Viittaustenhallinta tulee sitä tärkeämmäksi miten useammista lähteistä asioista luet. Mistä muistat mitä missäkin artikkelissa oli? Mikä sen artikkelin sivunumero oli? Entä tekijät? Oliko minulla siihen liittyen jotain omia huomioita? Tämän helpottamiseksi on olemassa useita viittaustenhallintaohjelmistoja. Näistä ainakin Zotero on ilmainen ja melko yleisesti käytetty. Idea siis on, että voit lisätä sen tietokantaan uusia artikkeleita, kirjoja, nettisvuja jne. joko manuaalisesti tai suoraan selaimesta klikkaamalla. Ohjelmisto ymmärtää poimia artikkelin tiedot itse ja voit myöhemmin viedä tarvittavien lähteiden tiedot halutussa formaatissa ohjelmiston ulkopuolelle. Fysiikassa ja matematiikassa tämä formaatti on useimmiten BibTex, jonka saa puhumaan LaTexin kanssa. Oheisessa videossa vähän ohjeita sen käytön aloittamiseksi.
  • Voit muuten käyttää Zoteroa myös henkilökohtaisten projektiesi tietojen järjestyksessä pitämiseen. Sen kuin vain luot erillisiä kansioita.
  • Zotero synkronoi tiedot pilveen, mutta mikäli tallennat sinne myös pdf-tiedostoja, levytila loppuu nopeasti ja Zotero yrittää myydä sitä sinulle lisäpalveluna. Voit sitä tietenkin ostaa, mutta Zotero tukee myös tallennusta mihin tahansa WebDAVia tukevaan pilvipalveluun. Yleiset palvelut kuten Dropbox, Google Drive, OneDrive... eivät tätä tee, mutta WebDAVia tukevia palveluita on. Ne eivät vain ole niin tyrkyllä kuluttajalle kuin kuuluisammat pilvipalvelut. Asennus vaatii hiukan asiaan perehtymistä, mutta ei ole sinänsä vaikeaa kunhan ohjeita jaksaa seurata.

 

 

Senast redigerad: tisdag, 16 juli 2024, 10:49