Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.

OSAAMISTAVOITTEET

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee aikuiskasvatuksen pedagogisen ja kulttuurisen perustan sekä aikuisille suunnatun taidelähtöisen sosiokulttuurisen toiminnan traditiot ja nykykäytännöt,
  • osaa huomioida aikuisen oppijan tavoitteenasettelun ja toimintatavat erilaisissa ohjaus- ja oppimistilanteissa,
  • osaa hahmottaa visuaalisen kulttuurikasvatuksen tehtäviä aikuiskasvatuksen toiminta-alueella,
  • osaa soveltaa omaa taiteellista erityisosaamistaan aikuisen oppijan visuaalisen ajattelun ja ilmaisun ohjaamisessa.

Laajuus: 5

Aikataulu: 10.09.2020 - 19.11.2020

Vastuuopettaja (voimassa 01.08.2020-31.07.2022): Leena Knif, Hanna Pulkkinen, Tiina Pusa

Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Leena Knif, Tiina Pusa

Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):

Kurssin CEFR-taso (koskee tätä kurssikertaa):

Opetuskieli ja suorituskielet (voimassa 01.08.2020-31.07.2022):

Opetuskieli: suomi

Suorituskielet: suomi, ruotsi

SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS

Sisältö
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Kurssi koostuu didaktisesta seminaarista ja siihen integroituvan harjoitteluosuuden suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Kurssi painottuu non-formaaleissa oppimisympäristöissä tapahtuvan taidepedagogisen toiminnan kysymyksiin. Opiskelijaryhmä suunnittelee kurssin alussa yhteistoiminnallisesti harjoittelujakson tavoitteet ja sisällöt sekä toteutus- ja arviointitavan.

Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Luennot, essee, harjoitustyö, projekti, osaamistehtävä, oppimispäiväkirja, ryhmätyöt.

    Kurssiin sisältyvän harjoitteluosuuden voi korvata esim. vapaan sivistystyön piirissä hankitulla visuaalisen alan opetuskokemuksella. Korvausperusteista tiedotetaan kurssin alussa.

    Arviointi koostuu aktiivisesta läsnäolosta, luento-, harjoitus- ja ryhmätöihin osallistumisesta, tehtävien suorittamisesta ja niiden arviointiin osallistumisesta. Arviointimenetelmät ovat itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan ennalta annettuihin arviointiperusteisiin pohjaavat arvioinnit. Didaktinen seminaari ja opetusharjoittelu arvostellaan kokonaisuutena.

     

PERUSTIETOJA

Oppimateriaali
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    • Suoranta, Juha ; Kauppila, Juha ; Rekola, Hilkka ; Salo, Petri ; Vanhalakka-Ruoho, Marjatta (2012). Aikuiskasvatuksen risteysasemalla. Johdatus aikuiskasvatukseen.
      Itä-Suomen yliopisto, Koulutus- ja kehittämispalvelu Aducate.
    • Toom, A., Onnismaa, J. & Kajanto, A. (toim.) (2008). Hiljainen tieto: tietämistä, toimimista, taitavuutta. Aikuiskasvatuksen 47. vuosikirja. Helsinki: Kansanvalistusseura. (soveltuvin osin)
    • Hyvä kysymyksiä. Eettinen erityistaidetoiminta. http://www.kettuki.fi/uploads/files/KETTUKIN_eettinenopas_hyvia_kysymyksia_A5_WEB.pdf 
    • Buur Hansen, N., Korsgaard, O. & Bergstedt, B. (toim.) (2002). Demokratia ja vapaa sivistystyö. Pohjoismaiset ideat ja 2000-luvun todellisuus. Helsinki: Kansanvalistusseura.
    • Laine, T. & Malinen, A. (toim.) (2009). Elävä peilisali. Aikuista pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki: Kansanvalistusseura.
    • Rekola, H. & Vuorikoski, M. (2006). Feministinen pedagogiikka rajojen ylittäjänä. Kasvatus 37 (1), 16–25.
    • Aikuiskasvatus-lehti 2/2009: Taiteen, luovuus ja innovatiivisuus aikuisen oppimisessa –teemanumeron artikkelit.
    • Toivanen, I. (2012). Mikä tekee meistä ihmisiä?
    • Pohjalainen, M. (2012). Hiljaisen tiedon käsite ja hiljaisen tiedon tutkimus: katsaus viime aikaiseen kehitykseen. Informaatiotutkimus 31(3).

Korvaavuudet
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    TAI-E1004 Kuvataideopetuksen didaktiikka IV

Esitiedot
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Kuvataideopetuksen didaktiikka I, III ja IV sekä Ainedidaktiikka I: Opetussuunnitelma ja opetus

SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet

    4 Hyvä koulutus

    10 Eriarvoisuuden vähentäminen

    11 Kestävät kaupungit ja yhteisöt

    17 Yhteistyö ja kumppanuus