Credits: 1

Schedule: 01.04.2019 - 05.04.2019

Teacher in charge (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Rauno Ronkainen

Contact information for the course (applies in this implementation): 

Kurssin opettajana toimii

Hans Barck 

barckhans@gmail.com

+358 40 7339989

Teaching Period (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

III

Learning Outcomes (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Antaa käytännönläheinen yleiskuva elokuvaajan ammatin keskeisistä teknisistä
kysymyksenasetteluista ja työprosesseista. Syventää ammattitermistön hallintaa englannin kielellä.

Content (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Kurssin tehtävät ja kysymykset annetaan sähköpostitse ja ne pohjautuvat kurssin puitteissa luettavaan kirjaan: Paul Wheeler, Practical Cinematography (Second Edition, Focal Press 2005). Kirjan lukemiseen varataan aika lukujärjestyksessä. Opiskelijan kirjoittamat vastaukset käsitellään yhteisessä palautetilaisuudessa.

Details on the course content (applies in this implementation): 

Kysymykset kirjan pohjalta.

Valitse kustakin jaksosta2 kysymystä, joihin etsit vastaukset kirjasta.

Vastaa kokonaisilla johdonmukaisilla lauseilla ja perustele mielipiteesi omin sanoin.

Vastausten Deadline (sähköpostitse kurssin opettajalle, Hans Barck) 5.4.2019 ja palautetilaisuus viikolla 14, 2019.

Questions based on the book.

Select two questions from each section, for which you can find answers from the book.

Reply in complete, coherent sentences and explain your point of view in your own words. 

Deadline for answers is 5thof April 2019. Send your answers with e-mail (to the teacher of this course). Feedback of your answers is on week 14 (2019).


Assessment Methods and Criteria (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Itsenäinen työ annettujen kysymysten pohjalta, oma analyysi ja kirjoittaminen sekä suullinen palaute.

Workload (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Opiskelijan itsenäinen työ 22 h. Yhteinen palaute 5 h.

Study Material (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Paul Wheeler: Practical Cinematography (Second Edition, Focal Press 2005)

Details on the course materials (applies in this implementation): 

KIRJA: PRACTICAL CINEMATOGRAPHY 2019

Paul Wheeler (Second edition, Focal Press 2005)


BOOK: PRACTICAL CINEMATOGRAPHY 2019  ELO-C4013

Paul Wheeler (Second edition, Focal Press 2005)


KYSYMYKSET / QUESTIONS (in English below after Finnish text)

 

JAKSO 1, Luvut 1-4 (sivut. 3-48)

 

1) Mitä tuotannollisia etuja on kuvaajan laatimalla teknisellä (erikois- / lisäkalusto-) aikataululla?

 

2) Mitä tarkoittaa käsite ”full negative” ja miksi tuottaja saattaa vaatia sitä?

 

3) Esittele lyhyesti peilietsimen (mirror reflex camera) toimintaperiaate 

 

4) Miten verkkokalvon jälkikuvailmiö liittyy liikkeen kokemiseen elokuvaa katsottaessa?

 

5) Miksi 24 FP/S ja 30 FP/S syntyivät  USA:ssa ja 25 FPS Euroopassa?

 

  

JAKSO 2, Luvut 5-7 (sivut. 49-81)

 

1) Miten kuvan kontrasti vaikuttaa kuvan terävyyden kokemiseen/havainnointiin?

 

2) Mitä eroja on teleobjektiivilla (telephoto lens) ja normaalilla kiinteäpolttovälisellä objektiivilla?

 

3) Mitkä ovat zoom-objektiivien tyypillisiä ongelmia?

 

4) Missä filmikuvan rakeisuus näkyy tyypillisesti selkeimmin?

 

5) Mitä on filmin huntu (base level fog)?

 

 

JAKSO 3, Luvut 8 – 13 (sivut. 82-119)

 

1) Kuinka monta printterin valon pykälää vastaa yhtä aukkoa kameran himmennystä?

 

2) Mitä etuja on logaritmisessa tallennuksessa?

