Till lektionen ons. 23.11

- läs igenom orden gällande produktpresentation och översätt dem till finska


Till lektionen ons. 23.11

1. Börja jobba med din porfölj. Sök det första materialet och skriv om det (ca 50 ord).
2. Berätta om din första text till din grupp cirka 2 minuter.
3. Välj gärna ett sådant material som du kan använda i din muntliga presentation.

Portfoliota ei siis tarvitse palauttaa vielä ennen kuin kaikki 3 tekstiä ovat kasassa.
Ideana on, että kirjoitatte ensimmäisen tekstin ja valmistaudutte kertomaan siitä
Hannan tunnilla keskiviikkona.


Gamla hemuppgifter

Till lektionen ons. 16.11

Vi jobbar med kundservice, gör följande uppgifter:

- kundservicefraser på Quizlet

- kundservicefraser på H5P

OBS! DL för skrivuppgiften Argumenterande uppsats är 6.11 kl. 23.59. Läs instruktionen för den här.

Till lektionen ons. 9.11

Den här gången får ni välja bland två alternativ. Välj alternativ 1 eller alternativ 2:

ALTERNATIV 1

Periodiska systemet (jaksollinen järjestelmä)

1. titta på videon och gör ordförrådsuppgiften som båda finns här

2. Gör en kort presentation om innehållet i videon. Förbered dig så att du kan presentera innehållet i videon på svenska för någon som inte har tittat på den.

ALTERNATIV 2

Radioaktiva ämnen

1. läs artikeln Så här fungerar en smutsig bomb och sök följande ord i texten på svenska:

ase / räjähdysainelataus / levittää radioaktiivista materiaalia / saastuttaa / ydinräjähdys / vaikutus / räjäyttää / radioaktiivinen saastuminen / taistelukentällä / kaupunkialueilla / aatteellinen järjestö / pelotella ihmisiä / lääketieteessä ja teollisuudessa / tutkimuslaitos / rakentaa (pommi) / räjähdysaine / räjähdyksen voima / radioaktiivinen pöly / savu / vapautua / säteily / oire / haista ja maistua / altistua

2. Gör en kort presentation om innehållet i artikeln. Förbered dig så att du kan presentera innehållet i artikeln på svenska för någon som inte har läst den.



Till lektionen ons. 2.11

1. Farosymboler

Para ihop rätt bild med rätt beskrivning och kolla ditt svar här

 

2. Kemikalier hemma

- läs texten Kemikalier i hemmet

- välj någon kemikalie som du har hemma och presentera den på svenska. Förbered dig så att du kan presentera kemikalien muntligt på svenska för din grupp. Du kan utgå från följande frågor eller presentera på ett annat sätt.

  • Vilken kemikalie är det?
  • Vad innehåller den?
  • Vilka och vad för slags farliga ämnen innehåller den? (brandfarligt, giftigt, irriterande osv.)
  • Hur måste man skydda sig när man använder den?

Till lektionen mån. 17.10

Fortsätt jobba med uppgifterna 1, 2 och 3 i Han vill rädda världen från plast.

Till lektionen mån. 24.10

Fortsätt jobba med uppgiften Gissa ett ord. Mera information hittar du i Powerpointen.


Distansstudier ons. 12.10

Vi har ingen lektion på onsdagen 12.10 och ni får arbeta självständigt då. Gör följande övningar:

- läs fraserna i Att uttrycka sin åsikt
- träna orden i Quizlet
- kolla instruktionerna för distansuppgiften här


Till lektionen mån. 10.10

Gå igenom materialet för måndagens lektion. (Ni behöver alltså inte göra någonting ännu men ni kan kolla vad vi kommer att göra på måndagens lektion.) Vi börjar med ett nytt tema: Hållbar utveckling. Om temat är obekant så kan ni göra extrauppgifterna på MyCourses (Han vill rädda världen från plast - uppgifterna 1, 2 och 3)

Till lektionen ons. 5.10 (olin viime viikolla päivittänyt tehtävät tänne, mutta ne ovat mystisesti hävinneet eli pahoittelut myöhäisestä päivtyksestä!)

- gör övningen Presentera ett företag

- gör övningen Bekanta dig med företaget Provexa

- översätt till svenska:

tämä yritys / yritys perustettiin / yrityksen toimitusjohtaja on / yritys työllistää 2500 henkilöä / toimintamme alkoi vuonna 1986 / yrityksen tuotteita ovat / meidän palvelumme / yrityksen kilpailijoita ovat / keskisuuri yritys / tarjota


Till lektionen mån. 3.10

Repetera arbetsrelaterade ord i Quizlet


Distansstudier ons. 28.9

Vi har ingen lektion på onsdagen 28.9 och ni får arbeta självständigt då. Gör följande övningar:

1) Skriv e-post och svara - kolla instruktionen här

2) Gör övningen arbetsansökan


Till lektionen mån. 26.9

Läs texten Olika inställningar till arbete och gör uppgifterna:

1) Gör en tankekarta med 10 viktiga termer + böjningar (taivutukset!) + 5 egna meningar

2) Gör uppgift s 13:C: Rätt eller fel


Till lektionen ons. 21.9

- repetera studieorden

- läs texten Distansjobb och gör övningarna i materialet


Till lektionen mån. 19.9

1) Repetera hövlighetsfraser / Kertaa kohteliaisuusfraaseja

2) Repetera studieord / Kertaa opiskelusanoja:

3) Skriv satser med studieord / käännä virkkeet ruotsiksi: https://docs.google.com/document/d/1oNkPiEmRAy3GfbGWdWbEtxYkmg4PkOdt7WB0hrZYAAE/edit?usp=sharing


Till lektionen ons. 14.9

- läs artikeln om en kemiteknikstuderande

- sök följande ord och uttryck i texten på svenska:

laboratorio / laskarit / hänen pääaineensa / kemiantekniikan korkeakoulu / hakea Aaltoon / luonnontieteet / matemaattiset aineet / opintovierailu / kiinnostukseni kemiantekniikkaa kohtaan / pääsykoe / pakollinen kurssi / aihepiiri / kurssi oli haastava / työskennellä ahkerasti / ensimmäisen opintovuoteni aikana / labrakurssi / tapahtuma / opiskelijayhdistys / ensimmäisen vuoden opiskelija / pitää huolta itsestään / rantasauna


Viimeksi muutettu: torstaina 17. marraskuuta 2022, 20.27