Pitchaukseen löytyy googlaamalla ihan sekopäisen paljon ohjeistuksia, joista voi poimia parhaat palat mielensä mukaan. (Ja siis oman tavoitteensa mukaan.)

Tällä kurssilla voisit tehdä pitkän version pitchauksesta (5-10min) ja lisäksi 1 tai 2 minuutin tiivistetyn version.

TAI 2-4 minuutin pitchauksen ja erillisen tietoa välittävän esitelmän, jossa avaat sisältöä tarkemmin.

Teit mitä tahansa, mieti ensin kohdennus (kenelle puhut) ja omat tavoitteesi (miksi puhut) ja mikä on esityksen pääpointti: mitä haluat painottaa.

Tässä vinkit, joita saa soveltaa vapaasti:

Panosta aloitukseen eli herättele yleisöä vaikkapa esimerkillä, omakohtaisella kokemuksella, pienellä tarinalla, kiinnostavalla kuvalla, aktivoinnilla tms.

Kerro kuka olet, mistä on kyse ja miksi puhut tästä aiheesta. Mihin ongelmaan / haasteeseen ideasi / tuotteesi tarjoaa vastauksia ja ratkaisuja. Jos markkinoilla on jotain samanlaista, mitä lisäarvoa sinun ideasi / tuotteesi tuo, mikä siinä on uutta ja miten se eroaa kilpailijoista.

Miten idea tms. käytännössä toteutetaan?

Yritä synnyttää mielikuvia kuulijan päässä: käytä eri aistikanavia. Mitä voisin kuulijana nähdä, kuulla, koskea ja tuntea jne...

Ilmaisutyyli: mielellään helposti ymmärrettävää puhekieltä. Osoita että olet itse innostunut sisällöstä: se motivoi myös kuulijoita.

Jos puhut rahoittajille, he todnäk haluavat tietää, mitä heiltä halutaan, mitä he saavat vastineeksi, mikä on aikataulu ja mihin nämä arviot perustuvat.

Lopetus: tarkoitus olisi jatkaa keskustelua kuulijoiden kanssa eli kannusta kuulijoita reagoimaan. Voit kannustaa heitä esittämään kysymyksiä (tätä varten on hyvä olla faktapitoisia slaideja takataskussa) tai toivoa tietynlaisia kysymyksiä ja kommentteja.


Viimeksi muutettu: lauantaina 28. syyskuuta 2019, 16.47