Please note! Course description is confirmed for two academic years, which means that in general, e.g. Learning outcomes, assessment methods and key content stays unchanged. However, via course syllabus, it is possible to specify or change the course execution in each realization of the course, such as how the contact sessions are organized, assessment methods weighted or materials used.

LEARNING OUTCOMES

The aim is to give students ideas and readiness to work with new materials and techniques.

Credits: 2

Schedule: 13.10.2020 - 23.10.2020

Teacher in charge (valid 01.08.2020-31.07.2022): Liisa Ikonen, Kaisa Mäkinen

Teacher in charge (applies in this implementation): Liisa Ikonen, Kaisa Mäkinen

Contact information for the course (valid 24.08.2020-21.12.2112):


Kurssin vastuuopettaja professori Liisa Ikonen liisa.ikonen@aalto.fi 050-5771042

Opettaja Titta Vilhunen tittavilhunen@gmail.com

+358 451830030


CEFR level (applies in this implementation):

Language of instruction and studies (valid 01.08.2020-31.07.2022):

Teaching language: English

Languages of study attainment: Finnish, Swedish, English

CONTENT, ASSESSMENT AND WORKLOAD

Content
  • Valid 01.08.2020-31.07.2022:

    To deepen the knowledge that students have gained from earlier material studies by experimenting with new or special materials and techniques.

  • Applies in this implementation:

    Kurssilla syvennetään lavastukseen
    käytettävien materiaalien tuntemusta ja niiden työstämiseen liittyvien tekniikoiden
    osaamista.  Kurssilla tutustutaan
    materiaaleihin, jotka ovat kevyitä, kestäviä, edullisia, ekologisia ja helppoja
    työstää, sekä tutkitaan orgaanisten ja epäorgaanisten materiaalien eroa ja
    käyttömahdollisuuksia eri tilanteissa. Lisäksi tarkastellaan
    materiaalivalintojen mukanaan tuomia merkityksiä lavastuksessa ja pohditaan
    lavastuksen ekologisia haasteita.

    Opetus- ja työskentelymuotoina
    toimivat luennot, suunnittelutehtävät, konkreettiset kokeilut ja materiaaleilla
    työskentely.


Workload
  • Valid 01.08.2020-31.07.2022:

    Lectures, demonstrations 40% Practise work, experiments with materials 60%.

  • Applies in this implementation:

    Kurssin laajuus on 4 op sisältäen ennakkotehtävän.

DETAILS

Prerequisites
  • Valid 01.08.2020-31.07.2022:

    ELO-C5004 Workshop Health and Safety

Registration for Courses
  • Valid 01.08.2020-31.07.2022:

    Weboodi registration.

  • Applies in this implementation:

    Opetuskieli: Suomi / Teaching language: Finnish

    Ennakkotehtävä, joka tulee olla tehtynä
    kurssin alkaessa:

    Katso ennen
    kurssin alkamista kiinnostuksesi mukaan 1-8 osaa David Attenboroughin käsikirjoittamasta        dokumenttisarjasta Blue Planet II ​(Huom! sarja on parempi
    alkuperäiskielellä.) Sarja löytyy eri suoratoistopalveluista esim. Prime Video
    - Amazon.com. Vaihtoehtoisesti voit lainata sarjan dvd -levynä laitokselta
    syyskuun ensimmäisen viikon jälkeen. Lainauksissa ota yhteyttä
    opiskelija-assistentti Bea-Stina Tornbergiin bea.tornberg@aalto.fi

    Pohdi luonnon
    monimuotoisuutta lavastussuunnittelun lähtökohtana. Millaiset Blue Planet II
    dokumentista inspiraationsa saaneet muodot, värit ja struktuurit voisivat
    toimia oman lavastussuunnittelusi lähtökohtana? Valitse työskentelysi lähtökohdaksi
    yksi muoto, väri tai struktuuri, jota voisit mielestäsi soveltaa lavastukseen. Etsi
    ajatustasi havainnollistavia referenssikuvia ja/tai luonnostele vapaasti
    valitsemallasi tekniikalla. Jatka työskentelyä ja työstä lähtökohdastasi 10
    variaatiota. Kaikki kuvat kokoon A5.

    Kurssilla valmistettava tehtävä:

    Kurssilla suunnitellaan
    ja toteutetaan ennakkotehtävän pohjalta jokin elementti, osa tai struktuuri,
    joka ajatellaan osaksi/palaksi suurempaa lavastuskokonaisuutta. Valmistuneet
    teokset/kokeilut ja niiden dokumentoidut suunnitteluprosessit esitetään kurssin
    päätteeksi järjestettävässä näyttelyssä Otakaari 7 aulassa. Teoksen/kokeilun
    voi toteuttaa myös ulkona ja dokumentoida näyttelyä varten. 

    Pohdi lisäksi,
    millaisia orgaanisia lavastukseen soveltuvia materiaaleja on olemassa ja
    millaisia uusia vaihtoehtoja voisi olla löydettävissä?


FURTHER INFORMATION

Further Information
  • Valid 01.08.2020-31.07.2022:

    minimum and maximum amounts of participants: 3 / 12

    Attending the first lessons is required.

  • Applies in this implementation:

    Opetuskieli: Suomi / Teaching language: Finnish

    Ennakkotehtävä, joka tulee olla tehtynä
    kurssin alkaessa:

    Katso ennen
    kurssin alkamista kiinnostuksesi mukaan 1-8 osaa David Attenboroughin käsikirjoittamasta        dokumenttisarjasta Blue Planet II ​(Huom! sarja on parempi
    alkuperäiskielellä.) Sarja löytyy eri suoratoistopalveluista esim. Prime Video
    - Amazon.com. Vaihtoehtoisesti voit lainata sarjan dvd -levynä laitokselta
    syyskuun ensimmäisen viikon jälkeen. Lainauksissa ota yhteyttä
    opiskelija-assistentti Bea-Stina Tornbergiin bea.tornberg@aalto.fi

    Pohdi luonnon
    monimuotoisuutta lavastussuunnittelun lähtökohtana. Millaiset Blue Planet II
    dokumentista inspiraationsa saaneet muodot, värit ja struktuurit voisivat
    toimia oman lavastussuunnittelusi lähtökohtana? Valitse työskentelysi lähtökohdaksi
    yksi muoto, väri tai struktuuri, jota voisit mielestäsi soveltaa lavastukseen. Etsi
    ajatustasi havainnollistavia referenssikuvia ja/tai luonnostele vapaasti
    valitsemallasi tekniikalla. Jatka työskentelyä ja työstä lähtökohdastasi 10
    variaatiota. Kaikki kuvat kokoon A5.

    Kurssilla valmistettava tehtävä:

    Kurssilla suunnitellaan
    ja toteutetaan ennakkotehtävän pohjalta jokin elementti, osa tai struktuuri,
    joka ajatellaan osaksi/palaksi suurempaa lavastuskokonaisuutta. Valmistuneet
    teokset/kokeilut ja niiden dokumentoidut suunnitteluprosessit esitetään kurssin
    päätteeksi järjestettävässä näyttelyssä Otakaari 7 aulassa. Teoksen/kokeilun
    voi toteuttaa myös ulkona ja dokumentoida näyttelyä varten. 

    Pohdi lisäksi,
    millaisia orgaanisia lavastukseen soveltuvia materiaaleja on olemassa ja
    millaisia uusia vaihtoehtoja voisi olla löydettävissä?