Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.
OSAAMISTAVOITTEET
Opintojakso suorittanut opiskelija
- tuntee tärkeimmät ihmisen olemukseen, kehitykseen ja oppimiseen liittyvät filosofiset ja psykologiset käsitykset ja teoriat,
- kykenee keskustelemaan erilaisista käsityksistä sekä sanallistamaan omaa taidepedagogista ajatteluaan näiden käsitysten pohjalta.
Laajuus: 4
Aikataulu: 13.01.2021 - 17.02.2021
Vastuuopettaja (voimassa 01.08.2020-31.07.2022): Marja Rastas
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssin CEFR-taso (koskee tätä kurssikertaa):
Opetuskieli ja suorituskielet (voimassa 01.08.2020-31.07.2022):
Opetuskieli: suomi
Suorituskielet: suomi, ruotsi
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Jaksolla tutustutaan eräisiin kasvatus- ja kehityspsykologisiin teorioihin, erilaisiin ihmis- ja oppimiskäsityksiin sekä oppimistyyleihin, sekä pohditaan oppimista yksilön ja yhteisön näkökulmasta. Jaksolla käsitellään myös taiteen merkitystä ihmisen kasvulle ja kehitykselle sekä taiteen oppimiseen ja opettamiseen liittyvää problematiikkaa.
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Opetus- ja opiskelumuodot
- Luento-opetus, ryhmätyöt ja itsenäinen työskentely.
Suoritustavat ja palautemuodot
- Osallistuminen opetukseen
- Opintojakson voi suorittaa myös tenttimällä Sibelius-Akatemian yleisinä tenttipäivinä
Työmäärä toteutustavoittain
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Kontaktiopetus 18 t, itsenäinen työskentely 90 t
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Pakollinen kirjallisuus:
Anttila, E. (2017). Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa. Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 58. https://disco.teak.fi/anttila/
Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-K. (2016). Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Oheiskirjallisuus:
Kronqvist, E. & Pulkkinen, M. (2007). Kehityspsykologia: Matkalla muutokseen. Helsinki: WSOY.
Lonka, K. (2015). Oivaltava oppiminen. Helsinki: Otava.
Rauhala, L. (1983 2005). Ihmiskäsitys ihmistyössä. Helsinki: Gaudeamus.
Siljander, P. (2002 2014). Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen. Helsinki: Otava.
Tynjälä, P. (1999). Oppiminen tiedon rakentamisena: konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. Helsinki: Kirjayhtymä
Korvaavuudet
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Kasvatus, kehitys ja oppiminen 4 op.
SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet
4 Hyvä koulutus