Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.

OSAAMISTAVOITTEET

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- ottaa huomioon aikapohjaisen median erityistarpeet visuaalisessa viestinnässä
- konseptoida ehdotuksen liikegrafiikkaprojektiksi
- muokata erilaisia visuaalisessa viestinnän aineistoja liikegrafiikaksi
- soveltaa tarinan- ja kuvakerronnan perusteita liikkuvan kuvan ilmaisuun
- yhdistää ääntä ja musiikkia liikkuvaan kuvaan
- käyttää liikkettä visuaalisen viestin tehostamiseen
- arvioida projektin vaatiman aika- ja työmäärän

Laajuus: 9

Aikataulu: 19.04.2021 - 28.05.2021

Vastuuopettaja (voimassa 01.08.2020-31.07.2022): Antti Hietaniemi

Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Antti Hietaniemi

Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):

Kurssin CEFR-taso (koskee tätä kurssikertaa):

Opetuskieli ja suorituskielet (voimassa 01.08.2020-31.07.2022):

Opetuskieli: suomi

Suorituskielet: suomi, ruotsi

SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS

Sisältö
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Liikkuvan kuvan kieli, tekniikka ja soveltaminen visuaalisessa viestinnässä. Kurssin harjoitustehtävä rakentuu vaihtuvan sisällöllisen teeman ympärille.
    - liikegrafiikan kulttuuri ja historia
    - liikegrafiikan suunnittelun perusteet: luova kirjoittaminen, storyboarding, animatic, lookdev
    - liikegrafiikan tuotannon ympärille rakentuneet yhteisöt ja toimijat
    - elokuvallinen tarinan- ja kuvakerronta liikegrafiikassa
    - tuotanto eri formaattien vaatimuksiin: vaaka, pysty, neliö
    - yksinkertainen 3D-tuotanto, rendaaminen ja kompositointi 
    - visuaalisten tehosteiden toteuttaminen
    - leikkaus, äänisuunnittelu ja jälkikäsittely
    - vierailevat luennoitsijat: freelancerit ja alalla toimivien yrityksien edustajat

Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Kurssitehtävät, läsnäolo ja aktiivisuus. Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään 80 % läsnäoloa ja tehtävien hyväksyttyä suorittamista. Kurssipalautteen antaminen on osa suoritusta.

Työmäärä toteutustavoittain
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Opiskelijan työtä yhteensä 243 h, josta
    Kontaktiopetus: 126 h
    Itsenäinen työskentely: 117 h

PERUSTIETOJA

Oppimateriaali
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    - Historiallisia ja ajankohtaisia esimerkkejä:

    • mainoselokuvia
    • musiikkivideoita
    • showreelejä
    • lähetysgrafiikkaa

    - Kirjallisuutta:

    • Jon Krasner: Motion Graphic Design​
    • Austin Shaw: Design for Motion
    • Lev Manovich: Software Takes Command
    • Herbert Zettl: Sight Sound and Motion​
    • David O'Reilly: Basic Animation Aesthetics
    • Antti Hietaniemi: Liikegrafiikan käsikirja

    - Digitaaliset sisällöntuotannon ohjelmistot:

    • Sisällöntuotanto: Adobe Photoshop & Illustrator
    • Kompositointi ja visuaalisten tehosteiden tuotanto: Adobe After Effects
    • 3D:n tuotanto: Maxon Cinema 4D
    • Videokuvan leikkaus ja jälkikäsittely: Adobe Premiere
    • Videotiedostojen rendaaminen ja prosessointi: Adobe Media Encoder

    - Online-ohjemateriaalit:

    • Adobe HelpX: After Effects & Premiere
    • Greyscale Gorilla: Intro to Cinema 4D

Korvaavuudet
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Kurssi korvaa lukuvuosien 2018-20 tutkintovaatimusten kurssin DOM-C1054 Väline: Liike, 6 op

Esitiedot
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Väline: Koodi