LC-5410 - Svenska inom teknik, (H07) Föreläsning, 24.10.2022-2.12.2022
This course space end date is set to 02.12.2022 Search Courses: LC-5410
Hemläxor
Till lektionen fre. 28.10
- gör övning 1 i kursmaterialet Studier och arbete
- läs om din högskola på svenska. Behandla åtminstone nedanstående frågor och gör en kort muntlig presentation på svenska. Förbered dig att kunna presentera din högskola muntligt till ditt par/din grupp på lektionen. Om du studerar på någon annan högskola än på ingenjörsvetenskaper, presentera din egen högskola.
- Vad kan man studera på din högskola?
- Hurdan forskning har man där?
- Hur många studerande studerar där?
- Vad är det bästa enligt dig på din högskola?
- Berätta något om studielivet.
- Kan du berätta något om dina studier som man inte kan läsa om på nätsidan?
- läs ordlistan på s. 2 i kursmaterialet Studier och arbete
Till lektionen mån. 31.10
- gör övningen gällande ord som handlar om energi
- gör övningen om olika energikällor. Översätt texten också fritt till finska.
- läs om verben tycka, tänka och tro
- titta på videon Energiformer
Distansstudier fre 4.11 - ingen lektion
Vi har ingen lektion på fredag. Kolla distansuppgiften här och följ instruktionerna.
Till lektionen mån. 7.11
1) läs artikeln om minikärnkraftverk och sök följande ord och uttryck i texten på svenska:
jnkn rakentaminen / olla myöhässä / monin verroin kalliimpi / energiayhtiö / ydinvoimayksikkö / esimerkki jstkn / iso ydinreaktori / mielenkiinto jtkn kohtaan / kannattaa / kaukolämmön tuotanto / helpompaa ja halvempaa / toimittaa rakennustyömaalle / olla räätälöity / viivästys / Suomen ilmastotavoitteet / vaikuttaa kasvihuonekaasupäästöihin / vallitseva ydintekniikka / muuttaa energiaa sähköksi / teho / suomalainen energiantuotanto / vähentää päästöjä / ydinjätteen loppusijoitus / kysyntä ja tarjonta / ratkaisu jhnkn
2) skapa fem diskussionsfrågor om texten och fundera på hur du skulle svara på dem
3) gör övningen om adjektivets och substantivets böjning
Skrivuppgift 1 - DL 9.11
Kolla instruktionen för första skrivuppgiften här
Till lektionen fre. 11.11
1. läs artikeln Fyra trender för maskinbyggare år 2020. Förbered dig så att du kan diskutera följande frågor: (valmistaudu keskustelemaan seuraavista kysymyksistä tunnilla)
- Vad tycker du om de olika trenderna?
- Vad är den viktigaste aspekten bland trenderna?
- Är trenderna ännu samma år 2022 eller 2023?
Distansstudier mån. 14.11 - ingen lektion
Vi har ingen lektion på måndag. Se instruktionen för distanuppgiften nedan:
1.Temaområdet byggnadsteknik (DL ons. 16.11)
a. Läs om användningen av genitivet här.
b. Gör övningen om ord inom byggnadsteknik.
c. Sök en artikel som gäller byggande (se exempel på tidningar nedan) och läs den. Du kan göra uppgiften själv eller tillsammans med ett par.
- Skriv en ordlista (svenska-finska) över orden i artikeln. Du kan välja sådana ord som du själv tycker är viktiga för dig.
- Planera en kort presentation om artikeln och spela in den på video. Berätta fritt, utan att läsa direkt på papper. Videon ska vara cirka 1 minut lång. Läs fraserna som du behöver för att presentera din artikel här.
- Lämna in din ordlista och video här senast 16.11 kl. 23.59. Videon kan lämnas in som länk (via Drive eller YouTube) eller som mp4-fil och inbäddning (upotus) i inlämningsfönstret.
Berätta kort i diskussionsforumet vad du har funderat på som tema för muntlig inledning. Kolla instruktionen för muntlig inledning här. Inledningarna hålls på lektionen fre. 18.11.
Till lektionen fre. 18.11
Vi har en vanlig lektion på fredag och om du reser till Ruka, gör uppgifterna självständigt.
1) Titta på videon Vi säkrar dricksvattnet nu och för kommande generationer. Gör anteckningar om videon så att du kan diskutera den på lektionen. Kan du svara på följande frågor?
- Vad berättas om Lovö vattenverk?
- Vad kan du berätta om vattnets reningsprocess?
- Vilken roll har ett vattentorn i vattenförsörjningen?
- Hur kommer vattenförsörjningen ändras och utvecklas i framtiden?
2) Svara på följande frågor. Du kan söka svar på HSY:s sida Vatten och avlopp.
- Är dricksvattnet i HRM-området hårt eller mjukt?
- Vad är dricksvattnets pH-värde?
- Varför är dricksvattnet ibland grått och grumligt?
- Varför smakar vattnet illa på morgnarna?
- Hur mycket tvättmedel ska man dosera i hushållsmaskiner?
- Måste man spara vatten?
- Får man slänga matrester i avloppet?
- Hur mycket vatten förbrukar en människa?
3) Läs reglerna för substantivens species (substantiivien määräysmuodot) och gör övning 1, övning 2, övning 3 och övning 4
Till lektionen mån. 21.11
1) gör övningen Direktioner och platser
2) läs artikeln Kägeludden blir inget nytt Manhattan. Samla en ordlista (10-15 ord) över sådana ord som du anser vara
viktiga för dig. Fundera också på vad du tycker om artikeln och hur du kunde diskutera artikeln.
3) läs reglerna för ordföljden i svenskan (huvudsats och bisats i olika filer) och gör övning 1 och övning 2
Skrivuppgift 2 - DL 23.11
Kolla instruktionen för andra skrivuppgiften här
Till lektionen fre. 25.11
På lektionen har vi muntliga inledningar - inga andra hemläxor.
Distansstudier mån. 28.11 - ingen lektion
Bygg en egen stad
jobba tillsammans med ett par
planera framtidens stad enligt instruktionen nedan
försök få med de olika delområdena inom Tulevaisuusfoorumi
kom ihåg att motivera era val
gör en videopresentation om staden. Videon ska vara 2-3 minuter lång (om ni jobbar i grupp ska den vara 4 minuter).
- lämna in videon här senast fre. 2.12 kl. 23.59