Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.

OSAAMISTAVOITTEET

Opiskelija ymmärtää markkinoinnin yleisiä periaatteita ja peruskäsitteitä ja syventää BA-vaiheessa hankittua osaamista. Opiskelija osaa analysoida markkinaympäristöä, markkinoinnin tehokkuutta ja sen toimivuutta, kehittää sitä ja mitata sen tuloksellisuutta.

Opiskelijalla on käsitys kuluttajakäyttäytymisen perusteista ja hän tuntee yritysten erilaisia kilpailustrategioita. Kurssi antaa valmiuksia audiovisuaalisten teosten markkinoinnin strategiseen suunnitteluun, keinojen valintaan ja menetelmiin sekä markkinointiviestintään ja mainonnan suunnitteluun eri alustoilla.

Laajuus: 2

Aikataulu: 16.11.2020 - 20.11.2020

Vastuuopettaja (voimassa 01.08.2020-31.07.2022): Miia Haavisto

Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Miia Haavisto

Kurssin yhteystiedot (voimassa 06.11.2020-21.12.2112):

Miia Haavisto miia.haavisto@aalto.fi / 050 465 5094




Kurssin CEFR-taso (koskee tätä kurssikertaa):

Opetuskieli ja suorituskielet (voimassa 01.08.2020-31.07.2022):

Opetuskieli: suomi

Suorituskielet: suomi, ruotsi, englanti

SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS

Sisältö
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Kurssilla esitellään markkinointia koskevia eri teorioita. Opiskelijat perehtyvät sekä perinteisiin että uusiin markkinointimenetelmiin. Syvennytään elokuva- ja televisiotuotantojen markkinoinnin erityispiirteisiin

Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Luento-opetusta, keskustelua, vierailijoita, itsenäisiä tai ryhmätehtäviä js itsenäisesti opiskeltavia materiaaleja.

    Hyväksytty suoritus on 80% läsnäolo ja riittävä osallistuminen keskusteluihin, jotta opetussisällön omaksumisesta voidaan varmistautua.

Työmäärä toteutustavoittain
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Ilmoitetaan tarkemmin kurssiesitteessä

PERUSTIETOJA

Korvaavuudet
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Sovittavalla tavalla markkinointiin liittyviä kursseja.

Esitiedot
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Suoritettu BA-tutkinto.

Ilmoittautuminen

LISÄTIETOJA

Lisätietoja
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Opiskelijoiden tulee osallistua kurssin ensimmäiselle kerralle varmistaakseen opintopaikkansa.

  • Koskee tätä kurssikertaa:

    Kurssi pidetään Aallon ohjeistuksen mukaisesti Zoomissa

    ZOOM LINKKI https://aalto.zoom.us/j/63775079945


Kurssin aikataulu
  • Koskee tätä kurssikertaa:

    ELO-E2517 - (L01) 

     

    Markkinointi 16.11.2020 - 20.11.2020

     

    Miia Haavisto miia.haavisto@aalto.fi / 050 465 5094


    Kurssi pidetään Aallon ohjeistuksen mukaisesti Zoomissa

    ZOOM LINKKI https://aalto.zoom.us/j/63775079945

     

    MAANANTAI 16.11.2020 

    9.15 – 10.15       

    Markkinoinnin Uudet 4 P:tä

    Eka Ruola         

    Johtaja, Vincit Now

    Creative director, brand strategist, speaker, writer

     

    Eka Ruola on yksi maamme palkituimmista luovista johtajista – sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Hänellä on 25 vuoden kokemus markkinoinnista, brandinrakennuksesta sekä luovasta tarinankerronnasta. Hän on alan kysytyimpiä puhujia ja ollut useita kertoja eri kansainvälisten luovuuskilpailujen raadeissa. Vuonna 2015 Ruola palkittiin New Yorkissa ensimmäisenä suomalaisena Internationalistin Agency Innovator -palkinnolla. Ruola istuu myös Vincit Oyj:n sekä Kyrö Distilleryn hallituksissa. Tällä hetkellä Ruola toimii Vincit Now -yksikön interim-johtajana vuoden 2020 loppuun asti. Huhtikuussa 2021 Ruola siirtyy pääomistajaksi markkinointitoimisto Nitro Groupiin.

    10.15 – 10.30      Tauko

    10.30 – 12.00      Kurssin avaus ja tavoitteet. 

    12.00 – 13.00      Lounas 

    13.00 – 16.00      Itsenäistä työskentelyä / Tehtävä 1.

     

    TIISTAI 17.11.2020    

    9.15 – 11.00      

    A UK Distributor Perspective

    Andrew Turner

     

    Andrew is a theatrical sales professional with over 30 years of experience working across UK exhibition and distribution. He has worked with key industry leaders such as No.1 exhibitor Cineworld Cinemas as Head Of Film Buying and more recently 20th Century Fox Films as UK Sales Director distributing a variety of films that include; Avatar, Bohemian Rhapsody, The Greatest Showman, X-Men, Deadpool, Life Of Pi, Gone Girl, Murder on The Orient Express, The Revenant, Ice Age, Black Swan, The Shape Of Water, Birdman, Pride and Pain And Glory (Dolor Y Gloria).

    The total gross box office achieved whilst at Fox is £2B including 28 £20M+ titles, 63 £10M+ titles, 81 weeks at No.1, the biggest ever 3D film, the biggest Bollywood film and 35 BAFTA wins. 

    Last year Andrew was the inaugural recipient of Cineworld's Special Recognition Award which was for his dedication to providing the widest variety of films which include diaspora audiences with the introduction of Bollywood films into UK multiplexes. He is currently working as a consultant for a technical company Gower Street Analytics. 

