Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.
OSAAMISTAVOITTEET
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee erilaisia vuorovaikutustilanteita jäsenteleviä teorioita,
- osaa reflektoida ja kehittää omia toimintatapojaan taidekasvatuksellisissa vuorovaikutustilanteissa.
Laajuus: 3
Aikataulu: 04.03.2021 - 16.04.2021
Vastuuopettaja (voimassa 01.08.2020-31.07.2022): Hanna Pulkkinen, Tiina Pusa
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Tiina Pusa
Kurssin yhteystiedot (voimassa 18.02.2021-21.12.2112):
Jukka Heiskanen
jukka.m.heiskanen@aalto.fi
050 350 7329
Kurssin CEFR-taso (koskee tätä kurssikertaa):
Opetuskieli ja suorituskielet (voimassa 01.08.2020-31.07.2022):
Opetuskieli: suomi
Suorituskielet: suomi, ruotsi
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Kurssilla käsitellään erilaisia vuorovaikutusilmiöitä ja -tilanteita teoriassa ja käytännössä taidekasvatuksen näkökulmasta. Kurssilla lisätään ymmärrystä opettajan, oppilaiden, oppilasryhmien ja kollegoiden välisistä vuorovaikutusilmiöistä, sekä pohditaan taidepohjaisten menetelmien mahdollisuuksia näissä tilanteissa.
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Hyväksytty/hylätty. Arviointi koostuu aktiivisesta osallistumisesta, itsearvioinnista, vertaisarvioinneista, arvioinnista vuorovaikutuksessa opettajan kanssa.
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Oheinen kirjallisuus valikoiduin osin.
Gerhard, S. (2007). Rakkaus ratkaisee. Helsinki: Edita.
Hakkarainen, K., Lipponen, L. & Lonka, K. (2001). Tutkiva oppiminen. Järki, tunne ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. Porvoo: WSOY.
Keltikangas-Järvinen, L. (2006). Temperamentti ja koulumenestys. Helsinki: WSOY.
Sinkkonen, J. & Kalland, M. (toim.) (2001). Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen. Helsinki: WSOY.
Niemistö, R. (1999). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsingin yliopiston tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia. Helsinki: Palmenia-kustannus.
Nuorisotutkimus (2)2011.
Salmivalli, C. (2010). Koulukiusaamiseen puuttuminen. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Saloviita, T. (2007). Työrauha luokkaan. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Sava, I. & Vesanen-Laukkanen, V. (toim.) (2004). Taiteeksi tarinoitu oma elämä. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Toikka, K. & Toikka, P. (2006). Ratkaisuna ryhmätoiminta – välineenä vuorovaikutus. Löytöretki luoviin ryhmätoiminnan menetelmiin. Vantaan
kaupunki, Urban II –yhteisöaloiteohjelma 2001–2006.
Uusikylä, K. (2005). Luova koulu, rokote kouluviihtymättömyyteen. Teoksessa Karppinen, S., Ruokonen, I. & Uusikylä K. (toim.) (2005). Taidon ja t
aiteen luova voima. Kirjoituksia 9–12 -vuotiaiden lasten taito- ja taidekasvatuksesta. Helsinki: Finn lectura.
Ilmoittautuminen
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Kurssi on pakollinen kuvataidekasvatuksen maisteriopiskelijoille. Kurssille ei voida ottaa muiden ohjelmien opiskelijoita.
Koskee tätä kurssikertaa:
Kurssi koostuu ZOOM-kokoontumisista ja kolmesta ulkona tehtävästä harjoituskerrasta. Tässä tietoa kokoontumisten rakenteesta yleisellä tasolla.
