Distansstudier fre 27.10 - ingen lektion


Vi har ingen lektion på fredag. Kolla distansuppgiften "Att skriva e-post" HÄR och följ instruktionerna.


Till lektionen mån. 30.10

- gör övningen på s. 1 i dokumentet Studier och arbete

- gör övningen:


- gå igenom diorna som gäller studierna på Aalto

- berätta om din högskola på svenska. Behandla åtminstone nedanstående frågor och gör en kort muntlig presentation på svenska. Förbered dig att kunna presentera din högskola muntligt till ditt par/din grupp på lektionen. Kolla hemsidan för din högskola HÄR.

  • Vad kan man studera på din högskola?
  • Hurdan forskning har man där?
  • Hur många studerande studerar där?
  • Vad är det bästa enligt dig på din högskola?
  • Berätta något om studielivet.
  • Kan du berätta något om studierna som man inte kan läsa om på nätsidan?

Till lektionen fre. 3.11

- gör övningen gällande ord som handlar om energi

- gör övningen om förnybara och icke-förnybara energikällor. Översätt texten också fritt till finska.

- titta på videon Energiformer nedan och samla en ordlista på cirka 15 ord (svenska-finska).


Till lektionen mån. 6.11

1) läs artikeln om minikärnkraftverk och sök följande ord och uttryck i texten på svenska:

jnkn rakentaminen / olla myöhässä / monin verroin kalliimpi / energiayhtiö / ydinvoimayksikkö / esimerkki jstkn / iso ydinreaktori / mielenkiinto jtkn kohtaan / kannattaa / kaukolämmön tuotanto / helpompaa ja halvempaa / toimittaa rakennustyömaalle / olla räätälöity /  viivästys / Suomen ilmastotavoitteet / vaikuttaa kasvihuonekaasupäästöihin / vallitseva ydintekniikka / muuttaa energiaa sähköksi / teho / suomalainen energiantuotanto / vähentää päästöjä / ydinjätteen loppusijoitus / kysyntä ja tarjonta / ratkaisu jhnkn

2) skapa fem diskussionsfrågor om texten och fundera på hur du skulle svara på dem

3) gör övningen om adjektivets och substantivets böjning

Till lektionen fre. 10.11
Temaområdet byggande

1. Läs om användningen av genitivet här.

2. Gör övningen om ord inom byggnadsteknik.

3. Sök en artikel som gäller byggande (se exempel på tidningar nedan) och läs den.

  • Skriv en ordlista (svenska-finska) över orden i artikeln. Du kan välja sådana ord som du själv tycker är viktiga för dig. 
  • Planera en kort presentation om artikeln. Berätta fritt, utan att läsa direkt på papper. Presentationen ska vara cirka 1 minut lång. Läs fraserna som du behöver för att presentera din artikel här. Du får presentera din artikel för ditt par på lektionen. Om du vill kan du skapa dior men det är inget måste.

Skrivuppgift 1 - DL 12.11

DL för första skrivuppgiften om energi är 12.11. Alla som deltar i kursen skriver om detta tema. Kolla instruktionen för uppgiften här.


Till lektionen mån. 13.11

1. gör övningen Direktioner och platser

2. läs artikeln Kägeludden blir inget nytt Manhattan. Samla en ordlista (10-15 ord) över sådana ord som du anser vara viktiga för dig. Fundera också på vad du tycker om artikeln och hur du kunde diskutera artikeln.

3. läs reglerna för ordföljden i svenskan (huvudsats och bisats i olika filer) och gör övning 1 och övning 2

Till lektionen fre. 17.11

1. läs artikeln Fyra trender för maskinbyggare år 2020Fundera på hur du skulle svara på följande frågor:

  • Vad tycker du om de olika trenderna?
  • Vad är den viktigaste aspekten bland trenderna?
  • Är trenderna ännu samma nu år 2023?
  • Tycker du att maskinteknik är intressant? Varför / Varför inte?
2. läs igenom orden i materialet Produktpresentation och översätt orden till finska


Till lektionen mån. 20.11

1. Titta på videon Vi säkrar dricksvattnet nu och för kommande generationer. Gör anteckningar om videon så att du kan diskutera den på lektionen. Kan du svara på följande frågor?

    • Vad berättas om Lovö vattenverk?
    • Vad kan du berätta om vattnets reningsprocess?
    • Vilken roll har ett vattentorn i vattenförsörjningen?
    • Hur kommer vattenförsörjningen ändras och utvecklas i framtiden?


2.  Sök svar på följande frågor. Du kan söka svar på HSY:s sida Vatten och avlopp

  • Är dricksvattne​​t i HRM-området hårt eller mjukt?
  • Vad är dricks​​vattnets pH-värde?
  • Varför är dricksvattne​t ibland grått och grumligt?
  • Varför smakar vattnet illa på​ morgnarna?
  • Hur myc​​ket tvättmedel ska man dosera i hushållsmaskiner?
  • Måste ​man spara vatten?
  • Får man slänga ​​matrester i avloppet?
  • Hur mycket vatten förbrukar en människa?

3. Läs reglerna för substantivens species (substantiivien määräysmuodot) och gör övning 1, övning 2, övning 3 och övning 4

Till lektionen fre. 24.11

Muntliga inledningar på Zoom - inga andra hemläxor!

Skrivuppgift 2 - DL 26.11

DL för andra skrivuppgiften är 26.11. Kolla instruktionen för uppgiften här.

Sista veckan på kursen

Vi har inga lektioner under den sista veckan och för att kompensera dem har ni två distansuppgifter. Ni kan göra dem i vilken ordning som helst och DL för uppgifterna är fre 1.12. Instruktionerna för uppgifterna kan ni kolla här:

Distansuppgift 1 (en videouppgift)

Distansuppgift 2 (en skriftlig uppgift)







Viimeksi muutettu: torstaina 23. marraskuuta 2023, 14.37