 

3) Jos kuvitellun valaisutilanteen päävalo olisi kohdistuvan valon mittauksella f 16 ja tasoitusvalo f 1,4, miten tämä ilmaistaisiin (angloamerikkalaisille tyypilliseen tapaan) valaisun kontrastisuhteena (lighting ratio)?

 

4) Kuvitellaan kuvaustilanne, jossa kuvaat ulkovalossa (5600 Kelvin) keinovalofilmille ”day-for-night” –kohtausta ja haluat laboratorion printaavaan työkopiotasi 2,5 aukkoa alas (tummemmaksi). 

Taiteellisista syistä haluat värien toistuvan työkopiossa kuitenkin 1/4 Plus Green korjauksen verran vihreänä ja 1/2 CTO:n verran lämpimämpänä kuin normaalivalotuksessa. 

Et halua käyttää lainkaan kamerafilttereitä. Käytössäsi on tungsten-valokalusto ja haluat kuvata 18% harmaakortin näitä valoja käyttäen pimeässä huoneessa. 

Kuinka valaiset ja valotat harmaakortin ja miten ohjeistat laboratoriota?

 

 

JAKSO 4, Luvut 14 – 17 (sivut. 119-156)

 

1) Mitkä seikat vaikuttavat auringonvalon värilämpötilaan?

 

2) Mikä on kuunvalon värilämpötila (karkeasti ottaen)?

 

3) Mitä eroa on (Wratten) kamerafilttereillä  85, 85B ja 85C?

 

4) Mikä on valon kontrastien katsomiseen tarkoitetun ”panchro”-lasin nimen syntyhistoria?

 

5) Mikä on ”hyperfocal distance”?

 

6) Miksi super-16 syvyysterävyystaulukkoon suositellaan 1/2000 tuuman  (n. 0,0127 mm) ”circle of confusionia”, jos ollaan tekemässä levennyskopioita 35mm:lle?

 

7) Mikä on ”completion bond” ja miten se liittyy kameratesteihin?

 

8) Mikä on ”frame leader

 


JAKSO 5, Luvut 18 – 22 (sivut. 159-199)

 

1) Mitä eroa on ”Full Screen (Silent) Aperturella ja ”Academy Aperurella”?

 

2) Miten 65 mm kuvattuun elokuvaan saadaan ääniraita esityskopioon?

 

3) Kuka on kehittänyt super-16 –formaatin?

 

 

SECTION 1, Chapters 1-4 (pp. 3-48)

 

1) What are the advantages, in terms of the production, of drawing up a schedule of technical (special / additional) equipment?  

 

2) What does the concept ‘full negative’ mean, and why can a producer claim it?

 

3) Briefly introduce how a mirror reflex camera operates.

 

4) How is the phenomenon of persistence of vision associated with the movement one perceives while watching a movie?

 

5) Why did 24 FPS and 30 FPS become established in the USA, while 25 FPS became the standard in Europe?

 

 

SECTION 2, Chapters 5-7 (pp. 49-81)

 

1) How does the level of contrast of an image affect its perceived level of sharpness?

 

2) What are the differences between a telephoto lens and a normal, fixed focal length lens?

 

3) What are the typical problems with zoom lenses?

 

4) Where on a frame of film stock is its granularity typically the most visible?

 

5) What is a film’s veil (base level fog)?

 


SECTION 3, Figures 8 to 13 (pp. 82-119)

 

1) How many printer’s light notches correspond to one-hole camera dimming?

 

2) What are the advantages of logarithmic recording?

 

3) Under imaginary lighting conditions, if the key light was f 16 according to incident-light metering and the fill light f 1.4, how would this be expressed as lighting ratio (typical for Anglo-Americans)?

 

4) Describe a situation in which you are shooting, in outdoor light (5600 Kelvin), an artificially lit day-for-night scene on tungsten-balanced film, and you want the laboratory to print a working copy with the aperture set to -2.5 (darker).

For artistic reasons, you want to repeat the colours in the working copy with 1/4 Plus Green correction and 1/2 CTOs warmer than the standard exposure. 

You do not want to use any camera filters. You have tungsten light fixtures, and you want to shoot an 18% grey card using these lights in a dark room.

How would you light and expose the grey card and how would you instruct the laboratory?

