Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi (1.8.2018-31.7.2020) kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.
OSAAMISTAVOITTEET
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee erilaisia vuorovaikutustilanteita jäsenteleviä teorioita,
- osaa reflektoida ja kehittää omia toimintatapojaan taidekasvatuksellisissa vuorovaikutustilanteissa.
Laajuus: 3
Aikataulu: 19.02.2019 - 05.04.2019
Vastuuopettaja (voimassa 01.08.2020-31.07.2022): Hanna Pulkkinen, Tiina Pusa
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Mimmu Rankanen
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssin CEFR-taso (koskee tätä kurssikertaa):
Opetuskieli ja suorituskielet (voimassa 01.08.2020-31.07.2022):
Opetuskieli: suomi
Suorituskielet: suomi, ruotsi
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Kurssilla käsitellään erilaisia vuorovaikutusilmiöitä ja -tilanteita teoriassa ja käytännössä taidekasvatuksen näkökulmasta. Kurssilla lisätään ymmärrystä opettajan, oppilaiden, oppilasryhmien ja kollegoiden välisistä vuorovaikutusilmiöistä, sekä pohditaan taidepohjaisten menetelmien mahdollisuuksia näissä tilanteissa.
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Hyväksytty/hylätty. Arviointi koostuu aktiivisesta osallistumisesta, itsearvioinnista, vertaisarvioinneista, arvioinnista vuorovaikutuksessa opettajan kanssa.
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Oheinen kirjallisuus valikoiduin osin.
Gerhard, S. (2007). Rakkaus ratkaisee. Helsinki: Edita.
Hakkarainen, K., Lipponen, L. & Lonka, K. (2001). Tutkiva oppiminen. Järki, tunne ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. Porvoo: WSOY.
Keltikangas-Järvinen, L. (2006). Temperamentti ja koulumenestys. Helsinki: WSOY.
Sinkkonen, J. & Kalland, M. (toim.) (2001). Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen. Helsinki: WSOY.
Niemistö, R. (1999). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopiston tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia. Helsinki: Palmenia-kustannus.
Nuorisotutkimus (2)2011.
Salmivalli, C. (2010). Koulukiusaamiseen puuttuminen. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Saloviita, T. (2007). Työrauha luokkaan. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Sava, I. & Vesanen-Laukkanen, V. (toim.) (2004). Taiteeksi tarinoitu oma elämä. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Toikka, K. & Toikka, P. (2006). Ratkaisuna ryhmätoiminta – välineenä vuorovaikutus. Löytöretki luoviin ryhmätoiminnan menetelmiin. Vantaan
kaupunki, Urban II –yhteisöaloiteohjelma 2001–2006.
Uusikylä, K. (2005). Luova koulu, rokote kouluviihtymättömyyteen. Teoksessa Karppinen, S., Ruokonen, I. & Uusikylä K. (toim.) (2005). Taidon ja t
aiteen luova voima. Kirjoituksia 9–12 -vuotiaiden lasten taito- ja taidekasvatuksesta. Helsinki: Finn lectura.
SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet
4 Hyvä koulutus
10 Eriarvoisuuden vähentäminen
11 Kestävät kaupungit ja yhteisöt