Huomaa! Kurssikuvaus vahvistetaan kahdeksi lukuvuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi osaamistavoitteet, arviontimenetelmät ja keskeinen sisältö pysyvät pääsääntöisesti samana. Kullakin toteutuskerralla voidaan kuitenkin kurssiesitteen avulla tarkentaa ja muuttaa kurssin toteutustapaa, kuten kontaktiopetuksen järjestämistapaa, arviointimenetelmien painotusta tai materiaaleja.
OSAAMISTAVOITTEET
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa opetusta itsenäisesti ja yhteistyössä muiden opettajien kanssa soveltaen kuvataiteen opetuksen tavoitteita ja sisältöjä perustellusti eri luokkatasoille peruskoulussa ja lukiossa.
- ymmärtää kuvataideopetuksen laaja-alaisen roolin oppilaan kasvussa ja kehityksessä koulun sisällä ja yhteiskunnassa ja suhteessa erilaisten oppijoiden tarpeisiin
- osaa reflektoida omaa opettajuuttaan ja jäsentää erilaisia lähestymistapoja opetustilanteissa löytäen yhteyksiä laajempien oppimis- ja koulutusnäkemysten kanssa
- kykenee oman substanssiosaamisen jatkuvaan kehittämiseen kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin kentällä
- oppii näkemään oman opetustyönsä vuorovaikutteisena osana koulun kasvatustyötä ja työyhteisöä
- oppii arvioimaan omaa jaksamistaan opettajana ja löytämään siihen voimavaroja
Laajuus: 5
Aikataulu: 08.03.2021 - 07.05.2021
Vastuuopettaja (voimassa 01.08.2020-31.07.2022): Tiina Pusa
Vastuuopettaja (koskee tätä kurssikertaa): Leena Knif, Paatela-Nieminen Martina
Kurssin yhteystiedot (koskee tätä kurssikertaa):
Kurssin CEFR-taso (koskee tätä kurssikertaa):
Opetuskieli ja suorituskielet (voimassa 01.08.2020-31.07.2022):
Opetuskieli: suomi
Suorituskielet: suomi, ruotsi
SISÄLTÖ, ARVIOINTI JA KUORMITTAVUUS
Sisältö
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Syventävässä harjoittelussa opiskelija valmistelee itsenäisesti harjoitustunteja tavallisesti kahdelle eri ryhmälle peruskoulussa ja/tai lukiossa. Tuntien pitoa edeltää opetettavaan aiheeseen syventyminen, oppituntien itsenäinen suunnittelu ja valmistelu, sekä ohjauskeskustelut. Oppituntien päätteeksi pidetään yhteiset arviointikeskustelut. Opiskelija seuraa oppitunteja, joihin sisältyvät omien tuntien pohjatunnit ja osallistuu kuuntelemiensa harjoitustuntien arviointikeskusteluihin. Tähän sisältyy opiskelijan valinnan mukaan myös muiden oppiaineiden tuntien seurantaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoittelun sisältöihin liittyviin kuvataiteen ryhmänohjauksiin. Harjoittelun päätteeksi opiskelija laatii opetusharjoittelusta kirjallis-kuvallisen raportin, jossa hän selvittää, tarkastelee ja arvioi valitsemiaan tuntikokonaisuuksia. Opiskelija osallistuu Koulu yhteisönä - kokonaisuuteen, joko yhdessä eri aineiden harjoittelijoiden kanssa (harjoittelukoulut) tai itse suunniteltavan, harjoittelun ohjaajan kanssa sovittavan ohjelman mukaisesti (kenttäkoulut). Koulu yhteisönä - kokonaisuudessa käsitellään kouluun, harjoitteluun ja opettajan työhön liittyviä yleisiä asioita.
Toteutus, työmuodot ja arvosteluperusteet
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
Opintojakson toteutuksesta vastaa Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta.
PERUSTIETOJA
Oppimateriaali
Voimassa 01.08.2020-31.07.2022:
- Voimassa olevat opetussuunnitelmien perusteet peruskoulussa ja lukiossa.
- Harjoittelukoulun opetussuunnitelma ja kurssikuvaukset www.vink.helsinki.fi ja www.norssi.helsinki.fi/
- Syrjäläinen E. & Jyrhämä R. & Haverinen L. 2004. Praktikumikäsikirja. Helsinki: Studia Pædagogica 33. Saatavilla verkossa http://www.helsinki.fi/behav/praktikumikasikirja/etusivu.htm
- Suvanto, T., Töyssy, S., Vartiainen, L. & Viitanen, P. (2004). Kuvan tekijä taide ja visuaalinen maailma. Porvoo: WSOY.
- Töyssy, S., Vartiainen, L. & Viitanen, P. (1999). Kuvataide visuaalisen kulttuurin käsikirja Porvoo: WSOY.
SDG: Kestävän kehityksen tavoitteet
4 Hyvä koulutus
10 Eriarvoisuuden vähentäminen
17 Yhteistyö ja kumppanuus