ZOOM:
- Zoom-istunnoilla pidetään luento/alustus uuden asian äärellä
- Zoom-kerroilla tehdään väh. 1 lyhyt toiminnallinen harjoite lämmittelyksi ja totutteluksi
- lisäksi Zoom-kerroilla tehdään yksi hieman suurempi itsenäinen lopuksi purettava tehtävä, vuorovaikutustehtävä TAI keskustelua
ULKONA:
- ulkona työskennellessämme toimimme puolikkaissa ryhmissä
- kullakin ulkokerralla molemmat pienryhmät kokoontuvat n. 1,5h–2h
- kokoontuminen tapahtuu kampuksen alueella, jolloin wc:t ja sisätilat ovat tarvittaessa ulottuvillamme
- myös ulkona noudatamme turvavälejä
- seuraamme mahdollisia suosituksiin ja rajoituksiin tulevia muutoksia ja reagoimme niihin kurssin aikana
TEHTÄVÄT KURSSILLA:
- vuorovaikutuslaboratorio-tehtävä (pienryhmät)
- pienimuotoisia kirjoitus- tai lukutehtäviä kertojen teemoihin liittyen
- kurssin 4 op:n koossa toteuttavat opiskelijat tekevät kommentoivan kirjoitustehtävän sovitun lähdeteoksen pohjalta
SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet
4 Hyvä koulutus
10 Eriarvoisuuden vähentäminen
11 Kestävät kaupungit ja yhteisöt
LISÄTIETOJA
Lisätietoja
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Koskee tätä kurssikertaa:
Kurssi koostuu ZOOM-kokoontumisista ja kolmesta ulkona tehtävästä harjoituskerrasta. Tässä tietoa kokoontumisten rakenteesta yleisellä tasolla.
ZOOM:
- Zoom-istunnoilla pidetään luento/alustus uuden asian äärellä
- Zoom-kerroilla tehdään väh. 1 lyhyt toiminnallinen harjoite lämmittelyksi ja totutteluksi
- lisäksi Zoom-kerroilla tehdään yksi hieman suurempi itsenäinen lopuksi purettava tehtävä, vuorovaikutustehtävä TAI keskustelua
ULKONA:
- ulkona työskennellessämme toimimme puolikkaissa ryhmissä
- kullakin ulkokerralla molemmat pienryhmät kokoontuvat n. 1,5h–2h
- kokoontuminen tapahtuu kampuksen alueella, jolloin wc:t ja sisätilat ovat tarvittaessa ulottuvillamme
- myös ulkona noudatamme turvavälejä
- seuraamme mahdollisia suosituksiin ja rajoituksiin tulevia muutoksia ja reagoimme niihin kurssin aikana
TEHTÄVÄT KURSSILLA:
- vuorovaikutuslaboratorio-tehtävä (pienryhmät)
- pienimuotoisia kirjoitus- tai lukutehtäviä kertojen teemoihin liittyen
- kurssin 4 op:n koossa toteuttavat opiskelijat tekevät kommentoivan kirjoitustehtävän sovitun lähdeteoksen pohjalta
Kurssin aikataulu
Koskee tätä kurssikertaa:
Jos kokoontumiskerran yhteydessä ei ole toisin mainittu, opettajana toimii Jukka Heiskanen.
4.3. klo 13.15–17
ZOOM
- kurssin esittely
- ryhmädynamiikka ja roolit
- ryhmäsopimus ja turvallisen ilmapiirin tärkeys
11.3. klo 13.15–17
ULKONA
- ryhmäytymisharjoitteet
- kontaktin ottaminen
18.3. klo 13.15–17
ZOOM
- dialogisuusfilosofia ja opettajan etiikka vuorovaikutuksen lähtökohtana
- artikkelien lukeminen ja oppimiskahvila
25.3. klo 13.15–17
ULKONA
- kontaktiharjotuksia
- fyysinen ilmaisu (statusilmaisu)
1.4. klo 13.15–17
ZOOM, Sanna Pajunen-Kyynäräinen
- värikylpymenetelmä
12.4. klo 9.15–12 12.4. klo 13.15–17
ZOOM, Katri Kauppala ZOOM
- äänenkäyttö - esiintyminen
- esiintymisjännitys
13.4. klo 9.15–12 13.4. klo 13.15–17
ZOOM, Virpi Pöyhönen ZOOM
- KiVa-koulu - minun polkuni opettajana
- koulukiusaaminen
15.4. klo 9.15–12 15.4. klo 13.15–17
ZOOM, Katri Kauppala ULKONA
- äänenkäyttö - esiintyminen
16.4. klo 9.15–12 16.4. klo 13.15–17
ZOOM/ULKONA ZOOM
- viimeiset ryhmätyöt - kurssipurku