AXM-C2005 - Väline: Liike, Luento-opetus, 22.4.2024-30.5.2024
Kurssiasetusten perusteella kurssi on päättynyt 30.05.2024 Etsi kursseja: AXM-C2005
Kurssin vaatimukset ja arviointikriteerit
Kurssin läpäisyn kriteerit
- 80% läsnäolo opetussessioissa.
- Annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen.
- Prosessin kuvauksen lisääminen oppimispäiväkirjaan.
- Liikegrafiikan teoksen tuottaminen kurssidokumentaatioon.
- Osallistuminen väli- ja loppukatselmointeihin.
- Palautekyselyn täyttäminen kurssin päätteeksi.
Kurssin lopputuotoksen vaatimukset
Sisällölliset vaatimukset
15 sekunnin mittainen liikegrafiikan tuotos, jossa on käytetty kaikkia neljää eri tekniikkaa:
- Geometrisia perusmuotoja
- Liikkuvaa typografiaa
- Vektorigrafiikkaa TAI kuvitusta
- Videokuvaa TAI valokuvaa
Kurssityön palautuksen tekniset vaatimukset
- Yksi video 16:9 kuvasuhteessa
- Resoluutio: 1920x1080 (vaaka)
- Kuvataajuus 25 fps
- Tiedostomuoto: MP4
- Pakkausmuoto: H.264
Arviointiperusteet
- Idea ja konsepti
- Konseptissa pysyminen ja tavoitteiden saavuttaminen
- Viestin ymmärrettävyys
- Kyky tunnelman luomiseen
- Tekninen korkealaatuisuus
Tekoälysovellusten käyttö kurssityössä
Aallossa on käytössä yhteinen ohjeistus tekoälytyökalujen käytöstä joka on hyvä lukea ensin. Lisäksi kurssilla ovat käytössä seuraavat ohjeet:
- Kurssin harjoitustehtävät kuten animaatioharjoitukset tulee tehdä itsenäisesti ilman tekoälysovelluksia.
- Generatiivisen kuva- ja videotuotannon käyttö osana omaa kurssin lopputuotosta on sallittua kunhan syötteenä käytetty lähdemateriaali kuten videot tai kuvat ovat itse tehtyjä tai tuotettu kurssin aikana käsitellyillä ja opituilla työkaluilla.
- Koulun puolesta tarjolla olevien työvälineiden kuten Adobe CC:n tekoälyominaisuuksien käyttö lähdemateriaalin tuotannossa on sallittua.
- Kaikki tekoälyominaisuuksiin tai -sovelluksiin pohjautuva tuotanto pitää dokumentoida viikkoraporttiin.
Arvosanan määräytyminen
|
Konsepti = 33.3% |
Prosessin kuvaus = 33.3% |
Lopullinen video = 33.3% |
4–5 |
Konsepti on sekä ytimekäs että kekseliäs, soveltaen oivaltavasti opetuksessa esiteltyjä liikkuvan kuvan ilmaisukeinoja. Taustoitus on laajaa. Logline ja ydinsanoma täydentävät toisiaan oivaltavalla tavalla. |
Opetuksen sisällöt sekä kirjoittajan oppimisprosessi on kuvattu selkeästi ja oivaltavasti. Tuotantoprosessin kuvaus on havainnollinen ja osoittaa paitsi ongelmanratkaisukykyä, myös paneutumista aiheeseen sekä määrätietoista kokeilua, arviointia ja kehitystä. |
Video on toteutettu teknisesti ja taiteellisesti oivaltavasti ja asetetut tavoitteet on saavutettu sekä ylitetty. Tekninen toteutus on moitteeton. |
3 |
Konsepti on toimiva ja perusteltu, käyttäen hyväkseen opetuksessa esiteltyjä ilmaisukeinoja. Aiheen taustoitusta on käytetty. Logline ja ydinsanoma tukevat toisiaan. |
Oppimispäiväkirjasta ilmenevät opetuksen sisällöt viikottain yleisellä tasolla sekä kirjoittajan oma oppimisprosessi, ongelmanratkaisukyky ja kyky reflektoida ja soveltaa opetuksen aiheita yleisellä tasolla. Tuotantoprosessi on dokumentoitu yleisellä tasolla.
|
Tuotanto vastaa tehtyä suunnitelmaa. Teknisesti moitteeton toteutus: ei puutteita tiedosto- tai pakkausmuodossa, kuvataajuudessa, kuvasuhteessa tai pikselikoossa. |
1–2 |
Konsepti on keskeneräinen, tai ei käytä liikkuvan kuvan ilmaisukeinoja. Taustoitus on puutteellista. Logline ja ydinsanoma ovat joko liian samankaltaisia tai irrallisia toisistaan. |
Oppimispäiväkirja on keskeneräinen tai kirjoitukset ovat liian yleisellä tasolla. |
Yhteys konseptiin on heikko ja ydinsanomaa on vaikea ymmärtää. Teknisesti puutteellinen toteutus. |
0 |
Ei konseptia tai konsepti on selkeästi irrallinen lopullisesta toteutuksesta. |
Ei palautuksia tai palautukset väärästä aiheesta.
|
Ei videota tai tiedosto ei ole teknisesti esityskelpoinen. |