 

 

SECTION 4, figures 14-17 (pp. 119-156)

 

1) What factors affect the color temperature of sunlight?

 

2) What's the approximate color temperature of moonlight?

 

3) What is the difference between (Wratten) filters 85, 85B and 85C?

 

4) How was the name panchro given to the glass meant for observing light contrasts? 

 

5) What is hyperfocal distance?

 

6) Why is a 1/2000th of an inch (about 0.0127 mm) circle of confusion recommended for the super-16 depth of field table if you are making copies with a larger aspect ratio for 35mm film?

 

7) What is the completion bond and how does it relate to camera tests?

 

8) What is the frame leader?

 


SECTION 5, figures 18-22 (pp. 159-199)

 

1) What is the difference between Full Screen (Silent) Aperture and Academy Aperture?

 

2) How can a soundtrack be added to the release print of a 65 mm film’s soundtrack?

 

3) Who developed the Super-16 format?

 





Substitutes for Courses (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

22724 Kirjatentti: Practical Cinematography (V) (1 op)

Course Homepage (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

https://mycourses.aalto.fi/course/search.php?search=ELO-C4013

Grading Scale (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

Hyväksytty - hylätty

Registration for Courses (valid 01.08.2018-31.07.2020): 

WebOodi-ilmoittautuminen. Katso ilmoittautumisaika WebOodista.

 

Kursseille ottamisen prioriteettijärjestys Aalto ARTSissa 1.1.2018 lähtien (Taiteiden ja suunnittelun akateemisen komitean päätös 10.10.2018).

Prioriteettijärjestys on seuraava:

  1. opiskelijat, joilla kurssi kuuluu pääaineen/ohjelman pakollisiin opintoihin, ja on opiskelijan HOPSissa aikataulutettu ko. lukuvuodelle
  2. vaihto-opiskelijat, joiden opintosuunnitelmaan kurssi on ko. lukukaudelle hyväksytty
  3. opiskelijat, joilla kurssi kuuluu pääaineen/ohjelman pakollisiin opintoihin, ja on suorittamatta
  4. opiskelijat, joilla kurssi kuuluu pääaineen/ohjelman vaihtoehtoisiin opintoihin, ja on opiskelijan HOPSissa aikataulutettu ko. lukuvuodelle
  5. opiskelijat, joilla kurssi kuuluu pääaineen/ohjelman vaihtoehtoisiin opintoihin, ja joilla vaihtoehtoisia opintoja on tutkintovaatimusten mukaan vielä suorittamatta
  6. opiskelijat, joilla kurssi kuuluu sivuaineen pakollisiin opintoihin
  7. opiskelijat, joilla kurssi kuuluu sivuaineen vaihtoehtoisiin opintoihin, ja joilla vaihtoehtoisia opintoja on opiskelijan tutkintovaatimusten mukaan vielä suorittamatta
  8. erilaisten liikkuvuusopintojen kautta kurssille hakeneet opiskelijat (Aalto-yliopiston sisäinen liikkuvuus, JOO-opinnot ym.)
  9. muut opiskelijat 

 

Kursseilla, jotka on tarkoitettu monialaisiksi, voidaan käyttää kurssin osaamistavoitteisiin soveltuvaa prioriteettijärjestystä (esim. UWAS-kurssit), huomioiden kuitenkin yliopiston velvoite mahdollistaa opiskelijan opintojen eteneminen ko. tutkinnon tavoiteajassa. Priorisointijärjestys ei toistaiseksi koske yhteisen opetuksen yksikön järjestämiä valinnaisia kursseja eikä tohtorikursseja.

Kurssille ottamisen priorisointipäätös ei vaikuta opettajan oikeuteen asettaa kurssille esitietovaatimuksia.

 

Details on the schedule (applies in this implementation): 

Viikko 14 itsenäistä työskentelyä maanantai - torstai 1. - 4.4

Perjantai 5.4 klo. 9:30 alkaen tentin yhteinen suullinen palaute. 

Osoitteessa Otakaari 7, luokka Tarkovski.

Week 14 student's independent work between Monday to Thursday 1. - 4.4

Friday 5.4 starting 9:30 am common feedback.

Address Otakaari 7, class room Tarkovski.

Description

Registration and further information