Rendausohjeet ja -asetukset

Yleissääntönä Cinema 4D:ssä animoidut kohtaukset tulee ensin rendata ulos kuvasarjana l. kuvasekvenssinä (Image Sequence) joko suoraan Cinemasta tai Lite-version tapauksessa After Effectsistä ja sen jälkeen käyttää erillistä ohjelmaa, kuten Media Encoderia kuvasekvenssin edelleen rendaamiseksi videoksi.

Kuvasekvenssit vaativat vähän huolellisuutta nimeämisessä ja tiedostonhallinnassa. Etuna niissä on mahdollisuus keskeyttää ja jatkaa pitkiä rendauksia tarvittaessa, sekä mahdollisuus muokata yksittäisiäkin kuvia helposti.

Kuvasekvenssejä ei voida käyttää suoraan VJ-esityksessä. Siksi ne täytyy konvertoida ensin videotiedostoksi. Koska etualan objektit ovat läpinäkyvällä taustalla jotta voimme kompositoida ne taustan päälle, tarvitaan videotiedostolle pakkausmuoto joka tukee läpinäkyvyyttä, ns. Alpha-kanavaa. Tällaisia videotiedostomuotoja ovat esim. Applen ProRes 4444 ja VidVoxin Hap-formaatti.

Etualan objektit:
Resoluutio 1280x720 pikseliä
Alpha-kanava (Straight Alpha)
Master-videon pakkausmuoto ProRes 4444 + alpha (.mov)
Esitysformaatti konvertoituna DuMElla, Shutter Encoderilla tai AVF Batch Converterilla: Hap Alpha (.mov)

Taka-alan objektit:
Resoluutio 1280x720 pikseliä
Ei Alpha-kanavaa, 
Master-videon pakkausmuoto ProRes 4444 + alpha (.mov)
Esitysformaatti konvertoituna DuMElla, Shutter Encoderilla tai AVF Batch Converterilla: Hap Alpha (.mov)

Entä H.264? Kodekkina H.264 on hävikillinen jakeluformaatti joka ei tue läpinäkyvyyttä ja on perusasetuksiltaan soveltumaton esityskäyttöön, MUTTA jos kone on uusi ja tehokas, TAKA-kansion videot voi konvertoida myös H.264-kodekkiin, asettaen I-framet joka kuvaruudulle transkoodauksen asetuksista, AME:ssa Advanced Settingsin alta Keyframe Distance: 1 tai Shutter Encoderissa Advanced features> Set GOP to: 1. Tämä toimii koska useimmissa moderneissa tietokoneissa on H.264-kodekin purkuun tarkoitettu dedikoitu piiri, joka nopeuttaa sen lukemista, ja koska avainkuvan asettaminen jokaiselle videon kuvalle käyttää intra-frame-enkoodausta, joka vähentää kompressiota sisällyttämällä kaiken kuvan rakentamiseen tarvittavan informaatio jokaiseen kuvaan itseensä. Tämä sallii videon vierittämisen edestakaisin ilman että ohjelma joutuu hakemaan kompressoitujen kuvaruutujen informaatiota muualta videosta.


Videopakkaus: kodekki-paketit

Videoiden pakkaus perustuu niinsanottuihin codec-algoritmeihin, jotka täytyy löytyä siltä koneelta joka videon pakkaa sekä siltä joka sen toistaa. Codecit tulevat joko käyttöjärjestelmän mukana tai ne asennetaan erikseen. VDMX:n mukana tulee Hap-codecin asennuspaketti, Resolumen mukana DXV-codec.

HAP-

Apple Pro Video Formats -codec-paketti:
Mac-käyttäjät voivat ladata tämän paketin ammattilaiskäyttöön tarkoitettuja videoformaatteja, mukaanlukien ProRes RAW: https://support.apple.com/kb/DL2050


Kuvasekvenssien rendaus videoksi

Adobe Media Encoder (Mac, Win)

Adobe CC-paketin mukana tuleva videomuuntaja ja rendausohjelma. Käytämme kurssilla AME:a.

AME ei tue suoraan esim. HAP-formaattia, vaan videot tulee ensin konvertoida hyvälaatuiseen välimuoto-formaattiin (Intermediate) ja siitä VJ-tiedostoksi. ProRes 4444 Alpha-kanavalla on hyvä välimuoto.


