AXM-C1006 - Lempeä ja kriittinen kuvataidekasvatus yhteiskunnallisena toimijana, Luento-opetus, 24.4.2024-29.5.2024
This course space end date is set to 29.05.2024 Search Courses: AXM-C1006
Lukemisto: tutustu ennen 8.5. kertaa!
Tässä on kurssin teoriapohja. Osa linkeistä avautuu mahdollisesti ainoastaan Aallon verkossa. Jos on ongelmia, ota yhteyttä Pirittaan!
8.5. on yhteiset keskustelut / ryhmätehtävät lukemistoon liittyen.
Kaikkia ei tarvitse lukea läpikotaisin, mutta silmäile kukin ja tee valintojasi ja perehdy perusteellisemmin muutamaan.
LUKEMISTO LEMPEÄ JA KRIITTINEN TAIDEKASVATUS LV 23-24
Kriittinen pedagogiikka ja osallisuus
Tomperi, Tuukka:
Malinen, Piritta:
Kannu vie – kohti taidetta? Graffitikokemus sekä graffitin ja kuvataideopetuksen vuorovaikutus
Malinen_Piritta_DORIA.pdf (ulapland.fi)
sivut 135-157
luvut:
Kriittinen pedagogiikka vai virallinen opetussuunnitelma: opettaja arvovalintojen edessä
Graffiti osana osallistavaa taidekasvatusta?
Toisen kohtaaminen ja kulttuuriset rajapinnat koulussa
Graffitintekijän ja kuvataideopettajan kohtaaminen
Kuvataideluokka kulttuurien rajoilla toimivana hybridinä?
Tammi, T. & Hohti, R. (2017). Lasten osallistuminen ja posthumanistinen ontologia: urittuvaa ja emergenttiä kartoittamassa. Kasvatus & Aika 11(1) 2017, 69–83.
Posthumanismi (kasvatuksessa):
Karlsson Häikiö, T. (2017). Posthumanismi kasvatustieteessä, esiopetuksen jäljillä. Tieteessä tapahtuu. Katsauksia, Vol 35, nro 5.
Hood, & Kraehe, A. M. (2017).: Tähän pääsy yliopiston verkossa. Jos et saa avattua, pyydä Pirittalta tiedosto.
Creative Matter: New Materialism in Art Education Research, Teaching, and Learning. Art Education (Reston), 70(2), 32–38. https://doi.org/10.1080/00043125.2017.1274196
Taiteilijuus, yhteisötaide ja osallisuus
Raisa Foster Podcast:
OtherWise Jakso 6 Vuorovaikutus vieraana Raisa Foster
Teemoja mm. ekososiaalinen sivistys, taiteilijuuden ja tutkijuuden yhdistäminen, taiteellinen havainto
Anna Jussilainen
Yhteisötaide – historiaa, määrittelyä ja käytäntöjä – Yhteisö ja taide (teak.fi)
DOCX