DOM-C1055 - (A01) Väline: Koodi, 08.09.2020-15.10.2020
This course space end date is set to 15.10.2020 Search Courses: DOM-C1055
Topic outline
-
-
Hei! Kertokaa ennen kurssin alkua vähän taustastanne ja odotuksistanne kurssin suhteen. Sana on vapaa eikä teitä arvostella tämän kyselyn perusteella. Tarkoitus on ymmärtää paremmin osanottajien kiinnostuksen kohteita ja lähtötasoa.Klikkaa alta aloittaaksesi kyselyyn vastaamisen!
-
Piirtäkää kynällä paperille ensimmäinen tietokone mitä muistatte käyttäneenne. Merkitkää vuosiluku ylös mikäli mahdollista.
Piirtäkää ja kirjoittakaa oheen, mitä muistatte tehneenne tai käyttäneenne ko. koneella ja kenen kanssa. Mitä muita muistoja herää?
-
Piirtäkää A4- tai A3-paperille vapaalla tekniikalla, mutta mieluiten käsin, kartta joka kuvastaa omaa internetin käyttönne maisemaa. Voitte piirtää siihen mitä tahansa: jokia, vuoria, meriä, kaupunkeja, rakennuksia - mitä vain minkä koette kuvastavan vierailemianne internetin sivustoja, palveluita ja alustoja. Nimetkää/merkitkää eri alueet selkeästi.
-
Lukekaa huomiseksi kaksi taustoittavaa artikkelia Googlen Chrome-selaimesta:
Scott McCloud - Google Chrome webcomic (2008):
https://www.google.com/googlebooks/chrome/big_00.htmlAndreas Gal - Chrome Won (2017):
https://andreasgal.com/2017/05/25/chrome-won/Kirjatkaa ylös esim. opintopäiväkirjaanne, kuinka haastavia tekstit ovat ja mikä on selkeää, mikä ei selkeää. Mitä tapahtui kymmenessä vuodessa artikkelien välissä? Miksi? Keskustellaan tästä huomenna.
-
Jaoimme luokan seitsemään kolmen hengen ryhmään. Jokaisella ryhmällä on tehtävänä lukea alla oman ryhmän numeron takaa löytyvä artikkeli ja laatia siitä lyhyt esitys, joka selittää artikkelin pääpointit muille ymmärrettävässä muodossa.
Pohtikaa lisäksi aiheesta omakohtaisia kokemuksianne: ovatko ne samansuuntaisia vai erilaisia kuin teksteissä esitetyt? Jos erilaisia, mistä tämä voisi johtua?
Artikkelit:
https://gizmodo.com/why-is-social-media-so-addictive-1841261494
https://www.economist.com/briefing/2019/06/08/how-the-pursuit-of-leisure-drives-internet-use
https://staltz.com/the-web-began-dying-in-2014-heres-how.html
Esitykset ensi viikon keskiviikkona. Ladatkaa esitykset PDF-muodossa tähän tehtävänantoon ennen esitystä. -
Lukekaa oheinen essee: The programmed designer. John-Patrick Hartnertt. Eye Magazine, Summer 2017 - osoitteessa:
http://www.eyemagazine.com/feature/article/the-programmed-designer
Kirjoittakaa esseestä lyhyt tiivistelmä jossa listaatte sen pääpointit listana viivoilla. Pohtikaa ainakin, miten kirjoittaja näkee graafisen suunnittelijan suhteen ohjelmisto- ja laitevalmistajiin, mitä perusteluja hän esittää asialleen ja mitä ratkaisuehdotuksia hän näkee mahdollisina.
Palauttakaa tiivistelmänne tähän tehtävänantoon tekstimuodossa. Keskustelemme artikkelista pienryhmissä seuraavana sopivana opetuspäivänä. -
Katsokaa läpi tämä tunnin mittainen videokurssi HTML Crash Course For Absolute Beginners (Traversy Media 2017) ennen ensi viikkoa:
Kokeilkaa tehdä mukana videossa esiteltyjä harjoituksia. Katselkaa sivujanne sekä lokaalisti selaimessa että Aallon palvelimelle siirrettynä. Kirjoittakaa tähän tehtävänantoon ennen ensi tiistaita ylös sellaiset asiat jotka jäivät joko vähän hämäräksi tai joista haluaisitte syvällisemmän selityksen. Tiistaina kerrataan videon sisältö ja mennään siitä eteenpäin CSS:n maailmaan ja kurssin päätehtävänantoon.
Bonussektori: Jos haluatte mieluummin tehdä tekstin mukaan, Interneting is Hard on hyvä resurssi ja tähän tarpeeseen kolme ensimmäistä lukua voisivat riittää: https://www.internetingishard.com/
-
Tässä julkinen linkki kurssin loppupalauteen kyselyyn. Käyttäkää tätä jos ette löydä linkkiä sähköpostistanne.
-
Make a submission
Lisätkää Adobe Portfolio -alustalle luomanne oppimisportfolion linkki tähän, kiitos.
-