LIIKKEELLÄ


Syksyn 2022 studion teemana ovat liikunnan ja urheilun ympäristöt. Kurssilla eläydytään ja harjaannutaan suunnittelemaan monipuolisia ja -ulotteisia toimintaympäristöjä, joissa maisema-arkkitehtuuri ja liikuntalajin tarpeet muodostavat mielenkiintoisen ja taiteellisesti korkeatasoisen kokonaisuuden. Tarkoituksena on tutkia liikkumisen ja ympäristön suhdetta. Miten ympäröivä maisema inspiroi liikuntaympäristön suunnittelua ja toisaalta kuinka liikuntamuoto voisi tuoda uusia näkökulmia maiseman suunnitteluun? Miten voidaan tuottaa mielikuvitusta kiehtovia kaupunkitiloja, jotka olisivat samalla kertaa yhteisöllisiä, aktivoivia ja turvallisia. Suunnittelukohde ja liikkumisen muoto (laji tai lajit) on itse valittavissa. Kohde tulee löytyä pääkaupunkiseudulta.

Opettajat

Jyrki Sinkkilä, professori, vastaava opettaja 30.9. asti (yhteydenotot s-postitse etunimi.sukunimi@aalto.fi)

Janne Saario, maisema-arkkitehti MARK, vastaava opettaja 1.10. alkaen (yhteydenotot s-postitse info@jannesaario.com)

Sarianna Salminen, maisema-arkkitehti MARK, tuntiopettaja

Rolf Autio, maisema-arkkitehti MARK, tuntiopettaja

Vierailevat luennoitsijat

Kurssin suorittaminen

Kurssi koostuu osasuorituksista (ks. alla). Studiokurssin opintopistemäärä on 12 op, joka koostetaan henkilökohtaisen työohjelman mukaisesti alla olevasta. Kurssin voi suorittaa myös MAR-E1017 Maisema-arkkitehtuurin erikoistyönä vaihtelevan laajuisena (4-10 op) kokonaisuutena erikseen sovittavan, henkilökohtaisen työohjelman mukaisesti. Kurssin laajentaminen syventymiskohteeksi ks. osio MAR-E1054 Maiseman suunnittelu ja rakentaminen, syventävä kurssi.

Luennot, seminaarit & workshopit (1 op)

Erilaiset kontaktiopetustapahtumat painottuvat kurssin alkuosaan ja niillä luodaan yleiskatsaus aihepiiristä ja siihen liittyvistä kysymyksistä.  Loppu- ja välipalauteseminaarit ovat osa suoritusta.

Tunti- ja viikkotehtävät (2 op)

Luento- ja harjoitustyöaikoina suoritettavat tuntitehtävät sekä omatoimiset, omalla ajalla työstettävät lyhyet osatehtävät täydentävät kontaktiopetuksen aihepiirejä. Nämä täydentävät pikatehtävät ovat pääasiassa pienehköjä suunnittelu- ja selvitystehtäviä, ”sormiharjoituksia”, joilla orientoidutaan suunnittelutehtävään.

Harjoitustyö (7 op)

Suunnitteluharjoitustyö on pakollinen osa studiokurssia. Kukin osallistuja valitsee oman suunnittelukohteensa.

Tehtävänä on ideoida pääkaupunkiseudulle kurssin teemaan soveltuva suunnittelukohde ja suunnitella maisema-arkkitehtonisesti korkeatasoinen ulkotila (esim. puisto, alue, ympäristöteos tai –rakenne, tms.) sekä laatia siihen liittyviä luonnossuunnitelmia. Suunnitelman mittakaava ja tarkkuustaso sekä esitettävä aineisto määräytyvät kunkin työn osalta tapauskohtaisesti. 

Suunnittelutyö voidaan tehdä yksilö-, pari- tai ryhmätyönä. Harjoitustyö on pitkälti itseohjautuva: suunnittelualueen valinta, suunnittelutehtävän tarkempi määrittely, sen sisällön ja tavoitteiden asettaminen, lähtötietoaineiston kokoaminen sekä työprosessin hahmottaminen ovat olennainen osa kurssin oppisisältöä. Järjestelyn tarkoituksena on harjaannuttaa suunnittelijatyön edellyttämään itsenäiseen kysymyksen asetteluun, johtopäätösten tekemiseen sekä projektin hallintaan.

