Credits: 2

Schedule: 25.02.2019 - 08.03.2019

Teacher in charge (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Hanna Maylett

Contact information for the course (applies in this implementation): 

Opettaja Annamaria Hutri.   annamariahutri@me.com Phone: +46708352252

Vastuuopettaja Sakari Kirjavainen

Teaching Period (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

IV-V, IV, V

Learning Outcomes (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Opintojakson jälkeen opiskelija tuntee oman ammattiroolinsa kautta jonkin elokuvaohjausta sivuavan elokuvan osa-alueen teoreettisesti ja käytännössä.
Opiskelija ymmärtää elokuvanteon monialaisuuden ja ryhmätyön vuorovaikutuksellisen luonteen.
Opiskelija osaa integroida opintojaksolla saavuttamansa ammatillisia tietoja ja taitoja tai metodiikkaa soveltavasti taiteelliseen elokuvanteon prosessiin ja syventää elokuvallista ajatteluaan, ilmaisullisia keinojaan elokuvan tekoprosessissa.

Content (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Ohjauksen vaihtuvasisältöiset työpajat ovat kaksiviikkoisia intensiivikursseja, joiden aihe ja sisältö vaihtelee vuosittain, mutta liittyy elokuvaohjaajan ammatillisia valmiuksia syventävään osaamiseen. Opettajina kurssilla toimivat ELOn opettajat tai vierailevat asiantuntijat. Työpajamuotoisella opintojaksolla opiskelija harjoittelee ja tutkii eriytetysti jotakin elokuvaohjauksen osa-aluetta tai teemaa ryhmätyössä muiden kanssa sekä harjoittelee teoreettisen tiedon soveltamista käytäntöön.

Details on the course content (applies in this implementation): 

PLACE

25.2. class room U409 / Otakaari 1 / wing U / 4th floor 

26.2.-7.3. space A126 / Otakaari 1 / wing A / 1st floor (enter the building through the door X)

8.3. class room U409 / Otakaari 1 / wing U / 4th floor


COURSE CONTENT
Learning goals:
Divised films practical tools for finding flow, releasing creative blockages and tools for creating collectively authored pereformance through suggestive techniques, movement material, physical action tools, translation technique and articulation tools in a process oriented production.



Assessment Methods and Criteria (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Toteutus: Aktivoivat luennot, ekskursiot, työpajamuotoinen harjoittelu, katselut, tutoroitu itsenäinen suunnittelu ja harjoitustehtävät, katselu ja palautekeskustelu.
Arviointi: Opetukseen osallistuminen ja harjoitusten tekeminen.

Workload (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Kuormittavuus riippuu kurssitoteutuksesta ja opintopistelaajuudesta, tarkemmat tiedot annetaan kurssiesitteessä.

Study Material (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Annetaan kurssiesitteessä.

Details on the course materials (applies in this implementation): 

COURSE REFERENCES
Litterature:
”A practical guide to ensemble devising” by Davis Robinsson
”Concious dreaming – A spiritual path for everyday life” by Robert Moss ”Are we here yet? - Damaged goods – Meg Stuart” editor Jeroen Peeters 

Films:
”Jag är nyfiken – en film i gult” by Vilgot Sjöman
”Ruotsalainen hetki” by Työryhmä Björkman, Haapkylä, Korpela, Knihtilä and Kaskinen 


Substitutes for Courses (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

ELO-C3514 TV-ilmaisu

Prerequisites (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Esitietovaatimukset ilmoitetaan kurssitoteutuksen yhteydessä kurssiesitteessä.

Grading Scale (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

hyväksytty / hylätty

Further Information (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti elokuvaohjauksen pääaineopiskelijoille 2. vuodesta eteenpäin sekä erikseen kurssiesitteessä ilmoitettavalle muulle pääaineopiskelijaryhmälle. Toissijaisesti opintojakso on tarkoitettu ohjauksen sivuaineopiskelijoille. Maksimi osallistujamäärä määritellään opintojaksoille toteutuskohtaisesti. Kurssipaikat täytetään pääsääntöisesti ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuneita pyydetään liittämään weboodi-ilmoittautumisen lisätietoihin ote sivuaine-opinto-oikeudesta tai muusta vastaavasta kurssille mahdollisesti oikeuttavasta dokumentaatiosta.

Additional information for the course (applies in this implementation): 

Kurssin osallistujat:

  • Teakin näyttelijäntaiteen maisteriopiskelijat
  • ELOn ohjausopiskelijat
  • ELOn muut pääaineopiskelijat


EQUIPMENT 

 

WEEK 1:  26.2.-7.3. Aalto Studios TakeOut / Otakaari 7

 

1 x hard drive (from the course assistant)

1 x 60D kit + Manfrotto stand 26.-7.3. (will be kept the whole course)

1 x computer for editing 26.-7.3. (will be kept the whole course)

 

WEEK 2: 4.-7.3. Aalto Studios TakeOut / Otakaari 7

 

3 x 60D kit + Manfrotto stand (= students get 2 more from TakeOut on Monday morning) 

2 x computer for editing (= students get 1 more from TakeOut on Monday morning) 

3 x hard drive (= 2 more from the course assistant) 

 


Details on the schedule (applies in this implementation): 

SCHEDULE
1. Monday (U409): lecture about the upcoming course, basics and theories and
2. Tuesday (A126): Memory of a person - tools for bodily character creation
3. Wednesday (A126): Viewpoints - collective movement material tools
4. Thursday (A126): Suggestions – Tools for creating atmosphere
5. Friday (A126): Site specific – letting the demographic of a space influence storytelling- Demo 

6. Monday (A126): Automatic writing, The classical elements as a dramaturgical frame. 

7. Tuesday (A126): The physical action
8. Wednesday (A126): Articulation, choreophonia, materialising action.
9. Thursday (A126): Interview about the remote 

10. Friday (U409): Demo 

Monday lecture about the course in brief: 

  1. Devising practices – before and beyond Devising. 
  2. Dramaturgical metaphors: The Classical elements as a dramaturgical frame work. 
  3. The physical Action technique: The anatomy of something happening. 
  4. Physical memories. Memory through movment and gesture. Meisner teqnique brief intoductory. 
  5. Suggestive tools: a. Soundscapes b. Visual-scapes c. Emotional-scapes d. Kinetic-scapes 
  1. Articualtion tools:
    a. Choreophonia – In between fiction of the character you are creating articulate the thoughts and impressions you get as yourself.
    b. Describing of the future end result: Describe collectively the film you. Describe collectively the film you saw.
    c. Naming technique – title of action or objective 
  2. Movement material: a. Viewpoints: Unison movement versus unique movement, moving echoes, how do you organize yourself in corespondence to the group.
    b. Bodily frame work – ”carrying”, ”emotional elevator”, ”disparately pulled strings – double directions” 
  3. Atmospheres: How is an atmosphere created? How is an atmosphere transformed? How is an atmosphere sustained? 
  4. Automatic writing, collective writing. 
  5. Interview about the remote. 

 


Description

Registration and further information