitko välttelyä, vetkuttelua tai viivyttelyä kun sinun piti toteuttaa aikataulusuunnitelmaa?

Välttelyn taustalla on usein pelko siitä, että emme selviydy jostakin, tehtävä tuntuu liian suurelta ja vaikealta. Usein pelko on todellisuudessa pahempaa kuin mahdolliset kielteiset seuraukset. Tunnista, millaisia välttelykeinoja sinulla on? Pelaaminen? Sometus? Hyppääminen asiasta toiseen? Sosiaaliset menot?

Tavallisia tilanteita, jolloin vetkutellaan

  • Tehtävä vaikuttaa vaikealta
  • Tehtävä vaatii paljon aikaa
  • Tehtävässä tarvittavien tietojen tai taitojen puute

Syitä vetkuttelun taustalla

  • Perfektionismi
  • Itseluottamuksen puute, matalat onnistumisodotukset
  • Epävarmuus tai kritiikki pelottaa
Aloittamisen lykkääminen ei kuitenkaan aina ole vetkuttelua, esim. jokin muu asiat on oikeasti tärkeämpi  tai voimavarat eivät riitä kaikkien suunniteltujen asioiden tekemiseen.

Tavoitteiden pilkkominen riittävän pieniin osiin on paras keino vetkuttelun ja välttelyn lopettamiseksi. Mieti, mikä on pienin mahdollinen teko tavoitteen suuntaan, aseta se tavoitteeksi ja tee se. Näin energia alkaa virrata oikeaan suuntaan.

Paras aika aloittaa on NYT. Yksi hyvä vinkki aloittamisen helpottamiseen on pomodoro -tekniikka – yritä keskittyä puolen tunnin ajan: http://pomodorotechnique.com/

Muistathan, että palkitset itseäsi pienten tavoitteiden saavuttamisen jälkeen. Jos palkinto siintää vasta jossain kaukana horisontissa valtavan työvuoren takana, se lannistaa. Palkitse itsesi esim. viikon onnistumisista!


Sahaatko omaa oksaasi?

Pysähdy hetkeksi ja muistele opiskelukokemuksiasi: Jätätkö usein kurssin kesken, jos se vaikuttaa liian vaikealta? Vältteletkö tilanteita, joissa voit vaikuttaa tyhmältä tai nolata itsesi? Miten olet reagoinut, jos olet kokenut epäonnistuneesi jossain?

Jos välttelet opiskeluun liittyviä haasteita tai lykkäät asioiden tekemistä viime tippaan, et anna itsellesi mahdollisuutta onnistua. Uuden oppimiseen liittyy aina epävarmuutta ja joskus epäonnistumisiakin. Uskallus tarttua haasteisiin ja kohdata joskus ikäviäkin tunteita antaa mahdollisuuden myös onnistumisille ja oppimisen ilolle. Tunteiden säätelyyn liittyviä taitoja voi oppia.

Haasteisiin tarttumista voit helpottaa myös seuraavin keinoin:

  • aseta itsellesi kohtuullisia tavoitteita. Kohtuullinen tavoite on sopiva suhteessa omiin pohjatietoihin, käytettävissä olevaan aikaan ja muihin resursseihin.
  • jaa tavoitteet konkreettisiksi pieniksi tehtäviksi - tätä ei voi painottaa liikaa tällä kurssilla!
  • opiskele yhdessä muiden kanssa
  • ota yhteyttä opintopsykologiin jo ennen kuin välttelystä muodostuu kehä, jossa epäonnistumisen kokemukset saavat sinut tuntemaan itsesi huonoksi opiskelijaksi ja vetäytymään yhä useammasta tilanteesta.

Miksi tätä aikataulujen suunnittelua pitää jatkaa?

Millainen aikatauluttaja olet ollut aiemmin? Jos aikatauluttaminen tuntuu sinusta edelleen turhalta tai hyödyttömältä, listaa syyt ylös ja arvio niiden realistisuutta.

Pysähdy ja listaa sitten syitä, miksi aiot jatkaa aikatauluttamista myös jatkossa, vaikka aina ei viitsisi. Mitä etuja siitä on sinun arkeesi ja opintoihisi?

Olet todennäköisesti jo hahmottanut, että aikatauluttaminen vaatii, että aikataulun miettii uudelleen joka viikko, koska yhtä koko opiskeluajan kattavaa "universaalia" viikkoaikataulua ei ole mahdollista tehdä (tai ainakaan se ei hyödyttäisi kovin paljoa).