Ryhmäprosessi ja terapeuttisuus taidekasvatuksessa 4.11.2019 – 9.6.2020

Lukutehtävät

Lähipäivien jälkeen lue annetut tekstit. Kirjoita niiden pohjalta ylös omat ajatukset, kysymykset, ihmettelyt ja pohdinnat. Lähetä lukutehtävä MyCourses -oppimisalustalle aina ennen seuraavaa tapaamistamme. Palautuslaatikko teksteille löytyy tehtävät välilehdeltä.

Jos et ole käynyt Johdanto taideterapiaan -kurssia, kannattaa lukea lisäksi:

Hentinen: Taideterapian erilaiset suuntaukset ja lähestymistavat, Taideterapian perusteet s. 21-25

Hentinen & Mantere: Suomalaisen taideterapian lyhyt historia, Taideterapian perusteet s. 26-29

1. Lukutehtävä  6.11.-16.12.2019

Hautala: Kuvataideterapian sovelluksia oppimisen sytyttäjinä. Kuva kantaa sivut 10-21.

Mantere 1996. Opettajana ja terapeuttina. Kuvataideterapia heijastuspintana. Teoksessa kuvitella vuosisata, s. 54-59.

Rankanen. Luonnoksia kuvataideterapian, terapeuttisen kuvantekemisen ja taidekasvatuksen suhteesta. S.189-199.

2. Lukutehtävä 19.12.2019 – 2.2.2020

Mantere: Luovuuden ulottuvuuksia taideterapiassa. Taideterapian perusteet sivut 190-199.

Rankanen: Työskentelyn eteneminen taideterapiassa. Taideterapian perusteet sivut 91-97.

Rankanen: Taideterapiassa vaikuttavia ydinprosesseja. Taideterapian perusteet sivut 35-49

Vapaaehtoinen lisäluettava: Huotilainen, Rankanen, Groth, Seitamaa-Hakkarainen & Mäkelä. Why our brains love arts and crafts.

3. Lukutehtävä 5.2.-1.3.

Mantere: Taiteen ja terapian yhteinen kuva. Taideterapian perusteet sivut 11-19.

Rankanen: Taideterapeutin työ ja asiakkaat. Taideterapian perusteet sivut 51-63.

Hentinen & Rankanen: Uuden terapiasuhteen aloitus.  Taideterapian perusteet s. 99-102.  Lue tästä lyhyestä tekstistä lähinnä terapiakontekstissa tapahtuvaan kuvalliseen työskentelyyn ja kuvista puhumiseen liittyvät kohdat (eli 2 keskimmäistä sivua).

4. Lukutehtävä 4.-29.3.

Mantere: Taideterapia ja ryhmät.  Taideterapian perusteet, sivut 177-183.

Mantere: Auttamisen kääntöpuoli.  Taideterapian perusteet  s. 184-189.

Honkanen & Laitinen: Yhdessä vahvemmaksi. Kuvataideterapeuttiset menetelmät nuoren identiteetin ja ammatillisen kasvun tukena. Kuva kantaa sivut 24-39.

5. Lukutehtävä 1.-19.4.

Rankanen: Kuvataiteen erityispiirteet terapian jäsentäjänä. Taideterapian perusteet, sivut 65-89.

Hentinen: Monitasoinen merkitysten muotoutuminen. Taideterapian perusteet, sivut 129-154

6. Lukutehtävä 22.4.-7.6.

Hentinen: Työskentelyn loppuun saattaminen.  Taideterapian perusteet, sivut 171-175.

31.5.2020 mennessä reflektoivan esseen kirjoitus

8-9.6.2020 Päätösseminaari. Prosessiesittelyt + yhteinen lopetus.


Senast redigerad: lördag, 1 februari 2020, 20:16