PHYS-A2140 - Aineen rakenne (CHEM), 09.09.2020-10.12.2020
This course space end date is set to 10.12.2020 Search Courses: PHYS-A2140
Kurssipalautekooste 2019
Mikä kurssilla oli hyvää? Mikä edisti oppimistasi? | Mikä kurssilla oli huonoa/ei toiminut? Mikä haittasi oppimistasi? |
---|---|
Luennot
|
Luennot
|
Harjoitukset
| Harjoitukset
|
Laboratoriotyöt
|
Laboratoriotyöt
|
Muut asiat
|
Muuta
|
Luennoitsijan kommentit:
- Mielipiteet luennoista ja laboratoriotöistä jakautuvat.
- Luentokysymysten miettimisaika on toisinaan valitettavan lyhyt. Joskus syynä on kiire mennä eteenpäin, toisinaan se, että opiskelijoiden enemmistö näyttää lopettavan miettimisen ja siirtyy keskustelemaan keskenään.
- Esimerkkejä toivotaan palautteessa lisää. Luennoilla havainto kuitenkin on, että esimerkkejä ei jakseta seurata yhtä hyvin kuin muuta opetusta. Halutaanko niitä siis oikeasti?
- Joidenkin mielestä paljon tehtäviä on hyvä, toisten mielestä huono. Jatkossakin tehtäviä on paljon.
- Tämä on ainoa fysiikan peruskurssi, joka kestää kaksi periodia. Kurssi voidaan vaihtaa yhteen periodiin, jos CHEM-koulu sitä haluaa. Tosin tammikuun Yliopistofysiikan peruskurssin palautteessa toivotaan kurssin jakamista kahdelle periodille, joten muutos tuskin ratkaisee mitään.
- Arvostelussa voidaan siirtyä malliin, jossa kaikki kurssin aikana kerätyt pisteet otetaan mukaan arvosteluun. Jotta kurssia ei voi suorittaa kopioimalla harjoituksia, tenttiin joudutaan lisäämään kynnysehto. Näin lähes kaikki saavat korkeammat loppupisteet kurssilta, mutta samalla tentin painoarvo kurssin läpäisykriteerinä kasvaa. En pitäisi tätä opiskelijoiden kannalta hyvänä, mutta tähän voidaan siirtyä. Lopuarvostelussa päädyttiin ottamaan 50% ”yli jääneistä” pisteitä mukaan arvosteluun, eli hyvitys oli luvattua suurempi.
- Tentti saattaa tuntua vaikealta, mutta vaikeutta kompensoidaan arvostelulla. Toisaalta tehtävistä 1 ja 3b olivat vastattavissa kurssin esitietojen pohjalta ja jo niistä saaduilla pisteillä pystyi kurssin suoritettamaan, jos oli kurssin aikana muuten osoittanut riittävästi osaamista. Luennoilla oli useaan otteeseen ratkaistu tehtävän 5a tyyppinen tehtävä, ja sen yhteydessä mainittu, että joku vastaava tulee tenttiin. Tenttiin osallistuneista 80 % sai kurssin suoritettua.
| 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
Yleisarvosana | 3,0 | 3,3 | 3,0 | 3,5 | 3,4 |
Opetustapa | 3,3 | 3,8 | 3,5 | 3,8 | 3,9 |
Luennoitsija | 3,3 | 3,5 | 3,1 | 3,2 | 3,6 |
Assarit | 3,2 |
|
| 2,5 | 3,4 |
Labrat | 3,4 | 3,5 | 3,5 | 3,6 | 3,3 |
Opiskelupanos | 3,0 | 3,5 | 3,5 | 3,6 | 3,4 |
Mitoitus | 3,3 | 3,5 | 3,6 | 3,8 | 3,4 |
Ajankäyttö | 88 h | 109 h | 97 h | 138 h | 98 h |
Oheisessa taulukossa on numeerisen arvostelun perusteella laskettu palautekooste. Kurssien opetustapa on pysynyt samanlaisena ja luennoitsijakin on ollut sama. Assistenttien kohdalla vaihtelu on suurta. Kohdat mitoitus ja ajankäyttö pyrkivät selvittämään kuinka työläs kurssi on suorittaa.
Mitoitus on saatu keskiarvona vastauksista kysymykseen ”Kurssin suorittaminen vaati siitä saatavaan opintopistemäärään verrattuna 1=Huomattavasti vähemmän aikaa, 2=Hiukan vähemmän aikaa, 3=Mitoituksen mukaisesti, 4=Hiukan enemmän aikaa, 5=Huomattavasti enemmän aikaa”. Vastaukset kertovat aikaa käytetyn enemmän kuin mitoituksen mukaisesti mutta vähemmän kuin hiukan enemmän kuin mitoituksen mukaisesti. Tätä voidaan verrata seuraavaan, kun muistetaan, että mitoituksen mukaisesti 5 ECTS · 27 h / ECTS = 135 h.
Ajankäyttö on saatu keskiarvona opiskelijoiden vastauksista kysymykseen, kuinka monta tuntia käytit yhteensä tällä kurssilla. Vastaukset vaihtelivat 20 h:sta yli 200 h:iin ja keskiarvo asettui 88 tuntiin ja on mitoitusta pienempi. Näiden perusteella kurssilla käytettyä työmäärää voi pitää keskimäärin kohtuullisena ja se todennäköisesti tarkoittaa kurssin olevan helppo lukion fysiikan suorittaneille ja työläs sitä suorittamattomille.