SPT-E3010 - Participatory Planning D, Lecture, 27.2.2023-27.4.2023
This course space end date is set to 27.04.2023 Search Courses: SPT-E3010
Course work option 4: Participate a real life event in Espoo and be a reporter
IF YOU ARE INTERESTED IN THIS COURSE WORK OPTION, PLEASE CONTACT TO tuuli.aaltio@espoo.fi
All these events are on the 21.3. More information about the events here.
This course work option can only be done in Finnish, therefore also the instructions are in Finish below:
(Seuraavat ohjeet on laatinut Osallisuus ja vuorovaikutusasiantuntija Tuuli Aaltio Espoom kaupungilta).
Alueellisen palautteen keruu ja analysointi: 4 opiskelijaa
Tilaisuudessa tulee olemaan neljä metroasemakohtaista aluepistettä: 1. Finnoo/Kaitaa, 2. Soukka 3. Espoonlahti, 4. Kivenlahti.Tarvitsisimme jokaiselle yhden opiskelijan, joka auttaisi meitä keräämään Mentin avulla asukkaiden huolia ja tulevaisuuden toiveita ko. alueesta.
Opiskelijat haastattelevat
tilaisuudessa kohtaamiaan asukkaita siitä, miten he kokevat tilaisuuden ja
kirjoittavat reflektion siitä, miten he ja heidän haastattelemansa asukkaat
kokivat tilaisuuden, mikä siinä toimi ja mikä ei, mihin suuntaan tilaisuutta
kannattaisi kehittää?
Lisätehtävänä voi olla myös neljältä eri aluepisteeltä
kerättyjen sanapilvien analysointi ja vertailu: miten paljon asukkaiden
huolet ja toiveet muistuttavat toisiaan eri asemanseuduilla? Mitä eroja ja
yhtäläisyyksiä aineistosta löytyy ja mitkä ovat keskeisimmät löydökset, johon
kaupunkisuunnittelulla pysytään vaikuttamaan?
Tähän tehtävään pitää ottaa oma läppäri mukaan!
Kirjuri luonto ja virkistys-aiheiseen keskusteluun: 1 opiskelija
Osana tilaisuutta järjestämme reilun tunnin mittaisnen teemakeskustelun Suur-Espoonlahden luonto- ja virkistyskysymyksistä. Sovellamme Sitran erätauko-menetelmää. Tarvitsisimme yhden opiskelijan keskustelun kirjuriksi ja tekemään muistiinpanojensa avulla yhteenvedon keskustelusta.
Opiskelija
kirjoittaa reflektion siitä, millaisena hän koki keskustelun, ja mitä
sellaisia asioita siitä nousi esiin, jotka olivat kaupunkisuunnittelun
kontekstissa erityisen mielenkiintoisia.
Tähän tehtävään pitää ottaa oma läppäri mukaan.
Järjestämme osana tapahtumaa lasten piirustuspajan, jossa eri-ikäiset lapset piirtävät kirjastopedagogin avustuksella toiveitaan ja unelmiaan siitä, mitä haluaisivat nähdä tulevaisuuden Espoonlahdessa.
Tarvitsisimme 1-2 opiskelijaa olemaan läsnä pajassa, jututtamaan lapsia heidän piirustuksistaan ja kirjaamaan tarvittaessa selventäviä avainsanoja ylös sekä mainostamaan vanhemmille tapahtumakokonaisuuden muita ohjelmapalikoita.
Opiskelijat koostavat lasten piirroksista teema-analyysin: tutkivat aineiston ja listaavat sieltä nousevia keskeisiä kaupunkisuunnittelun teemoja. Meillä on antaa opiskelijoille esimerkki siitä, miten olemme tehneet vastaavaa teemoittelua lasten piirroksista aiemmin.
Apuvetäjä tarinapajaan, tulosten analysointi: 1 opiskelija
Järjestämme osana tapahtumaa tarinapajan, jossa kerätään asukkailta erilaisia paikkoihin liittyviä muistoja ja kertomuksia Kivenlahden, Espoonlahden, Soukan, Finnoon ja Kaitaan alueilta. Kertomukset analysoidaan ja niitä on tarkoitus hyödyntää lähtötietoina ja pohjana alueiden täydennysrakennussuunnitelmille. Tarvitsisimme 1 opiskelijan olemaan läsnä pajassa apu-ohjaajana.
Opiskelija koostaa
tarinoista jonkinlaista avainsana/teema-analyysia