Laajuus: 2

Aikataulu: 08.04.2019 - 12.04.2019

Vastuuopettaja (voimassa 01.08.2018-31.07.2020): 

Hanna Maylett

Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa): 

Vieraileva opettaja:Alli Haapasalo 040 538 0588, alli.haapasalo@gmail.com

Opetusperiodi (voimassa 01.08.2018-31.07.2020): 

IV

Osaamistavoitteet (voimassa 01.08.2018-31.07.2020): 

Opiskelija ymmärtää kohtauksen dramaturgiset perusulottuvuudett ja osaa käyttää tätä tietoa kriittisesti ja soveltavasti ohjaustyöskentelyssään. Opiskelija ymmärtää ohjaustyöskentelyn prosessiluonteen tekstistä kohti ohjauksellista tulkintaa. Opiskelija osaa rakentaa kohtausta näyttelijänohjauksen kautta eteenpäin sekä saa perusvalmiudet muokata tekstiä uuteen suuntaan. Opiskelija hallitsee blocking-ajattelun perusteet. Opiskelija syventää ohjauksellisia vuorovaikutustaitojaan.

Sisältö (voimassa 01.08.2018-31.07.2020): 

Opintojakso on laboratoriomuotoinen intensiiviohjaustyöpaja, jossa kohtausta tutkitaan dramaturgisena yksikkönä ohjaajantyön, käsikirjoittamisen ja näyttelijäntyön näkökulmasta. Opintojaksolla työskennellään yksin ja pienryhmässä. Opintojakso perustuu jatkuvaan oppimisen ryhmämuotoiseen reflektointiin ja yhdessä jakamiseen.

Tarkennukset kurssin sisältöön (koskee tätä kurssikertaa): 

ElokuvaharjoitusELO-C3518

8.–12.4.2019

 Vastuuopettaja:Hanna Maylett 050 356 8801

Vieraileva opettaja:Alli Haapasalo 040 538 0588, alli.haapasalo@gmail.com

Toteutus:Laboratoriomuotoinen ohjaustyöpaja, jossa kohtausta tutkitaan dramaturgisena yksikkönä ohjaajantyön, käsikirjoittamisen ja näyttelijäntyön näkökulmasta. 

Osaamistavoitteet:Opiskelija ymmärtää kohtauksen sisäisen dramaturgian perusulottuvuudet sekä ymmärtää ohjaustyöskentelyn prosessiluonteen. Opiskelija osaa rakentaa kohtausta näyttelijänohjauksen kautta eteenpäin sekä perusvalmiuden muokata tekstiä uuteen suuntaan. Opiskelija hallitsee blocking-ajattelun perusteet.



Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet (voimassa 01.08.2018-31.07.2020): 

Työskentelymuodot: Työpajatyöskentely, itsenäinen työskentely, palaute
Arviointi: Osallistuminen opetukseen ja tehtävien hyväksytty suorittaminen, vertaisarviointi, itsearviointi

Työmäärä toteutustavoittain (voimassa 01.08.2018-31.07.2020): 

27 h kontaktiopetus
27 h itsenäinen työskentely

Oppimateriaali (voimassa 01.08.2018-31.07.2020): 

Annetaan kurssiesitteessä

Tarkennukset oppimateriaaliin (koskee tätä kurssikertaa): 

Kurssilla käytetään 1. vuoden käsikirjoitusopiskelijoiden kurssia varten kirjoittamia kohtaustekstejä. 

Korvaavuudet (voimassa 01.08.2018-31.07.2020): 

Korvaa ELO-C3509 Elokuvaharjoitus -opintojakson.

Esitiedot (voimassa 01.08.2018-31.07.2020): 

ELO-C3516 Ohjauksen perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arvosteluasteikko (voimassa 01.08.2018-31.07.2020): 

hyväksytty / hylätty

Lisätietoja (voimassa 01.08.2018-31.07.2020): 

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti 1. vuoden elokuvaohjauksen ja käsikirjoittamisen opiskelijoille. Mikäli ryhmässä on vielä tilaa, kurssille voidaan hyväksyä myös ohjauksen sivuaineopiskelijoita.

