Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.

OSAAMISTAVOITTEET

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

- tuntee erilaisia vuorovaikutustilanteita jäsenteleviä teorioita,

- osaa reflektoida ja kehittää omia toimintatapojaan taidekasvatuksellisissa vuorovaikutustilanteissa.

Laajuus: 3

Aikataulu: 04.03.2021 - 16.04.2021

Vastuuopettaja (voimassa 01.08.2020-31.07.2022): Hanna Pulkkinen, Tiina Pusa

Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Tiina Pusa

Kurssin yhteystiedot (voimassa 18.02.2021-21.12.2112):

Jukka Heiskanen

jukka.m.heiskanen@aalto.fi

050 350 7329

Kurssin CEFR-taso (koskee tätä kurssikertaa):

Opetuskieli ja suorituskielet (voimassa 01.08.2020-31.07.2022):

Opetuskieli: suomi

Suorituskielet: suomi, ruotsi

SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS

Sisältö
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Kurssilla käsitellään erilaisia vuorovaikutusilmiöitä ja -tilanteita teoriassa ja käytännössä taidekasvatuksen näkökulmasta. Kurssilla lisätään ymmärrystä opettajan, oppilaiden, oppilasryhmien ja kollegoiden välisistä vuorovaikutusilmiöistä, sekä pohditaan taidepohjaisten menetelmien mahdollisuuksia näissä tilanteissa.

Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Hyväksytty/hylätty. Arviointi koostuu aktiivisesta osallistumisesta, itsearvioinnista, vertaisarvioinneista, arvioinnista vuorovaikutuksessa opettajan kanssa.

PERUSTIETOJA

Oppimateriaali
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Oheinen kirjallisuus valikoiduin osin.

    Gerhard, S. (2007). Rakkaus ratkaisee. Helsinki: Edita.

    Hakkarainen, K., Lipponen, L. & Lonka, K. (2001). Tutkiva oppiminen. Järki, tunne ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. Porvoo: WSOY.

    Keltikangas-Järvinen, L. (2006). Temperamentti ja koulumenestys. Helsinki: WSOY.

    Sinkkonen, J. & Kalland, M. (toim.) (2001). Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen. Helsinki: WSOY.

    Niemistö, R. (1999). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopiston tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia. Helsinki: Palmenia-kustannus.

    Nuorisotutkimus (2)2011.

    Salmivalli, C. (2010). Koulukiusaamiseen puuttuminen. Jyväskylä: PS-Kustannus.

    Saloviita, T. (2007). Työrauha luokkaan. Jyväskylä: PS-Kustannus.

    Sava, I. & Vesanen-Laukkanen, V. (toim.) (2004). Taiteeksi tarinoitu oma elämä. Jyväskylä: PS-Kustannus.

    Toikka, K. & Toikka, P. (2006). Ratkaisuna ryhmätoiminta – välineenä vuorovaikutus. Löytöretki luoviin ryhmätoiminnan menetelmiin. Vantaan

    kaupunki, Urban II –yhteisöaloiteohjelma 2001–2006.

    Uusikylä, K. (2005). Luova koulu, rokote kouluviihtymättömyyteen. Teoksessa Karppinen, S., Ruokonen, I. & Uusikylä K. (toim.) (2005). Taidon ja t

    aiteen luova voima. Kirjoituksia 9–12 -vuotiaiden lasten taito- ja taidekasvatuksesta. Helsinki: Finn lectura.

Ilmoittautuminen
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Kurssi on pakollinen kuvataidekasvatuksen maisteriopiskelijoille. Kurssille ei voida ottaa muiden ohjelmien opiskelijoita.

  • Koskee tätä kurssikertaa:

    Kurssi koostuu ZOOM-kokoontumisista ja kolmesta ulkona tehtävästä harjoituskerrasta. Tässä tietoa kokoontumisten rakenteesta yleisellä tasolla.