    11.00 – 12.00      Tehtävän 1 läpikäynti 

    12.00 – 13.00      Lounas

    13.00 – 16.00      Itsenäistä työskentelyä / Tehtävä 2

     

    KESKIVIIKKO 18.11.2020

    9.15 – 10.30       

    Taivas varjele!” – Kuinka ranttaliksi panevista ryppyisistä ikäihmisistä tehtiin ilmiö. Case: Teräsleidit

    Julia Nykyri, markkinointipäällikkö SF Studios.

     

    Julia Nykyri on työskennellyt markkinointialalla lähes kymmenen vuotta, ensin mediatoimistossa ja sen jälkeen elokuvalevitysyhtiön markkinoinnissa. Yhden Suomen suurimman elokuvalevittäjän, SF Studiosin, markkinointipäällikönä Nykyri vastaa vuosittain noin parinkymmenen elokuvan markkinoinnista. Nykyri on työskennelyt uransa aikana usean Hollywood-studion – 20th Century Foxin, Disneyn, Warner Bros. Picturesin, Sony Picturesin ja Metro-Goldwyn-Mayerin – kanssa. Monipuolisen taustansa ansiosta Nykyri yhdistää tehokkaasti datan luovaan ajatteluun ja tuntee mediakentän hyvin. Esimerkkejä elokuvista, joiden markkinoinnista Nykyri on Suomessa vastannut, ovat: Teräsleidit, Lost Boys, Koirat eivät käytä housuja, Once Upon A Time...In Hollywood, Logan, A Star Is Born, Pikku naisia, Spider-Man: Far Fron Home, Aquaman & Bad Boys For Life.

     

    10.45 – 12.00      Tehtävän 2 läpikäynti. 

    12.00 – 13.00      Lounas 

    13.00 – 16.00      Itsenäistä työskentelyä / Tehtävä 3

     

    TORSTAI 19.11.2020             

    9.15 – 11.00       

    Dataohjautuva myynti ja markkinointiCASE: Finnkino

    Anna ColláneCommerce Manager & Head of GRPR, Finnkino Oy

     

    Anna toimii verkkokauppa- ja asiakkuusohjelman vetäjänä Finnkinolla. Työssään hän kehittää asiakaskokemusta digitaalisissa kanavissa, optimoi ostopolkuja ja pohtii uusia viestintäkanavia datan ja analytiikan avustuksella yhdessä tiiminsä kanssa. Verkkokaupalla on koronakriisin keskellä ollut keskeinen rooli lipunmyynnissä ja asiakaspalvelussa, ja korona onkin muuttanut joidenkin kohderyhmien kuluttajakäyttäytymistä. Dataohjautuvan myynnin ja markkinoinnin kehittämisen lisäksi Anna vastaa Finnkinolla tietosuojasta, joka on tiukentuvine lainsäädäntöineen ja tulkinnanvaraisuutensa puolesta tuo omat haasteensa datan hyödyntämiseen. Annalla on kokemusta myös dataa hyödyntävistä tutkimushankkeista koskien mm. sisältöjen vaikutuksesta verkkokauppaostamiseen aina mainonnan vaikutusten mittaamiseen.

     

    11.00 – 12.00      Tehtävän 3 läpikäynti

    12.00 – 13.00      Lounas 

    13.00 – 16.00      Itsenäistä työskentelyä / Tehtävä 4

     

    PERJANTAI 20.11.2020      

    9.15 – 10.30       

    Tiedotus osana kotimaisen elokuvan markkinointi- ja levityskampanjaa.

    Sanna Maria Rantanen, Elokuvatiedottaja, PR-konsultti, mentaalivalmentaja ja yrittäjä, HYPR Agency ja Mindtrix Oy

    Rantanen on työskennellyt elokuvatiedottamisen parissa 20 vuoden ajan. Turun yliopistossa elokuva- ja televisiotiedettä ja mediatutkimusta opiskellut Rantanen tuntee elokuva-alan koko toimintaketjun tuotannosta tiedottamiseen, markkinoinnista myyntiin ja katsojista kriitikoihin. Reilusti yli sadan ulkomaisen ja useiden kymmenien kotimaisten elokuvien tiedottajana hän on ollut mukana houkuttelemassa miljoonia katsojia elokuvateattereihin sekä rakentamassa monia ennätyksellisiä elokuvailmiöitä ja poikkeuksellisia promootiokampanjoita. 

    11 vuoden ajan elokuva-alan yrittäjänä toiminut Rantanen on vaikuttanut muun muassa elokuvien Lost Boys (2020), Teräsleidit (2020), Koirat eivät käytä housuja (2019), Tottumiskysymys (2019), Tuntematon sotilas (2017), Napapiirin sankarit 3 (2017), Napapiirin sankarit 2 (2015), Leijonasydän (2013), Slummien miljonääri (2009) ja Sex and the City — Sinkkuelämää (2008) taustalla. Parhaillaan Rantanen työskentelee esimerkiksi elokuvien Supercool (2020), Vuosisadan häät (2021) sekä Omerta 6/12 (2021) ja Omerta 7/12 (2022) parissa.

    10.45 – 12.00      Tehtävän 4 läpikäynti 

    12.00 – 13.00      Lounas 

    13.00 – 16.00      Tehtävien viimeistelyä

    Kurssi päättyy. 

     

    Kirjalliset tehtävät palautetaan miia.haavisto@aalto.fi kello 17 mennessä.