Credits: 2

Schedule: 08.04.2019 - 12.04.2019

Teacher in charge (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Hanna Maylett

Contact information for the course (applies in this implementation): 

Vieraileva opettaja:Alli Haapasalo 040 538 0588, alli.haapasalo@gmail.com

Teaching Period (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

IV

Learning Outcomes (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Opiskelija ymmärtää kohtauksen dramaturgiset perusulottuvuudett ja osaa käyttää tätä tietoa kriittisesti ja soveltavasti ohjaustyöskentelyssään. Opiskelija ymmärtää ohjaustyöskentelyn prosessiluonteen tekstistä kohti ohjauksellista tulkintaa. Opiskelija osaa rakentaa kohtausta näyttelijänohjauksen kautta eteenpäin sekä saa perusvalmiudet muokata tekstiä uuteen suuntaan. Opiskelija hallitsee blocking-ajattelun perusteet. Opiskelija syventää ohjauksellisia vuorovaikutustaitojaan.

Content (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Opintojakso on laboratoriomuotoinen intensiiviohjaustyöpaja, jossa kohtausta tutkitaan dramaturgisena yksikkönä ohjaajantyön, käsikirjoittamisen ja näyttelijäntyön näkökulmasta. Opintojaksolla työskennellään yksin ja pienryhmässä. Opintojakso perustuu jatkuvaan oppimisen ryhmämuotoiseen reflektointiin ja yhdessä jakamiseen.

Details on the course content (applies in this implementation): 

ElokuvaharjoitusELO-C3518

8.–12.4.2019

 Vastuuopettaja:Hanna Maylett 050 356 8801

Vieraileva opettaja:Alli Haapasalo 040 538 0588, alli.haapasalo@gmail.com

Toteutus:Laboratoriomuotoinen ohjaustyöpaja, jossa kohtausta tutkitaan dramaturgisena yksikkönä ohjaajantyön, käsikirjoittamisen ja näyttelijäntyön näkökulmasta. 

Osaamistavoitteet:Opiskelija ymmärtää kohtauksen sisäisen dramaturgian perusulottuvuudet sekä ymmärtää ohjaustyöskentelyn prosessiluonteen. Opiskelija osaa rakentaa kohtausta näyttelijänohjauksen kautta eteenpäin sekä perusvalmiuden muokata tekstiä uuteen suuntaan. Opiskelija hallitsee blocking-ajattelun perusteet.



Assessment Methods and Criteria (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Työskentelymuodot: Työpajatyöskentely, itsenäinen työskentely, palaute
Arviointi: Osallistuminen opetukseen ja tehtävien hyväksytty suorittaminen, vertaisarviointi, itsearviointi

Workload (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

27 h kontaktiopetus
27 h itsenäinen työskentely

Study Material (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Annetaan kurssiesitteessä

Details on the course materials (applies in this implementation): 

Kurssilla käytetään 1. vuoden käsikirjoitusopiskelijoiden kurssia varten kirjoittamia kohtaustekstejä. 

Substitutes for Courses (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Korvaa ELO-C3509 Elokuvaharjoitus -opintojakson.

Prerequisites (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

ELO-C3516 Ohjauksen perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot.

Grading Scale (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

hyväksytty / hylätty

Further Information (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti 1. vuoden elokuvaohjauksen ja käsikirjoittamisen opiskelijoille. Mikäli ryhmässä on vielä tilaa, kurssille voidaan hyväksyä myös ohjauksen sivuaineopiskelijoita.

Additional information for the course (applies in this implementation): 

HUOM- kaikki opiskelijat ovat paikalla molempien tiimien harjoitteissa, koska 

a) opitte toisiltanne

b) toinen tiimi toimii toisen tiimin kuvaajina. 

Details on the schedule (applies in this implementation): 

AIKATAULU

Ma 8.4.

9.00–14.00

Lähiopetus

Oppimistavoitteet

Käytännön logistiikka

Kaluston haku ja palautus Take Out Otakaari 7

Edit-tilojen varmistus

 Luento: kohtauksen sisäinen dramaturgia, kohtaus osana sekvenssiä, sekvenssi osana näytöstä, näytös osana kokonaisrakennetta. Millainen on hyvä kohtaus? Mistä elementeistä kohtaus rakentuu, ja miten monella eri tavalla yhden tekstin voi ohjata?

 14.00–16.00

Itsenäinen suunnittelu

Parityöskentely käsikirjoittaja + ohjaaja: tekstin ”luovutuskeskustelu” eli analyysi, tulkinta ja visio ja ohjaussuunitelman valmisteleminen huomiselle.

 Ti 9.4.

 9.00–16.00

Lähiopetus

”Master”-päivä: tekstin suunta, ydin, variaatio

Stagemainen taltiointi, ei ajatella kohtausta kameran kautta, vaan keskitytään näyttelijäntyöhön, kohtauksen dramaturgiaan. Ei vielä edes kannata ajatella blockingia siis, paitsi silloin kun se erityisesti vaikuttaa näyttelijän ilmaisuun.

Kohtauksen tekemisen jälkeen palaute, myös näyttelijöiltä.

 Teksti 1 (käsikirjoittaja-ohjaajapari 1) klo 9.00–12.00

Teksti 2 (käsikirjoittaja-ohjaajapari 2) klo 13.00–16.00

 Tehtävänanto seuraavalle päivälle.

Mahdolliset itsenäiset katselut & uusi ohjaussuunnitelma.

 

 Ke 10.4.

 9.00–16.00

Lähiopetus

”Blocking-päivä”: biitti biitiltä blocking näyttelijälähtöisesti ja kuvataan coveragea leikkausta varten. Huom: ohjaajat kuvaavat toistensa kohtaukset!

Kohtauksen tekemisen jälkeen palaute, myös näyttelijöiltä.

 

Teksti 1 (käsikirjoittaja-ohjaajapari 1) klo 9.00–12.00

Teksti 2 (käsikirjoittaja-ohjaajapari 2) klo 13.00–16.00

 

 

To 11.4.

 9.00–16.00

Itsenäinen työskentely

 Parityöskentelynä ohjaajat + käsikirjoittajat: materiaalin katselut ja kohtauksen editointi.

 Sisällöllisen syventämisen teema: tekstin uusi, paranneltu versio, tai uusi epäkonventionaalinen kokeilu, uusi muoto. Mitä opittu tähän asti; mitä ja miten haluaisi työstää, jos jatkaisi tämän kohtauksen työstämistä?

 

Pe 12.4.

 9.00–14.00

Lähiopetus

 Katselut kuvatuista ja leikatuista kohtauksista, purku ja palaute

  • Analysoidaan ”lopputulokset”
  • Keskustelu siitä, mitä opittiin; päästiinkö tavoitteeseen?
  • Mikä olisi seuraava askel oppimisessa kohti toukokuun isompaa harjoitusta?
  • Henkilökohtainen palaute kullekin opiskelijalle, ja suosituksia siitä, mitä voisi seuraavaksi syventävästi tutkia omassa työssä

 

14.00–16.00

Itsenäinen työskentely

 Lopputehtävä teko päivän aikana; palautus päivän päätteeksi.

 


Description

Registration and further information