Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi (1.8.2018-31.7.2020) kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.

OSAAMISTAVOITTEET

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää arviointiin liittyvät koulutuspoliittiset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet opetuksen ja koulutuksen kehittämisessä
  • ymmärtää monipuolisen formatiivisen ja summatiivisen oppimisen arvioinnin periaatteet ja muodot sekä soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti ja arvioida omia ratkaisujaan kriittisesti
  • ymmärtää monialaisten oppimiskokonaisuuksien opetussuunnitelmalliset perustelut ja pystyy toteuttamaan laajoja monialaisia opetuskokonaisuuksia
  • omaa valmiudet verkottua aineensa opetukselle tärkeiden sidosryhmien ja yhteiskunnan eri toimijoiden kanssa oppilaitosten sisällä ja ulkopuolella tapahtuvaa opetusta toteutettaessa ja kehitettäessä
  • omaa perusvalmiudet työyhteisön, opetussuunnitelmien ja laajojen pedagogisten kokonaisuuksien kehittämiseen

Laajuus: 5

Aikataulu: 11.02.2019 - 06.05.2019

Vastuuopettaja (voimassa 01.08.2020-31.07.2022):

Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Tiina Pusa

Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):

Kurssin CEFR-taso (koskee tätä kurssikertaa):

Opetuskieli ja suorituskielet (voimassa 01.08.2020-31.07.2022):

Suomi

SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS

Sisältö
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Opintojaksossa käsitellään arvioinnin periaatteita ja niiden tarkoituksen mukaista soveltamista. Arviointia käsitellään opetuksen ja koulutuksen laajoissa viitekehyksissä. Hahmotetaan opetussuunnitelmatyön monitasoisia prosesseja. Tarkastellaan pedagogisen johtamisen rooleja ja tasoja.

Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Opintojakso toteutetaan Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteistyönä.

PERUSTIETOJA

Oppimateriaali
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

     

    • Atjonen, P. (2015). Kehittävä arviointi kasvatusalalla. Tampere: Kirjokansi. Ss. 1-19
    • Atkinson, D. (2011). Art, Equality and Learning: Pedagogies Against the State. Sense Publishers
    • Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Niinivaara, P., Raami, A. & Vainikainen, M-P. (2017). Ajattelun taidot ja oppiminen. Helsinki. PS-kustannus.
    • Kauppinen,E., Vitikka, E. (toim.). Oppilaan ja opiskelijan oppimisen arviointi perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa . Opetushallitus.
    • Vitikka, E. & Salminen, J. & Annevirta, T. (2014). Opetussuunnitelma opettajankoulutuksessa: kirjoitettujen opetussuunnitelmien kirjavuus. Teoksessa Opettajankoulutuksen tilannekatsaus. Mahlamäki-Kultanen, S. & Lauriala, A. &Karjalainen, A. & Rautiainen, A. & Räkköläinen, M. & Helin, E. & Pohjonen, P. & Kari Nyyssölä (toim.). Tilannekatsaus marraskuu 2014. Muistiot 2014:4, OPH.
    • Quakrim-Soivio, N. (2015). Oppimisen ja osaamisen arviointi. Helsinki: Tammi. sivut 59-156

LISÄTIETOJA

Description

Registration and further information