DuME (Mac, Win, Linux)

Jos AME ei toimi, kannattaa kokeilla DuME:a. 

  1. Asenna ohjelma siirtämällä se Applications-kansioon tai vastaavaan sopivaan paikkaan.
  2. macOS: Avaa klikkaamalla oikealla hiirennapilla kuvakkeen päältä, painamalla Alt/Option ja valitsemalla "Open", sitten "Open".
  3. Raahaa kuvasekvenssistä yksi kuva vasemman laidan Input-ikkunaan ja valitse kuvataajuus alta (esim. 30 fps).
  4. Valitse kohdan "All Presets" oikealta puolelta listasta "HAP Alpha".
  5. Klikkaa Add Setting... alta ja valitse "Adjust Transparency/Alpha"
  6. Klikkaa alta asetuksista "Alpha" päälle.
  7. Klikkaa ylhäältä "Go".

Jos Alpha-valikkoa ei ilmesty, kokeile käynnistää DuME uudelleen.

https://rainboxlab.org/tools/dume/


Valmiiden videoiden muuntaminen VJ-formaatteihin: 

Resolume Alley (Mac, Win)

Resolumen oma videokonvertoija. Konvertoi Resolumen oman DXV-formaatin lisäksi PhotoJPG- ja Macilla ProRes 4444 (Alpha) -formaatteihin.

VidVox AVF Batch Exporter (Mac)

Jos asennatte VDMX:n installerin ohessa tulevat lisäohjelmat, niistä löytyy mm. AVF Batch Exporter. Tukee videoiden muuntelua HAP, PhotoJPEG, ProRes ja h264-formaatteihin.


Videokoodekit l. pakkausmuodot
Apple ProRes

Käytännössä häviötön, laadultaan erinomainen mutta raskas videoformaatti. Vaatii Quicktime-tuen. Variaatiot ovat 422 (hyvä laatu), 4444 (paras laatu) sekä 4444 with alpha (paras laatu JA läpinäkyvyys). Lisätietoja: https://support.apple.com/en-us/HT202410

HAP

VDMX:n käyttämä GPU-tuettu videoformaatti. Tehokas, keskikokoinen ja tukee läpinäkyvyyttä.

Adobe CC-ohjelmien export-tuki HAP:ille, Quicktime .MOV-muotoon (Win+Mac):
https://github.com/disguise-one/hap-encoder-adobe-cc

AVI-videoiden HAP-tuki Media Encoderille (Win enimmäkseen):

https://support.troikatronix.com/support/solutions/articles/13000044970-create-windows-native-hap-avi-video-files
https://github.com/Vidvox/hap-directshow

AfterCodecs-laajennus, maksullinen (Win):
https://www.autokroma.com/blog/Best-Way-Export-Hap-After-Effects-Encoder-High-Quality

HAP-konvertointi FFmpegillä:
https://gist.github.com/dlublin/e4585b872dd136ae88b2aa51a6a89aac


Edistyneemmille: FFMpeg (Win, Mac, Linux)

Komentorivipohjainen videoiden muunnosohjelma, johon monet muut ohjelmat perustuvat. FFmpegin käyttöönottoon ohjeet alla.

Installointi
MacOS: https://superuser.com/questions/624561/install-ffmpeg-on-os-x
Windows: https://www.wikihow.com/Install-FFmpeg-on-Windows

Käyttö

https://duduf.com/easily-transcode-any-media-to-any-format-using-ffmpeg/

ProRes 4444 +alpha:

ffmpeg -framerate 30 -i "kuva%04d.png" -vcodec prores_ks -pix_fmt yuva444p10le -profile:v 4444 -q 1 -b:v 10485760 "video-prores.mov"

Hap Alpha:

ffmpeg -framerate 30 -i "kuva%04d.png" -c:v hap -format hap_alpha -b:v 10485760 "video-hap.mov"

"In the input filename, %04d means that the sequence is numbered there with four digits (0001, 0002, etc.). Don’t forget to specify the framerate with -framerate(or else 25fps will be used by default)."

Last modified: Monday, 27 November 2023, 3:25 PM