Omfattning: 2
Tidtabel: 25.02.2019 - 08.03.2019
Ansvarslärare (är i kraft 01.08.2018-31.07.2020):
Hanna Maylett
Kontaktuppgifter till kursens personal (gäller denna kursomgång):
Opettaja Annamaria Hutri. annamariahutri@me.com Phone: +46708352252
Vastuuopettaja Sakari Kirjavainen
Undervisningsperiod (är i kraft 01.08.2018-31.07.2020):
IV-V, IV, V
Lärandemål (är i kraft 01.08.2018-31.07.2020):
Opintojakson jälkeen opiskelija tuntee oman ammattiroolinsa kautta jonkin elokuvaohjausta sivuavan elokuvan osa-alueen teoreettisesti ja käytännössä.
Opiskelija ymmärtää elokuvanteon monialaisuuden ja ryhmätyön vuorovaikutuksellisen luonteen.
Opiskelija osaa integroida opintojaksolla saavuttamansa ammatillisia tietoja ja taitoja tai metodiikkaa soveltavasti taiteelliseen elokuvanteon prosessiin ja syventää elokuvallista ajatteluaan, ilmaisullisia keinojaan elokuvan tekoprosessissa.
Innehåll (är i kraft 01.08.2018-31.07.2020):
Ohjauksen vaihtuvasisältöiset työpajat ovat kaksiviikkoisia intensiivikursseja, joiden aihe ja sisältö vaihtelee vuosittain, mutta liittyy elokuvaohjaajan ammatillisia valmiuksia syventävään osaamiseen. Opettajina kurssilla toimivat ELOn opettajat tai vierailevat asiantuntijat. Työpajamuotoisella opintojaksolla opiskelija harjoittelee ja tutkii eriytetysti jotakin elokuvaohjauksen osa-aluetta tai teemaa ryhmätyössä muiden kanssa sekä harjoittelee teoreettisen tiedon soveltamista käytäntöön.
Närmare beskrivning av kursens innehåll (gäller denna kursomgång):
PLACE
25.2. class room U409 / Otakaari 1 / wing U / 4th floor
26.2.-7.3. space A126 / Otakaari 1 / wing A / 1st floor (enter the building through the door X)
8.3. class room U409 / Otakaari 1 / wing U / 4th floor
COURSE CONTENT
Learning goals:
Divised films practical tools for finding flow, releasing creative blockages and tools for creating collectively authored pereformance through suggestive techniques, movement material, physical action tools, translation technique and articulation tools in a process oriented production.
Metoder, arbetssätt och bedömningsgrunder (är i kraft 01.08.2018-31.07.2020):
Toteutus: Aktivoivat luennot, ekskursiot, työpajamuotoinen harjoittelu, katselut, tutoroitu itsenäinen suunnittelu ja harjoitustehtävät, katselu ja palautekeskustelu.
Arviointi: Opetukseen osallistuminen ja harjoitusten tekeminen.
Arbetsmängd (är i kraft 01.08.2018-31.07.2020):
Kuormittavuus riippuu kurssitoteutuksesta ja opintopistelaajuudesta, tarkemmat tiedot annetaan kurssiesitteessä.
Studiematerial (är i kraft 01.08.2018-31.07.2020):
Annetaan kurssiesitteessä.
Närmare information om kursmaterial (gäller denna kursomgång):
COURSE REFERENCES
Litterature:
”A practical guide to ensemble devising” by Davis Robinsson
”Concious dreaming – A spiritual path for everyday life” by Robert Moss ”Are we here yet? - Damaged goods – Meg Stuart” editor Jeroen Peeters
Films:
”Jag är nyfiken – en film i gult” by Vilgot Sjöman
”Ruotsalainen hetki” by Työryhmä Björkman, Haapkylä, Korpela, Knihtilä and Kaskinen
Ersättande prestationer (är i kraft 01.08.2018-31.07.2020):
ELO-C3514 TV-ilmaisu
Förkunskaper (är i kraft 01.08.2018-31.07.2020):
Esitietovaatimukset ilmoitetaan kurssitoteutuksen yhteydessä kurssiesitteessä.
Bedömningsskala (är i kraft 01.08.2018-31.07.2020):
hyväksytty / hylätty
Tilläggsinformation (är i kraft 01.08.2018-31.07.2020):
Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti elokuvaohjauksen pääaineopiskelijoille 2. vuodesta eteenpäin sekä erikseen kurssiesitteessä ilmoitettavalle muulle pääaineopiskelijaryhmälle. Toissijaisesti opintojakso on tarkoitettu ohjauksen sivuaineopiskelijoille. Maksimi osallistujamäärä määritellään opintojaksoille toteutuskohtaisesti. Kurssipaikat täytetään pääsääntöisesti ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuneita pyydetään liittämään weboodi-ilmoittautumisen lisätietoihin ote sivuaine-opinto-oikeudesta tai muusta vastaavasta kurssille mahdollisesti oikeuttavasta dokumentaatiosta.
Tilläggsinformation om kursen (gäller denna kursomgång):
Kurssin osallistujat:
- Teakin näyttelijäntaiteen maisteriopiskelijat
- ELOn ohjausopiskelijat
- ELOn muut pääaineopiskelijat
EQUIPMENT
WEEK 1: 26.2.-7.3. Aalto Studios TakeOut / Otakaari 7
1 x hard drive (from the course assistant)
1 x 60D kit + Manfrotto stand 26.-7.3. (will be kept the whole course)
1 x computer for editing 26.-7.3. (will be kept the whole course)
WEEK 2: 4.-7.3. Aalto Studios TakeOut / Otakaari 7
3 x 60D kit + Manfrotto stand (= students get 2 more from TakeOut on Monday morning)
2 x computer for editing (= students get 1 more from TakeOut on Monday morning)
3 x hard drive (= 2 more from the course assistant)
Närmare information om tidtabellen (gäller denna kursomgång):
SCHEDULE
1. Monday (U409): lecture about the upcoming course, basics and theories and
2. Tuesday (A126): Memory of a person - tools for bodily character creation
3. Wednesday (A126): Viewpoints - collective movement material tools
4. Thursday (A126): Suggestions – Tools for creating atmosphere
5. Friday (A126): Site specific – letting the demographic of a space influence storytelling- Demo
6. Monday (A126): Automatic writing, The classical elements as a dramaturgical frame.
7. Tuesday (A126): The physical action
8. Wednesday (A126): Articulation, choreophonia, materialising action.
9. Thursday (A126): Interview about the remote
10. Friday (U409): Demo
Monday lecture about the course in brief:
- Devising practices – before and beyond Devising.
- Dramaturgical metaphors: The Classical elements as a dramaturgical frame work.
- The physical Action technique: The anatomy of something happening.
- Physical memories. Memory through movment and gesture. Meisner teqnique brief intoductory.
- Suggestive tools: a. Soundscapes b. Visual-scapes c. Emotional-scapes d. Kinetic-scapes
- Articualtion tools:
a. Choreophonia – In between fiction of the character you are creating articulate the thoughts and impressions you get as yourself.
b. Describing of the future end result: Describe collectively the film you. Describe collectively the film you saw.
c. Naming technique – title of action or objective - Movement material: a. Viewpoints: Unison movement versus unique movement, moving echoes, how do you organize yourself in corespondence to the group.
b. Bodily frame work – ”carrying”, ”emotional elevator”, ”disparately pulled strings – double directions” - Atmospheres: How is an atmosphere created? How is an atmosphere transformed? How is an atmosphere sustained?
- Automatic writing, collective writing.
- Interview about the remote.