Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.

OSAAMISTAVOITTEET

Osaamistavoitteet

Opintojakson suorittanut opiskelija

  • tuntee erityispedagogiikan ja erityisopetuksen historiallisia lähtökohtia (segregaatio, integraatio, inkluusio) ja ymmärtää käsitteet yhteiskunnallisesti rakentuneina,
  • on perehtynyt erityisen tuen tarpeen määritelmiin ja osaa ottaa ne huomioon pedagogisessa vuorovaikutuksessa,
  • tuntee monimuotoisen taidekasvatuksen ja taidelähtöisten menetelmien muotoja,
  • omaa valmiudet eettiseen ja inklusiiviseen kasvattajuuteen, erityisesti oman taiteenalansa viitekehyksessä.

Laajuus: 4

Aikataulu: 03.03.2021 - 21.04.2021

Vastuuopettaja (voimassa 01.08.2020-31.07.2022): Marja Rastas

Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Marja Rastas

Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):

Kurssin CEFR-taso (koskee tätä kurssikertaa):

Opetuskieli ja suorituskielet (voimassa 01.08.2020-31.07.2022):

Opetuskieli: suomi

Suorituskielet: suomi, ruotsi

SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS

Sisältö
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Opintojaksolla tutustutaan erityispedagogiikan ja erityisopetuksen historiallisiin lähtökohtiin sekä keskeisiin käsitteisiin, kuten segregaatio, integraatio ja inkluusio. Jaksolla tutustutaan eri taiteenalojen kautta monimuotoiseen taidekasvatukseen ja taidelähtöisiin menetelmiin sekä pohditaan inklusiivisen taidekasvatuksen yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä. Jaksolla reflektoidaan myös omaa taidekasvattajuutta eettisyyden ja inkluusion lähtökohdista.

Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Suoritustavat ja palautemuodot

    • aktiivinen osallistuminen opetukseen
    • ryhmäoppimistehtävien raportointi
    • oppimispäiväkirja, josta opettaja antaa palautteen tarvittaessa opiskelijakohtaisesti

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    • Opetukseen osallistumista suositellaan ensisijaisena suoritustapana. Opintojakson voi suorittaa myös kirjatenttinä.

Työmäärä toteutustavoittain
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Opetus- ja opiskelumuodot

    • luento-opetus ja ryhmätehtävät 30t
    • opiskelijan itsenäinen työskentely (oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, kirjallisuuden lukeminen) 76t

PERUSTIETOJA

Oppimateriaali
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    Kurssin voi suorittaa tenttimällä Sibelius-Akatemian yleisinä tenttipäivinä seuraavat teokset:

    • Ikonen, O. & Krogerus, A. (toim). 2009. Ainutkertainen oppija, Erilaisuuden ymmärtäminen ja kohtaaminen. Jyväskylä: PS-kustannus. 244 s.
    • Vehmas, S. 2005. Vammaisuus. Johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan. Helsinki: Gaudeamus. 250 s.
    • Moberg, S. ym. 2009. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: WSOY. 200 s.
    • Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. Osat I (ss. 9-54) ja III (ss. 183-274). 136 s.

Esitiedot
  • Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:

    -

SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet

    4 Hyvä koulutus

    10 Eriarvoisuuden vähentäminen