ATAI-C1169 - Digitaalisen kuvailmaisun työpaja (toukokuu), 06.05.2020-20.05.2020
Kurssiasetusten perusteella kurssi on päättynyt 20.05.2020 Etsi kursseja: ATAI-C1169
13 - 14.5 - Illustrator - harjoituksia + flat design character
Tervetuloa Illustratorin pariin! Tähän mennessä olemme tehneet pikseleihin perustuvia kuvia Photoshopilla ja nyt siirrymme täysin eri tekniikkaan! Vaikka Adoben ohjelmissa on paljon samankaltaisuuksia, tässä vaiheessa on hyvä vain yrittää hetkeksi unohtaa kaikki, mitä olet Photoshopin parissa oppinut ja aloittaa puhtaalta pohjalta Illustratorin kanssa. Lähes kaikki asiat tehdään hyvin eri tavoin, kuin Photoshopissa.
Aloita ensin katsomalla luento vektorigrafiikasta ja siirry sitten katsomaan luento Illustratorin perusominaisuuksista. Tämän sivun alaosassa on vielä kohta kohdalta videot eri toiminnoista, on tärkeää, että katsot ne läpi, jotta osaat palata tarvittaessa myöhemmin tähän listaan löytämään ratkaisuja kysymyksiisi. Videoissa voi olla hieman toistoa, mutta se ei ole koskaan pahitteeksi kun lähdetään tekemään vektorigrafiikkaa.
Mitä vektorigrafiikka on?
Intro Illustratoriin
Tämän jälkeen seuraa hieman tylsä osio, jossa käydään vielä perusteellisemmin läpi Illustratorin perustyökaluja. Nämä on kuitenkin kahlattava läpi, jotta tämä työläs, mutta palkitseva taival vektorigrafiikan parissa sujuisi mahdollisimman hyvin! :)
Uuden tiedoston tekeminen
Pen tool
Vektorikahvojen perusteet
Muotojen yhdistäminen ja kopiointi / ankkuripisteiden lisäys ja poisto
Värien valinta
Katsottuasi videot, olet jo lähempänä vektorikahvojen salaisuuksien aukeamista, tee nyt ensimmäinen harjoitus.
----
Harjoitus 1 - muotoharjoitus
Kun olet katsonut molemmat luennot läpi, tee ensimäinen Illustratorin muotoharjoitus Heikan demon videon mukaisesti. Pohjana käytettävän kuva alla.
Tavoite: käytä mahdollisimman vähän ankkuripisteitä, jokaisessa muodossa maksimissaan 10 pistettä, yleensä paljon vähemmän. Älä siis "piirrä" naksuttelemalla pisteitä
Arvostelu: ei arvostella eikä palauteta
Aika: 1 h
Kuva:
muotoharjoitus.jpg---------
Jatka vielä perustyökalujen opettelua katsomalla allaolevat videot ja siirry sitten seuraavaan harjoitukseen 2.
Perutyökalut, muodot
Muotojen järjestys
Group ja symmetria
Valintojen tekeminen
------
Harjoitus 2 - pathfinder
Kun olet tehnyt ensimmäisen harjoituksen, eli muotoharjoituksen, katso alla oleva video path finder - työkalusta ja muistele mistä perusmuotoja tehtiin ja miten kulmia pyöristettiin. Lataa kuva alta ja tee se samaan tapaan kuin muotoharjoitus, mutta käytä nyt valmiita muotoja ja path finder - työkalua.
Toimintaohjeet ja tavoitteet:
- Tee valmiita muotoja muototyökalulla- työkalupakin nelikulmiota painamalla saat lisää muotoja.
- muotojen yläkulmiin tulee pyörelö, josta saat pyöristettyä kulmia vetämällä pyörelöä muodon keskipistettä kohti.
- mieti mitä muotoja sinun pitää tehdä ja vasta sitten tarviiko yhdistää vai miinustaa yläpuolella oleva muoto. Alimmassa muodossa sinun pitää käyttää path finderiä kahdesti.
- jokainen valmis muoto on kokonainen muoto, ei yhdistelmä saman värisiä muotoja päällekäin eikä muotoja, joiden päällä on valkoisia #reiän näköisiä" muotoja
Arvostelu: ei arvostella eikä palauteta
Aika: 1 h
Kuva:
Pathfindermuodot.png-----
Seuraavaksi mennään harjoitukseen Flat design Character, katso tutorial / luento alta. Tässä tutorialissa mainitaan myös tärkeä työkalu, shape builder tool. Siihen on oma videonsa alla, katso myös se! Keskittämistä ja symmetriaa puolestaan avaa Align / keskittäminen video, joka löytyy myös alta. Flat design character on ensimmäinen palautettava vektorigrafiikka- työ.
Harjoitus 3 - Flat design character
Käytettävä aika: 3 - 6 h
Tehtävänanto
Luo hahmo käyttäen hyväksesi Illustratorin perusmuotoja (neliö, ympyrä, kolmio jne) ja path finder työkalua.
Kopioi alt pohjassa ja valitse transform - > reflect hiiren oikeasta näppäimestä/kynän ylänäppäimestä, jos haluat peilikuvan muodosta.
Tee varjoja työhösi ja käytä siihen shape builder toolia (työkalu, jossa kaksi ympyrää, joissa on pisteitä keskellä ja nuoli).
Lisää työhösi myös läpinäkyvyyttä, esim silmälaseihin, killtoihin, varjoihin jne.
Jos olet nopea, tee hahmollesi kaveri.
HUOM: pelkkä pää / yläkroppa riittää! :)
Shape builder tool
Align / Keskittäminen
HUOM: Jos haluat peilikuvan jostain elementistä, valitse se, klikkaa valikko auki oikeasta hiiren näppäimestä/ kynän ylänäppäimestä jos se asetuksissasi avaa sen ja valitse kohta transform -> reflect.
EXTRAA:
Jos haluat hypätä suoraan syvään päähän ja kokeilla blendiä, sekä tutustua hex-värikoodeihin jo tämän tehtävän aikana, katso alla oleva video. Suosittelen kuitenkin, että et haukkaa liian isoa palaa, ellei perusmuodot, värit, pathfinder ja shapebuilder tool sekä muotojen järjestys tunnu helpolta ja varmalta! :)
Blend
Hex värikoodit