    ZOOM:

    - Zoom-istunnoilla pidetään luento/alustus uuden asian äärellä

    - Zoom-kerroilla tehdään väh. 1 lyhyt toiminnallinen harjoite lämmittelyksi ja totutteluksi

    - lisäksi Zoom-kerroilla tehdään yksi hieman suurempi itsenäinen lopuksi purettava tehtävä, vuorovaikutustehtävä TAI keskustelua


    ULKONA:

    - ulkona työskennellessämme toimimme puolikkaissa ryhmissä

    - kullakin ulkokerralla molemmat pienryhmät kokoontuvat n. 1,5h–2h

    - kokoontuminen tapahtuu kampuksen alueella, jolloin wc:t ja sisätilat ovat tarvittaessa ulottuvillamme

    - myös ulkona noudatamme turvavälejä

    - seuraamme mahdollisia suosituksiin ja rajoituksiin tulevia muutoksia ja reagoimme niihin kurssin aikana


    TEHTÄVÄT KURSSILLA:

    - vuorovaikutuslaboratorio-tehtävä (pienryhmät)

    - pienimuotoisia kirjoitus- tai lukutehtäviä kertojen teemoihin liittyen

    - kurssin 4 op:n koossa toteuttavat opiskelijat tekevät kommentoivan kirjoitustehtävän sovitun lähdeteoksen pohjalta



SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet

    4 Hyvä koulutus

    10 Eriarvoisuuden vähentäminen

    11 Kestävät kaupungit ja yhteisöt

LISÄTIETOJA

Lisätietoja
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

     

     

  • Koskee tätä kurssikertaa:

    Kurssi koostuu ZOOM-kokoontumisista ja kolmesta ulkona tehtävästä harjoituskerrasta. Tässä tietoa kokoontumisten rakenteesta yleisellä tasolla.


    ZOOM:

    - Zoom-istunnoilla pidetään luento/alustus uuden asian äärellä

    - Zoom-kerroilla tehdään väh. 1 lyhyt toiminnallinen harjoite lämmittelyksi ja totutteluksi

    - lisäksi Zoom-kerroilla tehdään yksi hieman suurempi itsenäinen lopuksi purettava tehtävä, vuorovaikutustehtävä TAI keskustelua


    ULKONA:

    - ulkona työskennellessämme toimimme puolikkaissa ryhmissä

    - kullakin ulkokerralla molemmat pienryhmät kokoontuvat n. 1,5h–2h

    - kokoontuminen tapahtuu kampuksen alueella, jolloin wc:t ja sisätilat ovat tarvittaessa ulottuvillamme

    - myös ulkona noudatamme turvavälejä

    - seuraamme mahdollisia suosituksiin ja rajoituksiin tulevia muutoksia ja reagoimme niihin kurssin aikana


    TEHTÄVÄT KURSSILLA:

    - vuorovaikutuslaboratorio-tehtävä (pienryhmät)

    - pienimuotoisia kirjoitus- tai lukutehtäviä kertojen teemoihin liittyen

    - kurssin 4 op:n koossa toteuttavat opiskelijat tekevät kommentoivan kirjoitustehtävän sovitun lähdeteoksen pohjalta



Kurssin aikataulu
  • Koskee tätä kurssikertaa:

    Jos kokoontumiskerran yhteydessä ei ole toisin mainittu, opettajana toimii Jukka Heiskanen.


    4.3. klo 13.15–17 

    ZOOM

    - kurssin esittely

    - ryhmädynamiikka ja roolit

    - ryhmäsopimus ja turvallisen ilmapiirin tärkeys

     

    11.3. klo 13.15–17

    ULKONA

    - ryhmäytymisharjoitteet

    - kontaktin ottaminen

     

    18.3. klo 13.15–17

    ZOOM

    - dialogisuusfilosofia ja opettajan etiikka vuorovaikutuksen lähtökohtana

    - artikkelien lukeminen ja oppimiskahvila

     

    25.3. klo 13.15–17

    ULKONA

    - kontaktiharjotuksia

    - fyysinen ilmaisu (statusilmaisu)

     

    1.4. klo 13.15–17

    ZOOM, Sanna Pajunen-Kyynäräinen

    - värikylpymenetelmä


     12.4. klo 9.15–12                                                         12.4. klo 13.15–17

    ZOOM, Katri Kauppala                                                   ZOOM

    - äänenkäyttö                                                                  - esiintyminen

                                                                                              - esiintymisjännitys

     

    13.4. klo 9.15–12                                                                 13.4. klo 13.15–17

    ZOOM, Virpi Pöyhönen                                                      ZOOM

    - KiVa-koulu                                                                       - minun polkuni opettajana

    - koulukiusaaminen 


    15.4. klo 9.15–12                                                            15.4. klo 13.15–17 

    ZOOM, Katri Kauppala                                                      ULKONA

    - äänenkäyttö                                                                    - esiintyminen                                                                                     

     

    16.4. klo 9.15–12                                                             16.4. klo 13.15–17

    ZOOM/ULKONA                                                                ZOOM

    - viimeiset ryhmätyöt                                                       - kurssipurku