Toteutuksen lisätiedot (koskee tätä kurssikertaa): 

HUOM- kaikki opiskelijat ovat paikalla molempien tiimien harjoitteissa, koska 

a) opitte toisiltanne

b) toinen tiimi toimii toisen tiimin kuvaajina. 

Kurssin aikataulu (koskee tätä kurssikertaa): 

AIKATAULU

Ma 8.4.

9.00–14.00

Lähiopetus

Oppimistavoitteet

Käytännön logistiikka

Kaluston haku ja palautus Take Out Otakaari 7

Edit-tilojen varmistus

 Luento: kohtauksen sisäinen dramaturgia, kohtaus osana sekvenssiä, sekvenssi osana näytöstä, näytös osana kokonaisrakennetta. Millainen on hyvä kohtaus? Mistä elementeistä kohtaus rakentuu, ja miten monella eri tavalla yhden tekstin voi ohjata?

 14.00–16.00

Itsenäinen suunnittelu

Parityöskentely käsikirjoittaja + ohjaaja: tekstin ”luovutuskeskustelu” eli analyysi, tulkinta ja visio ja ohjaussuunitelman valmisteleminen huomiselle.

 Ti 9.4.

 9.00–16.00

Lähiopetus

”Master”-päivä: tekstin suunta, ydin, variaatio

Stagemainen taltiointi, ei ajatella kohtausta kameran kautta, vaan keskitytään näyttelijäntyöhön, kohtauksen dramaturgiaan. Ei vielä edes kannata ajatella blockingia siis, paitsi silloin kun se erityisesti vaikuttaa näyttelijän ilmaisuun.

Kohtauksen tekemisen jälkeen palaute, myös näyttelijöiltä.

 Teksti 1 (käsikirjoittaja-ohjaajapari 1) klo 9.00–12.00

Teksti 2 (käsikirjoittaja-ohjaajapari 2) klo 13.00–16.00

 Tehtävänanto seuraavalle päivälle.

Mahdolliset itsenäiset katselut & uusi ohjaussuunnitelma.

 

 Ke 10.4.

 9.00–16.00

Lähiopetus

”Blocking-päivä”: biitti biitiltä blocking näyttelijälähtöisesti ja kuvataan coveragea leikkausta varten. Huom: ohjaajat kuvaavat toistensa kohtaukset!

Kohtauksen tekemisen jälkeen palaute, myös näyttelijöiltä.

 

Teksti 1 (käsikirjoittaja-ohjaajapari 1) klo 9.00–12.00

Teksti 2 (käsikirjoittaja-ohjaajapari 2) klo 13.00–16.00

 

 

To 11.4.

 9.00–16.00

Itsenäinen työskentely

 Parityöskentelynä ohjaajat + käsikirjoittajat: materiaalin katselut ja kohtauksen editointi.

 Sisällöllisen syventämisen teema: tekstin uusi, paranneltu versio, tai uusi epäkonventionaalinen kokeilu, uusi muoto. Mitä opittu tähän asti; mitä ja miten haluaisi työstää, jos jatkaisi tämän kohtauksen työstämistä?

 

Pe 12.4.

 9.00–14.00

Lähiopetus

 Katselut kuvatuista ja leikatuista kohtauksista, purku ja palaute

  • Analysoidaan ”lopputulokset”
  • Keskustelu siitä, mitä opittiin; päästiinkö tavoitteeseen?
  • Mikä olisi seuraava askel oppimisessa kohti toukokuun isompaa harjoitusta?
  • Henkilökohtainen palaute kullekin opiskelijalle, ja suosituksia siitä, mitä voisi seuraavaksi syventävästi tutkia omassa työssä

 

14.00–16.00

Itsenäinen työskentely

 Lopputehtävä teko päivän aikana; palautus päivän päätteeksi.

 


Opintojakson kuvaus

Ilmoittautuminen ja lisätiedot