Harjoitustyön eteneminen on vaiheistettu. Yksityiskohtaisemmasta aikataulutuksesta vastaavat kurssille osallistuvat itse. Työvaiheiden ohjeistusta täydennetään tarvittaessa kurssin aikana.

  1. Työohjelma  -  määrittelee kunkin osallistujan opintosuorituksen laajuuden sekä henkilökohtaisen aikataulun välietappeineen. Jos työ tehdään ryhmätyötä, ryhmän jäsenet laativat kukin oman työohjelmansa.
  2. Konseptiluonnos - hahmottaa suunnitelman pääajatukset ja kantavan idean. Konseptiluonnoksen pohjaksi selvitetään suunnittelualueen lähtötiedot, ja konseptin osana esitetään myös suunnittelualue (konteksti) lyhyesti.
  3. Suunnitelma - laaditaan yleissuunnitelma ja osasuunnitelmia sekä niihin liittyviä selostuksia ja/tai selvityksiä.

Henkilökohtainen työsuunnitelma

Kurssin aluksi kukin osallistuja laatii henkilökohtaisen työohjelman opintosuorituksen laajuudesta sekä omista oppimistavoitteistaan. Tarkemmat ohjeet löytyvät täältä. Työohjelman toteutumista seurataan kurssin aikana. 

Oppimispäiväkirja (2 op)

Sekä studiokurssia että erikoistyötä suorittavat pitävät blogimuotoista oppimispäiväkirjaa koko kurssin ajan. Siihen merkitään muistiinpanoja opetustilanteista (luennot, harjoitustyönohjaus, tuntitehtävät, kritiikkitilaisuudet) sekä merkittäviä oppimiskokemuksia, avoimia kysymyksiä, omakohtaisia pohdintoja. Oppimispäiväkirjan laatimista ohjeistetaan kurssin aikana ja se viimeistellään kurssin lopussa. Oppimispäiväkirja huomioidaan kurssin arvostelussa.          

Kurssin arvosteluperusteet

Kurssi arvostellaan numeroin 1-5. Studiokurssilla 70 % arvosanasta muodostuu tehdyn harjoitustyön perusteella, 30 % loppuarvosanasta tulee oppimispäiväkirjan perusteella. Tunti- ja viikkotehtäviä ei arvostella. Arvosteluperusteet löytyvät alla olevista linkeistä

  • Harjoitustyön arvosteluperiaatteet
  • Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit.

Harjoitustyön tai oppimispäiväkirjan palauttaminen myöhässä vaikuttaa arvosanaan. Kurssilla on kaksi jälkipalautuspäivää:

  • myöhässä mutta 30.1.2023 mennessä palautettujen töiden loppuarvosanaa laskee yhdellä numerolla
  • 27.2.2023 mennessä palautettavan työ arvosanaa laskee kahdella numerolla.

Opettaja voi myös harkintansa mukaan hyväksyä keskenjääneen opintosuorituksen, mutta työn keskeneräisyys alentaa arvosanaa.

Kurssin kuormittavuustietoja

Esimerkkejä: 

 Studiolaajuus 12 op

  • Laajuus:                 12 op = 12 x 26,7 h = 320 h
  • Kesto:                   15 viikkoa 
  • Työmäärä:             runsas 21 h / viikko, n. kolme työpäivää viikossa, joista 
- ohjattua opetusta (15 %): luennot + tuntitehtävät + harjoitustyöt yht. 50 h (jos läsnäolo 100 %)
- itsenäistä työskentelyä (85 %) / suunnittelutyö + oppimispäiväkirja: n.18 h / viikko / yht. 270 h


Erikoistyö 4 op

  • Laajuus:                 4 op = 4 x 26,7 h = n. 107 h
  • Kesto:                     15 viikkoa 
  • Työmäärä:             Runsaat 7 h / viikko  

- luennot + tuntitehtävät + kritiikkitilaisuudet 50 h (jos läsnäolo 100 %)

- itsenäistä työskentelyä / oppimispäiväkirja yht. 57 h

 

Viimeksi muutettu: tiistaina 9. elokuuta 2022, 11.27