Ruotsin kielen suullinen koe koostuu kahdesta osasta:

1. Omaan alaan liittyvä 5-8 minuutin puhe-esitys tai 4-5 minuutin videoesitys.

2. Ryhmäkeskustelu, jota esityksen pitäjä/videon esittäjä ohjaa ja johon muut ryhmäläiset osallistuvat (n. 7 minuuttia).

Esityksen tulee liittyä omaan alaan ja se tulee valmistella etukäteen. Valitse aihe, josta olet aidosti kiinnostunut ja josta sinun olisi helppo kertoa jollain toisellakin kielellä. Sinua auttaa se, että tiedät aiheesta jotain jo etukäteen ja myös se, että aihe on jollain tavalla omakohtainen.
Aivan esityksen alussa esittele itsesi ja aiheesi: Mikä on nimesi? Missä korkeakoulussa opiskelet? Mikä on pääaineesi? Mitä tulet esittelemään? Miksi olet kiinnostunut juuri tästä aiheesta?

Esityksessä on tarkoitus käyttää apuna havaintomateriaalia. Luokassa havaintomateriaali voi olla vaikka PowerPoint tai esine tms. Myös taulua saa käyttää apuna. Videolla voi käyttää aivan samoja havaintomateriaaleja kuin luokassakin ja lisäksi voi kuvata kaupungilla, luonnossa, studiossa. Videolla tulee kasvojen näkyä suurimman osan ajasta.

Tarkoitus on kertoa asiasta omin sanoin mahdollisimman luonnollisesti. Kyseessä ei ole koe, jossa testataan, miten hyvin osaat lukea tekstiä suoraan paperista. On suositeltavaa, että havaintomateriaali koostuu kuvista, kaavioista tai videosta, ei tekstistä. Näin havaintomateriaali tukee omin sanoin kertomista.

Ryhmäkeskustelu tapahtuu pidetyn esityksen pohjalta. Esityksen aikana muut opiskelijat miettivät kysymyksiä ja kommentteja, joita esittää ryhmälle tai esityksen pitäjälle. Esityksen pitäjä voi valmistella muutamia johdattelevia kysymyksiä auttamaan keskustelua alkuun. Muiden ryhmäläisten tehtävä on osallistua aktiivisesti keskusteluun.

Lisätietoa videoesityksestä:


Videoesitys voi olla hyvä vaihtoehto perinteiselle esitykselle silloin, jos:

  • esityksen pitäminen luokan edessä aiheuttaa liikaa paineita
  • esiteltävää asiaa ei ole helppo esittää perinteisen esityksen avulla (havaintomateriaalia vaikea siirtää, haluaa kuvata liikkeessä tai maastossa jne.)
  • haluaa tuoda vaihtelua esitysympäristöön
  • haluaa opetella kameran edessä esiintymistä

Mikäli harkitset videoesityksen tekemistä, mieti mitä lisäarvoa video toisi verrattuna perintei-seen esitykseen omassa tapauksessa. Valitse se esitysmuoto, joka toimii parhaiten oman ai-heesi kohdalla.

Ohjeita ja vinkkejä:


  • Kohdista katseesi kameraan, kun puhut.
  • Puhu vapautuneesti ja tarpeeksi hitaasti. Videolta on vaikea seurata liian nopeaa puhetta.
  • Kyseessä ei ole kirjallinen koe, joten puhu luontevaa puhekieltä.
  • Muista, että pienet tauot tuovat ilmavuutta puheeseen. Sinusta pitkältä tuntuva tauko ei ole pitkä katsojan mielestä.
  • Äänitä kokeeksi omaa puhetta ja kuuntele, miltä se kuulostaa ja yritä löytää sopiva tempo.
  • Voit käyttää kuvaamiseen puhelinta, videokameraa, tietokoneen kameraa jne.
  • Pidä kamera vakaana. Käytä jalustaa, jos mahdollista.
  • Pyydä mielellään jotakuta avuksi kuvaamisessa, jotta voit itse rauhassa keskittyä kertomiseen.
  • Tarkista, että ääni tallentuu tarpeeksi voimakkaana ja ettei ympäristön äänet häiritse liikaa kuuluvuutta. Esim. tuuli saattaa häiritä petollisesti nauhalla, vaikkei sitä paljaalla korvalla kuulisikaan.
  • Varaa videon tekemiseen tarpeeksi aikaa.
  • Tee aluksi pieni koekuvaus, katso nauha ja korjaa esim. äänen tai kuvan laatuun liittyvät on-gelmat ennen kuin jatkat.
  • Harjoittele esitystä etukäteen ennen nauhoitusta.
  • Ota uusiksi, kunnes olet tyytyväinen lopputulokseen. Videoon kannattaa satsata, sillä siitä jää kiva muisto ja lisäksi voit käyttää sitä esimerkiksi työnhaussa.
  • Muista pitää pilke silmäkulmassa.Tallenna video sellaiseen muotoon, että se aukeaa helposti yleisimmillä ohjelmilla



Senast redigerad: onsdag, 20 mars 2019, 13:15